Döbbenetesen alacsony a gazdasági növekedés

2007-08-14

A héten elsősorban az élelmiszerbiztonság és az egészségügyi reform témája uralta a nyilvánosságot. Több bírálat érte a kormányzatot a közlekedésfejlesztés témakörében is, a 4-es metró építésével kapcsolatos problémák pedig mind a médiában, mind a fővárosi Fidesz birálataiban megjelentek. A KSH legújabb adataira - amelyek szerint a vártnál jóval alacsonyabb, 1,4 százalékos a második negyedév gazdasági növekedése.

Gazdaságpolitikai vitatémák

Ismét több ellenzéki bírálat érte az egészségügyi reformot, a KDNP pedig a biztosítási reformban részvevő biztosítók bojkottálására szólította fel a lakosságot. Továbbgyűrűzött a dioxinnal szennyezett guargumi miatt kirobbant élelmiszer-biztonsági vita is, és politikai szintre emelkedett: Koszorús László, a Fidesz fogyasztóvédelmi szakpolitikusa riadólánc létrehozását sürgette, és tétlenséggel, a fogyasztók magára hagyásával vádolta meg a kormányzatot. A MOL folytatta saját részvényeinek felvásárlását, az OMV vezetése pedig kijelentette: két-három éven belül nem tervezik a MOL-al való fúziót.  Döntés született az ÁPV Rt. igazgatótanácsának tagjairól is, a kormányfő távollétében Lamperth Mónika hagyta jóvá a pénzügyminiszter által javasolt kinevezéseket, az igazgatóság elnöke dr. Nagy János lett.

A hét legfontosabb gazdaságpolitikai eseményei
A KSH legújabb adatainak megjelenése
Az ÁPV Rt. új igazgatótanácsának kinevezése
Élelmiszer-biztonsági vita
A MOL sajátrészvény-vásárlása
Személycserék a VPOP-nál


Téma Nyilatkozó Fontosabb állítások
Az OMV és MOL fúziója Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezérigazgatója - Az OMV és a MOL fúziójának számos lehetősége van, de a piac a tőkepiaci megoldást részesíti előnyben. Azt hogy ennek egy készpénzes ajánlat, vagy részvénycsere vagy bármilyen más technika a módja, ez a tárgyalások eredményének függvénye. Most nincs napirenden a nyilvános vételi ajánlat kérdése, a helyzet dinamikusan változik és nehéz megjósolni, mi történik a következő időszakokban. Az OMV-t nem sürgetik sem a részvényesei, sem az idő. A következő két-három évben erősödik az iparági konszolidáció, és ha nem az OMV, akkor más tesz hasonló lépéseket.
Közlekedésfejlesztés Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakciójának vezetője -A főváros örömmel veszi tudomásul, hogy a kormány teljes mellszélességgel kiáll a 4-es metró megépítése mellett, és a brüsszeli döntéshozók számára a legnagyobb támogatás jóváhagyását javasolja a közlekedésfejlesztési operatív programban Magyarország legnagyobb és legelőkészítettebb közösségi közlekedési fejlesztése esetében.
Egészségbiztosítási modellek, egészségügyi reform Mikola István, a Fidesz egészségpolitikusa - Végig kell gondolni a kapacitásokat, újra kell fogalmazni a betegfelvételi területeket, és azonnal el kell törölni a teljesítmény-volumenkorlátot, valamint a vizitdíjat. A Fidesz a társadalombiztosítás privatizációjának minden formáját elutasítja, és ha kell, tömegdemonstrációkkal, minden törvényes eszközzel körömszakadtáig küzdeni fog a több-biztosítós rendszer bevezetése ellen.
Mezőgazdaság Gráf József Földművelésügyi- és vidékfejlesztési miniszter - A jövőben csak azok kaphatnak kárenyhítést a nem biztosítható káraik után, akik beléptek, illetve belépnek a nemzeti kockázatközösséget megtestesítő nemzeti kárenyhítési rendszerbe.
- A jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé a fagykár által érintett földek katasztrófa sújtotta területté való nyilvánítását, ám azt a minisztérium is támogatta, hogy ezt a jogszabályi környezetet módosítsák.
- A kárenyhítési folyamatba bevonták a belterületi ültetvények tulajdonosait is, akik fagykárt szenvedtek, ám önhibájukon kívül nem tudtak csatlakozni a kárenyhítési rendszerhez.
Egészségbiztosítási modellek Nagy Kálmán, KDNP - Felszólítjuk az állampolgárokat, hogy mindazokat a biztosítókat, amelyek tevőlegesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyógyítás (...) üzletté váljon, vagyis részt vesznek a több-biztosítós modell kialakításában, bojkottálják. Ne kössenek se élet-, se nyugdíj-, se utas-, se vagyon-, se gépjármű biztosítást azokkal a társaságokkal, amelyek a kormány által tervezett rendszer létrejöttében tevőlegesen részt vesznek. Ne vegyék igénybe ezeknek a társaságoknak pénztári és banki szolgáltatásait sem. Amennyiben létrejön a több-biztosítós modell, akkor KDNP kormányra kerülése esetén visszaállításra kerül a mai rendszer.
Közlekedésfejlesztés Manninger Jenő, a Fidesz szakpolitikusa - Látszik, hogy nincs átfogó közlekedési koncepciója a kormánynak, hiszen „szinte havonta változott meg a beruházási lista”. Emellett a programot a négyes metró túlzott költsége is megterheli. Elmarad a nagy vasúti reform, hiszen a program csak néhány nagy törzsvonal fejlesztésére szorítkozik, ugyanakkor van olyan megye, ahol semmilyen beruházás nem valósul meg. vasútfejlesztés nemcsak egyenlőtlen, de elsősorban a tranzit áruszállításra koncentrál, a külföldi áruszállítók érdekeit szem előtt tartva. Ha a programot nem módosítják, az egyenlőtlen fejlesztés miatt csak a forgalomnövekedésből származó negatív hatások érvényesülnek.

Gazdasági mutatók

Gazdasági mutatók 


A hét legfontosabb gazdaságpolitikai eseménye a KSH második negyedéves becslésének megjelenése volt. A gazdasági növekedés eszerint csak a GDP 1,4 százalékát érte el, holott az elemzők előzetesen 2,5 százalék körülire prognosztizálták azt. Az alacsony értéket a fogyasztás visszafogása, az ipari termelés gyengélkedése okozta, és várhatóan az éves növekedés sem fogja igazolni a 2,8 százalékos, optimista becsléseket. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat negyedéves jelentése szerint a közeljövőben nőhet a foglalkoztatottak száma, különösen Pest és Komárom-Esztergom megyében. Emellett azonban a munkaerő-aktivitási ráta továbbra is elmarad az Eu 25-ök átlagától. Júliusban emelkedett a háztartási energia ára, az élelmiszerek ára pedig csökkent

Mutató fajtája Adatok
Fogyasztói árak-KSH - Az elemzők júliusra 8,4 százalék körüli 12 havi áremelkedést vártak. A maginfláció 2006 júliusához viszonyítva 5,6 százalékot tett ki, egy hónap alatt pedig 0,2 százalékos emelkedést mutatott. Az év első hét hónapjában 8,5 százalékkal emelkedtek az árak. A változatlan adótartalmú árindex 6,6 százalékos emelkedést mutatott az egy évvel korábbihoz képet, míg hó/hó alapon nem változott. A fogyasztói árak júniusban 0,4 százalékkal emelkedtek májushoz képest, és 8,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Tavaly júliusban a havi inflációs index 0,2 százalék, a 12 havi 3 százalék volt. Az idén júliusban egy hónap alatt az élelmiszerárak 0,8 százalékkal csökkentek. A háztartási energia átlag feletti, 32 százalékos áremelkedésén belül a vezetékes gáz 53,3, a távfűtés 41,7, az elektromos energia pedig 21,2 százalékkal nőtt. A szolgáltatások átlagot meghaladó, 8,7 százalékos áremelkedésén belül a csatornadíj 16,6 százalékkal, a szemétszállítási díj 15,4 százalékkal, a vízdíj 12,5 százalékkal volt magasabb mint egy évvel korábban.
Monetáris bázis-MNB - A monetáris bázis rövid bázisú évesített növekedési indexe júliusban 108,8 százalékot tett ki, amely az előző havi értéknél 4,9 százalékponttal magasabb. Az összetevők közül a forgalomban lévő készpénz havi átlagállománya 4,2 milliárd forinttal 1995,8 milliárd forintra, az egyéb monetáris pénzügyi intézmények bankszámláinak havi átlagos állománya 0,9 milliárd forinttal 616,1 milliárd forintra, az egyéb monetáris pénzügyi intézmények egynapos betéteinek havi átlagállománya pedig 44,2 milliárd forinttal 61,0 milliárd forintra emelkedett.
Foglalkoztatottak száma- Állami Foglalkozatási Szolgálat - A következő egy évben 45 ezerrel nőhet a foglalkoztatottak száma az elbocsátások és a létszámfelvételek egyenlegeként. A legnagyobb, mintegy 10 ezer fős létszámnövelésre a gépiparban lehet számítani, a kereskedelem, javítás ágazatban több mint 7 ezer lehet a bővítés, az építőiparban 5 ezer, a fémalapanyag-gyártás, fémfeldolgozás területén 3 ezer, a szálláshely ágazatban csaknem 2 ezer. Az oktatás területén viszont több mint 1 ezer, az egészségügy, személyi szolgáltatásban csaknem 2 ezer fős létszámcsökkenés számítható a válaszok alapján. Egy éves viszonylatban a válaszolók országos átlagban 1,6 százalékos foglalkoztatás bővülést jeleztek.
-A megyék közül a legnagyobb 3-5 százaléknál is magasabb létszámbővítésre Pest és Komárom-Esztergom megyében lehet számítani, Békés megyében viszont 0,9 százalékos csökkenésre. Régiós szinten Közép-Magyarországon, Közép-Dunántúlon, Nyugat-Dunántúlon, Észak-Magyarországon a gazdálkodók kismértékű, 2,5 százalék körüli létszámbővítésre számítanak. A Dél-Dunántúlon valamennyi megyében, a Dél-Alföldön két megyében, az Észak-Alföldön szintén két megyében a nagyvállalatok leépítést terveznek.
GDP-KSH Az idén a második negyedévben - az előző év azonos időszakához viszonyítva - 1,4 százalékos volt a gazdasági növekedés kiigazítás nélkül, és a naptári hatás kiszűrésével egyaránt. A szezonálisan kiigazított adatok szerint az előző negyedévhez viszonyítva 0,2 százalékkal emelkedett a bruttó hazai termék.
Munkavállalók aktivitási aránya -Ecostat Az EU-15-ben a foglalkoztatottak 18,6 százaléka, az EU-25-ben 15,6 százaléka dolgozik részmunkaidőben. Magyarországon ez az arány mindössze 4,4 százalék, a részmunkaidős munkavégzésben sem a munkáltatók, sem a munkavállalók nem érdekeltek, az előbbiek az adminisztrációs terhek növekedése, az utóbbiak az alacsonyabb jövedelem miatt. A 15-64 év közötti potenciális munkavállalók aktivitási aránya Magyarországon 57,6 százalék, ami jóval elmarad az Európai Unió 27 tagállamának 63,4 százalékától. A munkanélküliségi ráta az idén március–májusban 7,3 százalékra mérséklődött az év eleji 7,8 százalékról. A jelenlegi mutató 2006-hoz képest stagnálást jelent, míg a 2004–2005-ös évek 5-6 százalékos arányához viszonyítva jelentős az emelkedés. Ebben vélhetően szerepe van a munkanélküliségi segélyt felváltó álláskeresési támogatás szigorúbb előírásainak. Az aktivitási ráta lényeges javulásával nem lehet számolni 2007–2008-ban.

Elemzői vélemények
Elemzői vélemények

Az elemzők meglepetéssel fogadták a prognosztizáltnál jóval alacsonyabb növekedési adatokat, azokban elsősorban a megszorítások hatásait fedezték fel. Többük szerint a növekedés további csökkenésére lehet számítani, főként az aszály mezőgazdasági termelésre gyakorolt hatása miatt. Szintén rossz termés lehet felelős az infláció növekedése miatt is, őszre többen élelmiszerár-robbanást jeleznek előre, ami többek szerint óvatosságra intheti a monetáris tanácsot, azonban év végéig így is kamatcsökkentést várnak.

Elemző Legfontosabb állítások
Kerekes Anna, MKB Bank, Budapest GDP-Ez már a harmadik negyedév, amelyben a költségvetési megszorító intézkedések hatása mutatkozik meg. Ezúttal azonban a visszaeső lakossági fogyasztás mellett a lassuló európai konjunktúrához igazodva valószínűleg a nettó export is romlott. Mivel az előző negyedévben a készletezés és a hibatag sokat vitt el, az akkor a várakozásoktól pozitív irányban jelentősen eltérő közlésből, elképzelhető ennek negatív utóhatása is a vártnál jóval rosszabb második negyedéves adatnál. A lefelé mutató kockázatok erősen emelkedtek, ezért az egy hónap múlva várható részletes adatok fényében elképzelhető, hogy idei 2.8 százalékos növekedési prognózisunkat lejjebb szállítjuk.
Suppan Gergely, Takarékbank, Budapest GDP-A magyar GDP növekedése a második negyedévben messze elmaradt a 2.5 százalékos elemzői várakozásoktól, de még a legpesszimistább, 1.8 százalékos előrejelzésünktől is. A növekedés jelentős visszaesésére lehetett számítani az ipari termelés lassulása, a kiskereskedelmi forgalom visszaesése, az egészségügyi reform keretében történő jelentős kibocsátás-szűkítés, valamint az első negyedévben jelentkező kedvező téli időjárás egyszeri hatása miatt. A harmadik negyedévben a növekedés további lassulására számítunk a katasztrofális mezőgazdasági termelés, és az oktatási intézmények kibocsátásának szűkítése miatt.
Infláció- Az adatokban még nem jelentkezik az őszre várt élelmiszer árrobbanás, ami a korábbi előrejelzésünkhöz képest is erőteljesebb lehet, mivel az alapélelmiszerek felől keletkező árnyomás tovább erősödött, és egyre több termékkört érinthet. Mivel az élelmiszerárak infláció gyakorolt hatása még nem látható teljes mértékben, komoly bizonytalansági tényezőt és jelentős felfelé mutató kockázatot jelentenek. Az MNB akár kamatcsökkentésről is dönthet az augusztus 27-ei kamatdöntő ülésen, azonban a várt élelmiszerár emelkedés óvatosságra késztetheti a döntéshozókat, ezért legkorábban októberben várunk kamatcsökkentést.
Tóth Gyula, Unicredit Bank, Bécs GDP-A részletek még nem ismertek, ám feltehető, hogy a lassulásban közrejátszott az is, hogy a beruházások élesen visszaestek az előző negyedévi megugrás után. A gyenge GDP-adat támogatja a monetáris lazítást.
Infláció- Előre tekintve az élelmiszerek esetében látunk jelentős kockázatokat. Ugyanakkor a jelenség kínálati oldali jellege miatt nem tartjuk valószínűnek, hogy a jegybank ennek túl nagy jelentőséget tulajdonít.
Szentiványi Nóra, JP Morgan, London GDP-Bár a gyorsbecslést követheti még felfelé történő revízió, de a második fél évben mindenképpen 3 százalék közelébe kell emelkednie ahhoz, hogy a jegybank idei 2,5 százalékos, illetve jövő évi 2,8 százalékos előrejelzése teljesüljön. Prognózisunk felülvizsgálatával megvárjuk a részletes GDP-adatokat, ám valószínű, hogy 2007-ben a GDP-növekedés a 2-2,5 százalékos tartományban marad.
Infláció- A havi maginfláció évesített üteme 2,7 százalékos volt júliusban, ami a jegybank középtávú célja alatt van, és kisebb a múlt havi 4.8 százaléknál. Augusztus 27-én az adatok hatására kamatot csökkenthet a monetáris tanács, év végére 7 százalékos lehet a most 7,75 százalékon álló irányadó ráta.
Bebesy Dániel, CIB Az adat "pozitív hatása" lehet ugyanakkor, hogy önmagában is az inflációt visszafogó tényező lehet. Másrészt a jegybanki kommentárokból az utóbbi időben érezhető volt, hogy miközben az inflációs célkövetés az elsődleges szempont, a reálgazdasági növekedés is egyre nagyobb hangsúllyal kerül szóba. Az erőtlen gazdasági növekedés a kamatcsökkentés irányába mutathat, különösen, hogy az ugyancsak kedden nyilvánosságra hozott 8,4 százalékos inflációs adat megfelel a várakozásoknak, és a maginfláció emelkedése csökkenő ütemet mutat. Hacsak a nemzetközi környezet nem válik még pesszimistábbá, és emiatt nem gyengül tovább jelentősen a forint, augusztusban negyedszázalékos kamatcsökkentés várható.


Források: Figyelőnet, HVG, Magyar Nemzeti Bank, Portfolio, Világgazdaság, Origo

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon / Fax:
+36 1 430-6699 / +36 1 430-6695