Gyurcsány Ferenc: a tanácsadóból lett miniszter

2003-05-20

Gyurcsány Ferenc miniszterségének sikeressége attól függ, milyen mértékben kísérik tevékenységét korrupciós vádak, mennyire tudja elfogadtatni magát az MSZP-ben és a társadalomban. A legfontosabb lépéseket az első tárgykörben tette meg, amikor ismertette üzleti érdekeltségeit. Ha markáns és eredményes minisztériumot kovácsol a GyISM-ből, hosszú távon a magyar politika egyik fontos szereplőjévé válhat.

HÍR: Május 7-én sajtótájékoztatón adott számot eddigi üzleti érdekeltségeiről Gyurcsány Ferenc, a gyermek-, ifjúsági- és sportminiszteri poszt várományosa. A volt miniszterelnöki főtanácsadó ismertette a tulajdonában lévő, mintegy 3,5 milliárd forintot érő Altus Befektetési Rt. érdekeltségeit, valamint elmondta, hogy cégei képviseleti és tulajdonosi jogát kinevezésétől kezdve másra ruházza át. Saját maga számára utasítási tilalmat vezet be, valamint felkéri a cégeket, hogy az állammal ne kerüljenek üzleti kapcsolatba. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a cégeket nem adja el, mert erre nem alkalmas a gazdasági környezet. Gyurcsány elmondása szerint az MSZP-t nem segítették cégei a választási kampányban, ő maga két vacsorát szervezett és fizetett ki Medgyessy Péternek.

ELEMZÉS: Gyurcsány Ferenc a politika háttérvonalából került a napi belpolitikai történések középpontjába, amikor kiderült: ő lesz Jánosi György utódja a gyermek-, ifjúsági- és sportminiszteri poszton. Gyurcsány a társadalom számára még kevéssé ismert, az MSZP-ben pedig nem tudott komoly politikai pozíciót szerezni a legutóbbi pártkongresszuson. A miniszter-jelölt aktív kommunikációt folytat azóta, hogy kiderült: május 19-én hivatalba lép.

Tanácsadók és karrierek

A rendszerváltás óta minden magyar miniszterelnök kiépítette saját tanácsadói körét. Antall József 1990-től főként külföldön élő magyarokra számított. Így került csapatába O'sváth György, aki elsősorban európai ügyekben segédkezett a miniszterelnöknek. A külföldön dolgozó bankár, Batthyány Ádám is e körbe tartozott. Szintén bankügyekben adott tanácsokat a korábban Svájcban tevékenykedő Hieronymi Ottó, illetve Teleki Pál, az amerikai földtani intézet volt főosztályvezetője.

Horn Gyula túlnyomórészt közgazdászokra számított túlnyomórészt közgazdászokra számított: tanácsadója volt többek között Vértes András (Gazdaságkutató Intézet), Petschnig Mária Zita és Lengyel László (Pénzügykutató), valamint Bródy András (MTA). Szintén tanácsadó volt Popper Péter pszichológus. A testület vezetője - ilyenformán Gyurcsány elődje - Medgyessy Péter volt. Gyurcsány most a jelenlegi kormányfő példáját követi, aki tanácsadóból lett miniszter Bokros Lajos lemondása után.

Orbán Viktor tanácsadói többnyire társadalompolitikai ügyekben segítették a kormányfőt. tanácsadói többnyire társadalompolitikai ügyekben segítették a kormányfőt. A stáb tagja volt Elek István közíró, Tóth Gy. László politológus, Schmidt Mária történész. A főtanácsadói szerepet Boross Péter egykori miniszterelnök látta el. Orbán egyik legellentmondásosabban megítélt bizalmasa, Wermer András azonban nem volt formálisan a kormányfő tanácsadója. Orbán gazdasági súgói közé tartozott Bod Péter Ákos, az Antall-kormány minisztere, későbbi jegybankelnök, valamint Somody Imre vállalkozó is.

Az ismeretlen üzletember

Gyurcsány Medgyessy Péter stratégiai tanácsadója volt a választások előtt, és ebben a pozícióban maradt Medgyessy beiktatása után is. A leendő tárcavezető az aktív belpolitikában nem vett részt a rendszerváltás óta. Sokak figyelmét felkeltette, hogy 2002. végén a Magyar Hírlap a 100 leggazdagabb magyar közé sorolta. A kormányfő legfőbb bizalmi embere kivételes politikai pályát futott be: a kormányba nem valamelyik koalíciós párt delegálta, hanem maga a miniszterelnök.

Gyurcsány és a GyISM

Gyurcsány Ferenc bemutatkozásakor nem tagadta, hogy sportszakmai ügyekben nem járatos, ugyanakkor sikeres menedzserként próbál segíteni a szférán. Miniszteri tevékenységének középpontjában - elképzelései szerint - a gyermekek és az ifjúság kérdése áll majd, így próbál változtatni az eddig leginkább sportminisztériumként aposztrofált tárca megítélésén. Ez utóbbi elképzelés összecseng a kormányfő országértékelő beszédével is, amelyben kiemelt szerepet szánt a gyermekekkel foglalkozó politikának. Ilyenformán összekapcsolódik az eddigi főtanácsadó tevékenysége és a kormány egyik távlati célja.

Az új miniszter bemutatkozásakor elmondta: az elméleti munka után most kipróbálja magát a gyakorlatban is, mert "nem tud annál férfiasabb kihívást elképzelni, mint csinálni egy jó országot".

A miniszter és a szocialisták

A gyakorlati szerepvállalás válasz lehet a kormánypárti kritikákra is. Az MSZP-ben kifogásolták, hogy Gyurcsány eddig nem mutatott fel eredményeket a pártban, mégis a kormánypolitika egyik meghatározója. Bár a márciusi pártkongresszuson nagy figyelem kísérte beszédét, vezető pozícióhoz eddig nem jutott a nagyobbik kormánypártban. Az elnökségi tagsági jelöltségig sem jutott el, a jelölőbizottságban nem kapta meg a szükséges támogatást.

Gyurcsány Ferenc eltérő politikai elképzelésekkel rendelkezik, mint elődje. A szocialista pártban a Kovács László ellenzékéhez tartozó választmányi elnökkel szemben a kormányt középre pozicionálná, az MSZP-t pedig a kabinethez képest a politikai baloldalra. Ez a jövőben konfliktusforrást képezhet a két politikus között.

Az új miniszter számára két tekintetben is ugródeszkául szolgálhat a GyISM: 1. ha karakteressé tudja tenni a tárcát, Gyurcsány kiemelkedhet a kormányból, és 2. a pártban is fontos szereplővé válhat. Tevékenysége azonban kockázatos: egy esetleges miniszteri kudarc politikai karrierje végét jelentheti. Miniszteri sikerének fokmérője lesz a 2004-es tisztújító MSZP-kongresszus.

A Gyurcsány-cégek

A leendő miniszter pontosan tudja, hogy az első benyomás rendkívül fontos a társadalom számára, így igyekezett kitörni támadható helyzetéből és az eddigi ismeretlenségből - markáns kommunikációval. A Medgyessy-kormány számára Kiss Elemér lemondása, majd a környezetvédelmi tárca SZDSZ-közeli tanácsadójának és az Informatikai- és Hírközlési Minisztérium közigazgatási államtitkárának korrupciós ügye sajátos politikai környezetet teremtett. Ezért Gyurcsány Ferenc bemutatkozásában nem miniszteri céljairól, hanem korábbi tevékenységéről ejtett szót. Az Altus vállalatcsoport tevékenységének feltárása a magyar politika történetében egyedülálló. Gyurcsány felfüggesztette üzleti tevékenységét, ám nem mondott le tulajdonáról. A nagy nyilvánosság előtt tartott sajtótájékoztatóra az ellenzék nem reagált, egyelőre legfeljebb azt kifogásolta - pl. az MDF-es Font Sándor révén a Parlamentben - hogy Medgyessy saját emberét helyezi a kormányba.

KOMMENTÁR: Gyurcsány Ferenc miniszterségének sikeressége attól függ, milyen mértékben kísérik tevékenységét korrupciós vádak, mennyire tudja elfogadtatni magát az MSZP-ben és a társadalomban. A legfontosabb lépéseket az első tárgykörben tette meg, amikor ismertette üzleti érdekeltségeit. Ha markáns és eredményes minisztériumot kovácsol a GyISM-ből, hosszú távon a magyar politika egyik fontos szereplőjévé válhat.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon / Fax:
+36 1 430-6699 / +36 1 430-6695