Adócsökkentést tervez a kormány?

2007-06-09

Bár korábban a kormányzat még csak 2010 után tartotta elképzelhetőnek az adóterhek csökkentetését, a miniszterelnök a héten kijelentette: az „adócsökkentések kormánya” lesz a Gyurcsány-kabinet, és a kormányzat őszre átfogó adóreformmal áll elő. Kérdés, hogy a miniszterelnök ellen tud-e majd állni a nyomásnak, hogy az adóátalakításoknál a népszerűségi szempontokat is figyelembe vegye, és enyhítsen a költségvetési szigoron.

Intézetünk minden héten olyan áttekintést készít, mely összefoglalja a hét legfontosabb, gazdaságpolitikai témájú híreit, eseményeit és nyilatkozatait, továbbá a napvilágot látott adatokat. A nyilatkozatok közül azokat idézzük, melyeket a bejelentő személye, a bejelentés tartalma vagy annak újdonságértéke miatt kiemelkedő jelentőségűnek tartunk.

 

Az adórendszer átalakítására vonatkozó erősödő kormányzati elszántságot jelzi, hogy egy múlt heti konferencián Veres János, majd pedig a Világgazdaságnak nyilatkozva Gyurcsány Ferenc ígért átfogó adómódosítást. Bár korábban a miniszterelnök 2010-2011-et jelölte meg az adócsökkentés legkorábbi dátumaként, most a miniszterelnök már arról beszélt, hogy a kormány az „adócsökkentés kormánya” szeretne lenni, és bejelentette: őszre javaslatot terjesztenek elő az adórendszer átfogó átalakításáról – melynek csak egy eleme lenne egy ingatlanadó. Veres János pénzügyminiszter március 31-én ezzel szintén kijelentette, hogy a kormányzat az adórendszer átalakítására törekszik, melynek célja a munkát terhelő adók csökkentése (és ezzel párhuzamosan várhatóan a fogyasztási és vagyoni jellegű adók növelése) lenne. Az adóátalakítás elvben nem jelent fenyegetést a konvergenciaprogramra, a bevételi szint megtartása mellett is sor kerülhet ugyanis az adórendszer átstrukturálására. Veszélyt jelenthet ugyanakkor a stabilizációs programra, hogy a tartós népszerűtlenség nyomás alá helyezi Gyurcsány Ferencet is saját pártja irányából, és felerősödhet a kormányfőre nehezedő politikai kényszer, hogy az MSZP kibillent támogatottságát a költségvetés puhításával próbálja meg visszaállítani. Ugyanakkor kérdés az is, hogy 2006-ban elfogadott, majd a választások után visszavont adócsökkentési program után mennyire lehet hiteles ez az üzenet.

 

A befektetők a jelek szerint bíznak a kormányban: a Dresdner Bank elemzése szerint Gyurcsány Ferenc kormányfő esetleges távozása erősen negatív piaci hatással járna, ugyanakkor a közeljövőben nem várható a miniszterelnök bukása. A Dresdner Bank befektetési részlege a Pénzügyminisztériumnál optimistábban prognosztizálja az év végére az egyensúlyi számokat, köszönhetően elsősorban a kormány reformelkötelezettségének és a kiigazításoknak. Az egyik legtekintélyesebb londoni befektetőház is értékeli a magyarországi folyamatokat, a Fitch szerint „jó haladást” ért a kormányzat, ugyanakkor kockázatosnak nevezte a kilátásokat, elsősorban a ciklus második fele jelent komoly kihívást, mert Magyarországon ilyenkor a „politika általában felülírja a gazdasági ésszerűséget”.

 

Jó hír a kormánynak, hogy előzetes sajtóértesülések szerint az Európai Bizottság június 13-án nyilvánosságra hozott értékelésében alapvetően kedvező állításokat fogalmaz meg a reformok eddigi menetéről, és nem tesz újabb ajánlásokat Magyarországnak. Ezt a kormányzat igyekszik majd felhasználni eddigi politikája sikerének hangoztatására. Orbán Viktor és a Fidesz ugyanakkor – utóbbi időben folytatott politikáját folytatva – várhatóan úgy keres fogást a kormányon, hogy nem a jelentés állításait vitatja, hanem kijelenti: a konvergenciaprogram rossz irányba viszi Magyarországot – ezzel relativizálva a kedvező nemzetközi visszajelzések jelentette sikert.

 

 

Legfontosabb gazdasági és pénzügyi mutatók

GDP-növekedés*

2,9%

(2007.I-III.)

Ipari termelés növekedése*

4,2%

(2007. III.)

Beruházásnövekedés*

0,8 %

(2007. I-III.)

Munkanélküliség

7,5%

(2007. I.- III.)

Infláció

8,8%

(2007. IV.)

Államháztartási hiány

 

-745,4

(2007. I-IV.)

Fizetési mérleg

-5197,0

(2006. I-XII.)

Reálkereset-növekedés*

-7%

(2007. I-III.)

Jegybanki alapkamat

8,00%

* Változás az előző év azonos időszakához képest

Források: Figyelőnet, HVG, Magyar Nemzeti Bank, Portfolio.hu, Világgazdaság, Origo

 

Politikai nyilatkozatok

 

Kormányoldal
 

 

Gyurcsány Ferenc kormányfő

A kormány újabb kalkulációi szerint 6,4 százalékos lehet az idei GDP-arányos államháztartási hiány. A ciklus végére az adócsökkentés kormánya lesz a Gyurcsány-kormány, ugyanakkor jelenleg nincs a két koalíciós párt között ma átfogó adóügyi egyeztetés. Erre majd akkor kerül sor, ha az előkészítések eljutnak abba a fázisba. Most folyik a versenyképességi kerekasztal vitája. Őszre lesz javaslatuk. Csak akkor lesz sokak ügye a reform, ha szerepet kapnak benne. Örülnék és elégedett lennék, ha 2008 tavaszáig meg tudnánk állapodni átfogó adóváltozásokról. (június 8.)

 

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter

A liberális várakozásokhoz képest megtört a reformok lendülete. Ebben a helyzetben az SZDSZ arra törekszik, hogy a koalíciós partnerrel összefogva még a nyár előtt felpörgessék a megtört lendületet és szeptemberre az Országgyűlés elé kerülhessenek a változtatásokhoz szükséges jogszabályok. Az SZDSZ nem konfliktust keres, hanem annak az útját, miként hajthatja végre azt a programot, amelyre az MSZP-vel szerződtek. A koalíciót ugyanis a reformok megvalósítása érdekében kötötték. Az SZDSZ álláspontja rendíthetetlen abban, hogy az egészségügyben nemcsak a szolgáltatói, hanem a biztosítói oldalon is versenyhelyzetet kell teremteni, mert csak ez hozhat minőségi ellátást, csak egy ilyen rendszer képes megmozgatni a magántőkét, ami 100 milliárd forintos nagyságrendű fejlesztéseket teremthet az egészségügyben. (június 1.)

 

Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos

A franciaországi tapasztalatok alapján a kicsi, de nyitott és nagy versenynek kitett magyar gazdaságban a versenyképességi pólusok számára elkerülhetetlen a specializálódás, és ezért Magyarországnak néhány konkrét témában kell megerősödnie A következő hétéves fejlesztési terv egyik legfontosabb gazdasági célkitűzése, hogy a legnagyobb magyar városok Európából is szabad szemmel látható gazdasági növekedési erőcentrumokká váljanak. Ehhez a városok képviselői számos tapasztalatot gyűjthetnek Franciaországban, ahol a versenyképességi pólusprogram egyik leghíresebb modelljét valósították meg összesen 66 helyen. (június 7.)

 

Veres János pénzügyminiszter

A kormány - a szakmai érdekképviseletekkel egyeztetve - őszig kidolgozza a tőkepiaci és pénzügyi szolgáltatások egy részét szabályozó új törvények végrehajtási rendeleteit. érdemes megvizsgálni Luxemburg tapasztalatait arról, hogyan válhatott az ország a világ egyik legfontosabb pénzügyi szolgáltató központjává. (június 4. )

 

 

 

Ellenzék

 

 

Varga Mihály, a Fidesz alelnöke

Már nem mondjuk, hogy radikális, minden adótípusra kiterjedő adócsökkentés kell. Amikor ezt mondtuk, még egészen más volt a gazdaságról alkotott képünk, azóta sok minden kiderült az állam helyzetéről. Célzott adócsökkentésre viszont van lehetőség, egyrészt az élőmunkaterhek csökkentése és a gyerekvállalással összefüggő terhek mérséklésére van szükség. Adóemelésre nincs lehetőség, ugyanakkor az adócsökkentés gazdaságélénkítő hatásából fakadó bevételi többlet sokat javíthat az államháztartás helyzetén. (június 7.)

 

 

Dávid Ibolya, a Magyar Demokrata Fórum elnöke

Nem lehet kapitalistaellenes jobboldali, konzervatív politikát meghirdetni. Valódi konzervatív gazdaságpolitika egyebek mellett a kisebb államra és az öngondoskodásra épít. Orbán Viktor, a Fidesz elnöke a párt Jövőnk című vitasorozatának versenyképességről szóló konferenciáján azt mondta: a társadalomnak soha sem célja, hogy versenyképes legyen.Nekem viszont meggyőződésem, hogy a konzervatív, jobbközép pártok gazdaságpolitikájában a verseny, a magántulajdon tisztelete, a tőke tisztelete a meghatározó. Ezek Európában és a világban bevett követelmények, és nem lehet olyan gazdaságpolitikát meghirdetni, ami kapitalistaellenes jobboldalról szól, nem lehet olyan politikát meghirdetni, ami hadat üzen a magántulajdonnak. (június 01.)

 

 

Koszorús László, a Fidelitas alelnöke

A gazdasági bizottság a tárca jelenlévő képviselőjének javaslatára tárgysorozatba sem vette azt a fideszes javaslatot, amely rendezné fiatalok utazási kedvezményeit A Fidesz és a Fidelitas minden olyan kezdeményezést üdvözöl, amely visszaállítanák a fiatalok utazási kedvezményeit, vagy enyhítné a diákok terheit. A elmúlt két évben - a 25 százalékos jegyárdrágulás mellett a kedvezmények elvesztésével - átlagosan 80-90 százalékkal nőttek a fiatalok utazási költségei. Úgy látszik, a fiataloknak is Gyurcsány Ferenc hazugságainak árát kell megfizetniük.

 

 

 

Érdekképviseleti szervezetek

 

Parragh László, A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke

Egy évvel ezelőtt két nagy feladat állt a kormány előtt: a pénzügyi csőd elkerülése, illetve az érdemi reformprogramok elindítása. Üdvözlendőnek tartom, hogy a megszorító intézkedések révén sikerült megállítani a hiány további növekedését, a költségvetés elkerülte a csődveszélyt, elindult az egyensúlyközeli állapot felé. Ugyanakkor aggasztó, hogy a kiadási szerkezetet nem változtatta meg érdemben a kormány. A valós államháztartási problémákat okozó elemek – mint például a lakástámogatások, a minimálbér adómentessége, a 13. havi nyugdíj – továbbra is bent maradtak a rendszerben.Reformbarkácsolás folyik: nem történt meg a nagy elosztó rendszerek megújítása. A kormány csak nagy növekedési áldozatok árán tudott felmutatni sikereket, a kiigazításnak elsősorban a kis- és középvállalkozások fizetik meg az árát, a szinte kizárólag belső piacra termelő kkv-szektor egyre nehezebb körülmények között működik. Sok cég tönkremegy, a piacon maradók fejlesztési, beruházási lehetőségei erősen szűkültek. (június 8.)

 

Elemzői vélemények és jelentések

 

 

A Dresdner Bank londoni befektetési részlege, a Dresdner Kleinwort térségi elemzői

Gyurcsány Ferenc kormányfő esetleges távozása erősen negatív piaci hatással járna, ahhoz, hogy a koalíció megőrizhesse hitelességét, az utódnak Gyurcsányéhoz hasonló reformelkötelezettséget kellene mutatnia, és nála is alkalmasabbnak kellene lennie a koalíció vezetésére. Nem látni, hogy a szocialista parlamenti képviselők közül bárki is sikerrel Gyurcsány helyébe léphetne.A takarékossági intézkedések, a magas infláció és a politikai botrányok történelmi mélységbe sodorták az MSZP támogatottságát, amely akár az egyszámjegyű tartományba is süllyedhet, ami komoly következményekkel járhatna Gyurcsány Ferencre nézve. A kormánykoalíció változatlanul elkötelezett a megígért költségvetési konszolidáció végrehajtása mellett, és bízik a konvergenciaprogramban foglalt idei és jövő évi célok teljesítésében.Az idei évre szóló hivatalos 6,8 százalékos GDP-arányos ESA-hiánytervnél kisebb 6,6 százalék várható 2007 végére. A 2008-as költségvetési konszolidációs program nagyon ambiciózus, de a belső és az euróövezeti növekedési bizonytalanságok miatt a 4,3 százalékos kitűzött államháztartási hiánycél helyett 5,1 százalékost várható a jövő év végére. Arra az esetre, ha 2010-ben a Fidesz nyerné meg a választásokat, prognosztizálható, hogy a párt a növekedés támogatására és a versenyképesség erősítésére összpontosítana, főleg adócsökkentésekkel. Hacsak nem lesz egyértelmű változás a párt retorikájában, valószínű, hogy a deficitkonszolidáció és az euró a második helyen maradna a prioritások listáján. (június 5.)

 

 

Ed Parker, a Fitch Ratings európai szuverén besorolásokért felelős igazgatója

Ha a külső likviditásban valamilyen sokkhatás keletkeznék, annak Kelet-Európa meglehetősen ki lenne téve. A Fitch külső finanszírozási sebezhetőségi indexet dolgozott ki a térségre, egyrészt a nettó működőtőke-beáramlással kiigazított GDP-arányos folyó egyenleg, másrészt a devizatartalékokhoz mért rövid lejáratú külső kötelezettségek összevetésével. Ezen a listán a három legsebezhetőbb térségbeli szuverén adós Lettország, Észtország és Litvánia; Magyarország a hetedik a húsz ország közül. A Fitch jó haladást érzékel Magyarországon, a kormány erős startot vett, és arra is látszikesélyt, hogy az idei államháztartási hiány elmarad a hivatalos előrejelzéstől. A kihívást azonban a parlamenti időszak második fele jelenti, amikor már közelednek a választások, és Magyarországon igen erősen érvényesülnek a politikai ciklusok a gazdasági folyamatokban. Ezért a jó starttal együtt is még jelentősek a kockázatok. A Fitch belátható időn belül nem tervezi a tavaly szeptember óta érvényes negatív kilátás stabilra javítását, mivel jóllehet a kedvező költségvetési kiigazítási kezdettel együtt a külső egyenlegben is megindult egy meglehetősen jelentős javulás, főleg az igen erős német fellendülés hatására, vannak még kérdőjelek az inflációs és növekedési kilátásokkal kapcsolatban is. (június 5.)

 

 

John Lipsky, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) első vezérigazgató-helyettese

Magyarországon az állami újraelosztás GDP-hez mért 50 százalékos arányát 40-45 százalékra kell csökkenteni, mert így lehet optimalizálni a gazdaságot. Szükségszerű volt a fiskális konszolidáció Magyarországon, de ki kell jelölni a további reformokat is. A konvergenciaprogramban rögzített egészségügyi reformot, oktatási reformot és az államigazgatás reformját következetesen végig kell vinni, hogy 2008-ra a GDP arányos államháztartási hiány valóban 4,5 százalékra süllyedjen.A közszféra és a magánszféra új határait kell meghúzni az egészségügyi, az oktatási és a nyugdíjreform megvalósítása során. Ki kell tűzni Magyarországon, hogy többen fizessenek adót és jelentősen mérsékeljék az adóelkerülők táborát. A munkát terhelő adók csökkentését és a fogyasztási adók növelését javasoljuk egy lehetséges adóreform keretében. Ugyanakkor kellő óvatossággal szükséges eljárni annak érdekében, hogy a beszedett adók összege ne csökkenjen.

 

 

Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke

Egy gazdaság, ország versenyképességét nemcsak a GDP-arányos mutatói tükrözik, hanem része ennek az oktatás, az egészségügy színvonala, és beletartozik egyebek között a rendőrség és az ügyészség is. A reformok a hatását 15-20 év távlatában érdemes vizsgálni, kívülről a reformokat nem lehet végrehajtani, sikeres megvalósításukhoz a belső tolóerő is szükséges. Hibásak azok a közgazdasági megközelítések, amelyek tárgyként kezelik az embereket, ezek a törekvések nem érik el hatékonyságnövelő céljaikat. Nem tekinthető reformnak az a reform, amelyik megvon valamit az emberektől, de helyette nem kínál semmit. (június 5)

 

 

GKI

A gazdasági növekedés üteme a tavalyihoz képest lassul, de jóval meghaladja a tervezettet. Az ipari termelés 9 százalék körüli mértékben emelkedik. A GDP összességében 3,2 százalékkal bővül. Az export 18, az import 15 százalékkal nő, az áruforgalom hiánya a 2006. évi 2 milliárd euróról 2007-ben 1 milliárd euróra mérséklődik. Ezzel a magyar gazdaság teljes (szolgáltatásokat is tartalmazó) külkereskedelmi mérlege egyensúlyba kerül. A folyó fizetési mérleg hiánya – főleg a külföldi cégek jelentős profitrealizálása miatt – 4,5 milliárd euró körüli lesz. Mivel a nettó EU-támogatások az áthúzódó projektek miatt körülbelül 1,5 milliárd eurót fognak kitenni, a külső finanszírozási igény 3 milliárd euróra, a GDP 3 százaléka alá mérséklődik. Az infláció csak átmenetileg gyorsult, áprilistól enyhén, szeptembertől erőteljesen mérséklődik. A reálbérek mérséklődése a tervezettnél lényegesen szerényebb lesz a közszférában, magasabb viszont az üzleti szektorban. Májusban főleg a gyors bérkiáramlásra hivatkozva maradt el a jegybanki alapkamat csökkentése, erre azonban júniusban már nagy valószínűséggel sor kerül. Az év végére 6-6,5 százalék közötti alapkamat várható. A forint tartósan erős marad, a befektetőket vonzani fogja a még mindig magas kamat. Éves átlagban 250 forint/euró árfolyam valószínű. (június 4.)

 

 

Szikora János, az APEH elnöke

Az unió egyes tagállamainak adóhatóságai között erősödik az együttműködés, az információcsere. A magyar adóhatóság jelenleg öt nagy, több országot érintő ellenőrzésben működik együtt más uniós tagállamok adószerveivel, ebből négy már folyamatban van, egy ellenőrzés pedig előkészítés alatt áll. (június 8.)

 

 

Kupa Mihály volt pénzügyminiszter

A magyar adózás rendszere megfelel az Európai Unió normáinak, a legnagyobb gond az, hogy rendkívül bonyolult. A konvergenciafolyamatot tekintetbe véve nem valószínű, hogy a konvergencia ideje alatt csökkenteni lehet az adóterhelést. Az adómértékek csökkentéséhez mindenképpen szélesíteni kell az adóalapot. Hosszabb távon azonban meg kell érteniük a magyarországi döntéshozóknak, hogy az unión belül az egyes tagállamok versenyképességét két lényeges elem határozza meg, a termelékenység az adott államban és az ország adórendszere. (június 8.)

 

 

Bod Péter Ákos volt jegybankelnök

A közép-kelet-európai országokban, "sors- és versenytársainknál" mindenütt nagyobb a gazdasági növekedési rátája, mint Magyarországon, ezért a következő évek legnagyobb kihívása a gazdasági növekedés ütemének növelése. (június 8.)

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon / Fax:
+36 1 430-6699 / +36 1 430-6695