Playboy a Kormányban

2005-05-05

Kóka János mini-kampánya a közvélemény informálásaként is felfogható, felkészülve a bármikori eshetőségre, hogy az ellenzék gazdagságával támadja.. A politikusok magánélete ugyanis közügy. A PR-tankönyvek harmadik oldalán olvasható aranyszabály szerint: "aki előre tájékoztat, az informál, aki utólag, az magyarázkodik". Kóka János, amellett, hogy az új elit tagjaként kívánja megjeleníteni magát, ezt a szabályt is követi.

HÍR: A kormánytagok április elsején nyilvánosságra hozott vagyonnyilatkozata alapján Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a leggazdagabb miniszter. Kóka Jánosnak vagyonnyilatkozata szerint semmiféle tartozása sincs, értékpapírból 254 ezer dollárnyit tudhat magáénak, betétben 172 millió forintja, a folyószámlán 2,8 millió, készpénzben pedig 3 millió forintja van. A miniszternek összesen 126 millió forint kinnlevősége van. Kóka János a belvárosban, ugyanabban az épületben, egy 81 és egy 64 négyzetméteres lakással rendelkezik, az előbbit még 1991-ben, az utóbbit pedig 2002-ben vette. 25 százalékban az övé egy 1191 négyzetméteres XI. kerületi ingatlan, valamint teljes egészében egy 13 négyzetméteres budai garázs. Autó nem szerepel a nyilatkozatában, viszont egy Sringway 24 motoros hajó igen, emellett lakásberendezési tárgyakat és háztartási elektronikai eszközöket is feltüntetett a bevallásában. Kóka Jánosnak egy kft.-ben van 51 százalékos üzletrésze. A miniszter a Playboy című magazinnak adott interjújában részletesen beszélt üzleti sikereiről és meggazdagodásának körülményeiről. Az interjúból kiderült, hogy Kóka János gyakran repül helikopterrel, hogy időt takarítson meg. Kóka János hangsúlyozta, hogy a gép cégének tulajdonában áll, és saját pénzéből fizeti annak használatát. A miniszter az RTL-Klub április 28-án sugárzott Házon Kívül című műsorában ugyancsak beszélt vagyonáról és ritka hobbijairól. Elmondta, hogy hamarosan leteszi a helikoptervezetői pilótavizsgát, továbbá a repülés mellett szólt arról, hogy szenvedélye a vitorlázás is.

ELEMZÉS:

Az elmúlt héten nagy médiavisszhangot váltottak ki Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Magyarországon újszerűnek mondható sajtószereplései. A miniszter a magyar politikai és közéleti közegben szokatlan nyíltsággal tárta a közvélemény elé saját gazdagságát, valamint szokványostól eltérő életstílusát. Nagyinterjút készített Kóka Jánossal a többi között a Playboy, az RTL-Klub, valamint a Blikk.

A 2004. őszén kinevezett gazdasági és közlekedési miniszter az utóbbi hetekben több figyelemfelkeltő nyilatkozatot tett: beszélt a rendszerváltó elit kifulladásáról, az új politika és az új politikusok iránti igényről, valamint a nagyobb egyéni felelősségvállalás és gazdasági reformok fontosságáról. A fiatal miniszter az újat, a változást, mint értéket saját imázsával is megkísérelte alátámasztani: saját erejéből meggazdagodott, lendületes vezetőként igyekezett pozícionálni magát a nyilvánosság előtt. Tehát egyszerre volt hangsúlyos az új típusú média-jelenlét és önbemutatás, valamint az új típusú politika és politizálás fontosságának hangsúlyozása. Ebben a kommunikációban a miniszteri imázs hivatott mintegy megerősíteni a politikai célt, továbbá kifejezni a lendületet, a cselekvést, és az elitváltás szükségességét is.

A jelenség nem szokatlan az egykori szocialista országokban, ahol 15 évvel a rendszerváltás után először vetődik fel komolyan a részben elhasználódott politikai generáció leváltásának ötlete. Jelenleg a fiatal és gazdag vállalkozók politikai szerepvállalásának korszaka zajlik Kelet-Európában. A napokban például a magyar-román gazdasági megállapodást két 30 év körüli, sikeres vállalkozóból lett gazdasági miniszter írta alá. Az elitváltás tehát ténylegesen megkezdődött, de sikere még korántsem biztos, hiszen elképzelhető, hogy a közvélemény nem kér az ifjú titánokból.

Magyarországot tekintve a megújulást követelő politikusok közül Gyurcsány Ferenc után Kóka János a második, aki a sajtót, és ezen belül a bulvársajtót is felhasználva, tudatosan építi imázsát. Korábban is történtek erre próbálkozások, a politikusok - Orbán Viktor, Kuncze Gábor, Medgyessy Péter azonban általában visszafogottan, családi körben, és viszonylag ritkán jelentek meg a bulvárlapokban. Gyurcsány és Kóka ugyanakkor érezhetően erőteljesebb bulváros jelenlétre törekszik, van azonban egy jelentős különbség: Gyurcsány Ferenc gazdagsága ellenére "pápai gyerekként" definiálta önmagát, rákból való felgyógyulását, mindennapi, átlagos emberi arcát hangsúlyozta. Kóka János viszont gazdagságát kidomborítva, helikopterpilótaként, vitorlázóként jelent meg a nyilvánosság előtt. A stratégia összhangban van azzal, hogy Kóka János nem csak a kormány, de a liberális párt ifjú reménysége is, amelynek választói közegében a vállalkozói gazdagodás, valamint az egyéni szabadság kiterjesztése pozitív érték. A miniszter próbálkozása érdekes kísérlet arra, hogy egy miniszter a Magyarországon hagyományosan szűk mozgásteret hagyó politikusi szerepkört megpróbálja tágítani.

Kérdés, hogyan reagál minderre a közvélemény. A legtöbb felmérés szerint a magyarok töredékének szimpatikus a gazdag emberek életmódja. Magyarországon az emberek többsége nem vevő azokra a bulvárújságokra, melyekben vagyonos emberek jelennek meg, ezért a híres embereket legtöbbször egyszerűen, családi környezetben ábrázolják. A magyarok azt szeretik, ha a híres ember olyan, mint a szomszéd. Gyurcsány Ferenc tehát nem véletlenül próbálja ezt elhitetni magáról.

A miniszter kommunikációjában persze érezhető a magyar társadalmi közeg gazdagság-ellenességére való reflektálás is. Interjúiban hangsúlyozta például, hogy saját pénzéből tankolja a helikopterét, valamint, hogy javai saját szerzemények. Kóka János tehát ki akarja fejezni, hogy egyes politikusokkal ellentétben nem használ fel közpénzt saját célra. Politikai ellenfelei eddig csak az Elender korábbi állami megrendeléseit tudták felhozni ellene, az ügy azonban miniszteri kinevezése után gyorsan elhalt.

KOMMENTÁR: Kóka János mini-kampánya a közvélemény informálásaként is felfogható, felkészülve a bármikori eshetőségre, hogy az ellenzék gazdagságával támadja.. A politikusok magánélete ugyanis közügy. A PR-tankönyvek harmadik oldalán olvasható aranyszabály szerint: "aki előre tájékoztat, az informál, aki utólag, az magyarázkodik". Kóka János, amellett, hogy az új elit tagjaként kívánja megjeleníteni magát, ezt a szabályt is követi.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384