A Fidesz szerint sincs gazdasági mozgástere a kormánynak?

2007-09-25

A hét egyik legintenzívebb politikai vitája akörül alakult ki, hogy a Fidesz elnöke lopással vádolta meg Bajnai Gordont és a kormányt. Emellett alig kapott visszhangot, hogy Varga Mihály (a pártelnök korábbi mondataival szemben) egy interjúban közölte: nincs lehetőség radikális adócsökkentésre, és a jelenlegi gazdasági helyzetben egy másik kormány számára sem nyílna valódi mozgástér. A várakozásoknak megfelelően bekövetkezett alapkamat-csökkentés a közeljövőben folytatódhat - az elemzők szerint egészen akár 6 százalékig is.

Monetáris politika 
A hétfői, a várakozásoknak megfelelő alapkamat-csökkentés után nyilvánvalóvá vált, hogy a Monetáris Tanács és az élelmiszerágazat képviselői között jelentős véleménykülönbség húzódik: míg az előbbi inkább optimista az élelmiszerárak alakulását tekintve, az utóbbiak jelentősebb inflációra számítanak az élelmiszerek vonatkozásában. Az elemzők többsége a kamatcsökkentés folytatását várja, jövő tavaszra 6- 6,5 százalékos értéket progniosztizálva. 

Nyilatkozó Nyilatkozat
Simor András, az MNB elnöke - A monetáris tanács ülésén hosszú vita volt, de eléggé egyértelmű döntés született. Ha a mezőgazdasági, illetve élelmiszerárak és az energiaárak következő időszakbeli változása, esetleges emelkedése nem jár tovagyűrűző hatásokkal, akkor 2009-ben elérhető a 3 százalékos inflációs cél.

- Volt javaslat az 50 bázispontos csökkentésre, illetve a kamattartásra is. Kedvezőnek ítélte azt, hogy a nemzetközi pénzpiacok kezdenek differenciáltan közelíteni a különböző befektetésekhez, ez azt eredményezte, hogy a forint befektetések kockázati felára az elmúlt időszakban mérséklődött.

-A Monetáris Tanács azt feltételezte, hogy a piaci szereplők inflációs várakozásaikat egy alacsony inflációhoz horgonyozták le. Ha azonban később nem ebbe az irányba mutatnak majd a folyamatok arra figyelemmel lesz a tanács
(szeptember 24.)
Raffaella Tenconi, a Dresdner Kleinwort londoni befektetési bank térségi elemzője -7-9 monetáris tanácsi tag voksolhatott kamatcsökkentésre, 5-3 ellenében. "Rövid távon" még egy negyed százalékpontos csökkentés valószínű, de a Dresdner azzal számol, hogy azután a további enyhítés "erőteljesen függ" a kedvező globális feltételektől. A cég jelenlegi előrejelzése az, hogy az MNB-alapkamat 2008 tavaszának végéig 6,50 százalékra süllyed.
Michal Dybula, a BNP Paribas befektetési csoport közép-európai közgazdásza Az idén "még legalább egy" hasonló csökkentést várható. Ha a külső feltételek kedvezőek, még további fél százalékpontos enyhítés is lehet az idén, de ha kiújulnak a piaci feszültségek, akkor csak egy negyed százalékpontos, fogalmazott. Dybula szerint mindazonáltal valószínűsíthető, hogy az MNB-alapkamat a következő 6-9 hónapban 6,50 százalékra csökken.
Németh Dávid,
az ING Bank elemzője
- A monetáris tanács kommunikációjában sem okozott meglepetést. A Fed 50 bázispontos kamatvágása meghozta a várt eredményt: a feltörekvő piacok megítélése javult és egyértelművé vált, hogy a Fed fenn kívánja tartani a likviditás bőséget. Ezzel párhuzamosan az ECB, az Európa Központi Bank is lassított kamatemelési ütemén, így Magyarországnak is több esélye nyílt a kamatcsökkentésre. 

- A továbbra is óvatos kamatpolitika mellett még az idén kétszer 25 bázispontos csökkentésre, így év végén 7 százalékos alapkamatra számíthatunk. Jövőre ugyancsak lassú ütemben 6 százalékig mérséklődhet az alapkamat.
Suppan Gergely,
a Takarékbank elemzője
A javuló pénzügyi környezetben a tanács több figyelmet szán a hazai gazdasági folyamatokra. A testület továbbra is felhívja a figyelmet az inflációs kockázatokra, különösen a béralakulásra. Az idén már csak egyszeri, 25 bázispontos kamatvágással számolhatunk, illetve azzal, hogy a kamatcsökkentés lassú üteme, 2-3 hónapos szünetekkel folytatódik jövőre is.
Forián Szabó Gergely, a Pioneer Alapkezelő szakértője Rég nem volt ennyire egyértelmű mt-döntés A csökkentés nem áll meg, s az elkövetkező 12 hónapban még hatszor 25 bázispontos vágásra számít. Ebből kettő még a következő idei három ülésen megvalósulhat, így az alapkamat az év végére 7 százalékra, jövő év végére pedig 6 százalékra süllyedhet. Sorozatos csökkentésekre azonban nem lehet számítani, hiszen a tanács indoklásaiban mindig az óvatos, megfontolt kamatpolitika híveként mutatkozik meg, így nem hagyja majd figyelmen kívül a piaci helyzet alakulását.
Barcza György, a K&H vezető makroelemzője Az MNB közleménye optimistának hat ugyan, de kellőképpen elővigyázatos: a makrogazdasági mutatókat az előző kamatdöntés óta változatlannak mondja, míg az élelmiszer- és energiaárak növekedésének hatását egyszerinek ítéli, amely egyúttal lehetőséget teremt majd a központi banknak, hogy 2009-re elérje a 3 százalékos inflációs küszöböt.


Politikai nyilatkozatok

Politikai nyilatkozatok 
A kezdődő költségvetési vita felvezetőjeként is értékelhető az a politikai vita, mely a héten zajlott. Míg a kormányoldal elsősorban a gazdaságpolitikán keresztül próbálja visszaszerezni elveszett hitelességét, az ellenzék éppen kormány hangoztatott gazdasági sikereit igyekszik aláásni.  A Fidesz továbbra is az eddig ismert vádak alapján támadja a kormányt: a "kormány hazudik" után a (Zuschlag-ügy által aktualizált) "kormány lop" lett az ellenzéki párt fő üzenete, amit a Fidesz elnöke az uniós pénzek elosztása, illetve az új egészségbiztosítási rendszer kapcsán egyaránt megemlített. A Fidesz gazdaságpolitikusa, Varga Mihály két ponton is ellentmondott a pártelnök korábbi nyilatkozatainak: kijelentette, hogy nincs lehetőség radikális adócsökkentésre, és hogy be kell tartani a konvergenciaprogramot. 

Nyilatkozó/Nyilatkozat témája Nyilatkozat
Veres János pénzügyminiszter
/A gazdaság állapota
- A reálgazdaság jól teljesített, ám az államháztartás hiánya lényegesen magasabb lett a vártnál, és csakúgy, mint 1990 óta minden választási évben, megközelítette a GDP a 10 százalékát .
- A nagy egyensúlyvesztés ellenére 2006 egyben kiindulópontját is jelentette egy olyan folyamatnak, ami elvezet a fenntartható növekedéshez, Magyarország további gyors felzárkózása feltételeinek biztosításához. – A kormány 2006-ban szakított a korábbi gyakorlattal, és az egyensúlytalanságra nem egyszeri kiigazítással, hanem reformok beindításával reagált, annak érdekében, hogy 2010-ben, a következő választási évben ne fordulhasson elő hasonló helyzet.
A kormány világossá tette, hogy a kiigazítás átmeneti növekedési áldozattal jár, a programidőszak elején az adóterhelés átmeneti emelésére is szükség van, és hogy a lépések az infláció csökkenésének ideiglenes megtorpanását okozzák.
Orbán Viktor Fidesz- elnök 
/ Szociális válság és korrupció
– "A szociális válság olyan mértékű kiszélesítésével vagy kiszélesedésével kell számolnia Magyarországnak, amit ma még az emberek nagy része nem is tud elgondolni, tehát a szegénységnek, a leszakadásnak olyan tömeges jelenségei tűnnek majd fel Magyarországon, ha így mennek a dolgok, amit latin-amerikai országokban lehet látni... Ami most van, az szociális válság, a politikai erőknek, a felelősséget viselőknek, mint amilyenek mi vagyunk, elsősorban ezzel kell foglalkozniuk."

-Az uniós pénzekkel kapcsolatban az a legfontosabb, hogy nem kellene ellopni. " Korrupciós, pénzlopási, a normális gazdasági szabályokat kijátszó összefonódásokat lepleznek le hétről hétre. Ez az oknyomozás dicsőségére válik az újságírói szakmának. A politikusi szakmának viszont nem válik dicsőségére, hogy ennek az ég egy adta világon ez idáig alig-alig volt következménye. Kis kellemetlenség, kicsit magyarázkodni kell. Azt nem látni, hogy a nyilvánvaló jogsértések esetében is megindulnának a szükséges eljárások. Fejétől bűzlik a hal.... A korrupció fölülről terjed lefele, és lassan mindent áthat."
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök /Gazdasági szankciók - Fair playt kell teremteni a közügyekben, a közbeszédben, a gazdaságban, az állam működésében, a szürke- illetve a feketegazdaság visszaszorításában. Több olyan kormányzati intézkedés is említhető, amely a fair playt szolgálja a gazdaság területén. 21 ezer adózó döntött úgy, hogy önkorrekciót hajt végre korábbi adóbevallásán, amelynek eredményeként tavaly 44 milliárd forint folyt be a költségvetésbe. Szeptemberig több mint 8 ezer vagyonosodási vizsgálat zárult le, amelynek 70 százalékban átlagosan 5,4 millió forint eltitkolt jövedelmet állapítottak meg. A mostani intézkedések a korábban meghozott döntésekhez kapcsolódó ellenőrzési- és szankciórendszer átalakítását jelentik.
- Eddig figyelmeztettünk, most jönnek a sárga, a piros lapok, végső soron az eltiltás.
Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter/ fejlesztési pénzek - Orbán Viktor kijelentésével az országot járatja le. Az ellenzéki párt elnökét bántja, hogy az I. fejlesztési terv, a 670 milliárd forint 75 százalékát már kifizették. Elmondta, "nyilván nagyon sok mindenkinek a fantáziáját megmozdítja ez a rengeteg pénz, de ha valaki tud valamiről, akkor szóljon. Én magam fogom az első följelentést megtenni, hogyha ilyet látok. De az, hogy a pénzek nagy részét ellopják, ez olyan rágalom, amivel az országot járatja le." A pénzből kis és közepes vállalkozások, és fideszes önkormányzatok is kaptak.
Varga Mihály Fidesz-alelnök / új gazdaságpolitikai program - A mostani gazdasági környezetben nincs lehetőség radikális adócsökkentésre, ezt is tartalmazza a Fidesz decemberre elkészülő gazdaságpolitikai koncepciója. Annyi kényszerpálya van ma a magyar gazdaságban - a jelenlegi kormánynak köszönhetően -, hogy nincs igazán mozgástér. Nemcsak a csődhelyzetből kell kikeveredni, hanem az unió által kétszer már visszadobott konvergenciaprogramot is be kell tartani.
- A gazdaságpolitika most apránként nyeri vissza hitelességét. Bárki legyen is a pénzügyminiszter, mindenekelőtt a befektetői bizalom erősítésére és a fiskális konszolidáció végrehajtására kell törekednie. Az persze nem lehet perspektíva, hogy Magyarország utolsóként vezesse be az eurót a vele együtt csatlakozott államok közül. Abban lenne mozgástere egy másik pénzügyi vezetésnek, hogy mozgósítsa és megerősítse azt a kis- és középvállalkozói réteget, amely célkitűzéseiben, profitfelhasználásában, beruházási terveiben azonos hullámhosszon tud gondolkodni egy nemzeti stratégiát kialakító kabinettel. Ma minden szabad forrást elvonnak a hazai vállalkozásoktól. A Gyurcsány-kormány tavaly megemelte az egyes adótételeket, és szigorú adókontrollt vezetett be. Szerencsésebb lett volna, ha inkább a közterhek csökkentésével próbálja meg a feketegazdaságot kifehéríteni.


Elemzői kommentárok
Elemzői kommentárok

Elemző/Téma Elemzői nyilatkozat
Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke/Az államháztartási fegyelem - Az Állami Számvevőszék szerint a költségvetés tavalyi kézbentartásának hiányosságaira enged következtetni, hogy az államháztartás fizetőképességét biztosító finanszírozási tervet öt alkalommal kellett módosítani.
Az államháztartás nettó finanszírozási igénye és annak időbeli lefutása jelentősen eltért a tervektől.
- Olyan nyitott, kicsi gazdaságban, amilyen a magyar is, a kiszámítható költségvetési politika, a kiegyensúlyozott költségvetés és a fenntartható adósságállomány alapvető követelmény - fogalmazott Kovács Árpád. A hitelesség és a bizalom nem pusztán a deficit és az adósságmutatók kedvezőbbé tételén múlik.
Standard & Poor's /Adósságminősítés - A világ legnagyobb hitelminősítőjének hétfői londoni közleménye szerint a megerősítés a hosszú futamú adósság közepes befektetői "BBB plusz" osztályzatára, illetve a rövid lejáratú szuverén kötelezettségek elsőrendű "A-2"-es besorolására vonatkozik.A magyar adósbesorolást alátámasztja "a viszonylag jómódú gazdaság", amely jól beilleszkedett az Európai Unióba, és amelyre sok lábon álló gazdasági és exportszerkezet jellemző.A besorolásnak azonban továbbra is korlátozó tényezője "a nagyon magas" költségvetési deficit, "a magas és növekvő" kormányzati adósságszint, valamint a nagy külső adósságteher
- . A S&P azzal számol, hogy a 2010-es választások közeledtével - és mivel a költségvetési konszolidáció tervei a 2008 utáni időszakra "bizonytalanok" - később lanyhulni fog a haladási ütem. Az S&P jóslata szerint ezért még 2010-ben is a GDP-érték 3,8 százaléka lesz az államháztartási hiány, és a GDP-arányos államadósság 2008-ig 68 százalékra emelkedik tovább, és "meg is marad ezen a szinten". A Standard & Poor's "a magas kormányzati deficitekre" hivatkozva kitart amellett, hogy Magyarország euróövezeti csatlakozása nem várható 2014 előtt.
- Egyelőre nem egyértelmű, hogy az OMV milyen formában kívánja tovább növelni - a mostani bejelentés szerint - 20,2 százalékos részesedését a Molban.
-Hivatalos nyilvános vételi ajánlat egyelőre nem érkezett az OMV-től, valószínűbb, hogy piaci vásárlásokkal akar további részesedést szerezni.Az OMV által megjelölt 32 ezer forintos vételár több mint 15 százalékkal magasabb a Mol részvények hétfői 26 970 forintos záróáránál.
-A tőzsdei szabályok maximálisan 15 százalékos elmozdulást engedélyeznek a bázisárhoz képest - fejtette ki a kereskedő. Mindezek alapján a Mol piacán élénk forgalom és áremelkedés várható, ami az indexet is fölfelé húzhatja.
A folyó mérleg hiánya tovább javulhatott a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest, az elemzői konszenzusunk 1,3 milliárd euróval számol, míg egy éve ez 1,4 milliárd euró fölött volt.
- Az összetevőkben az elmúlt negyedévekben megszokott tendenciákhoz hasonló eredményeket várhatunk majd pénteken, amikor a jegybank közzéteszi a fizetési mérleg adatait.
- Az áruforgalom egyenlege továbbra is pozitív marad és megközelítőleg 100 millió euró nagyságban járul hozzá a hiány csökkentéséhez. A szolgáltatások mérlege is enyhén javult. Így a deficitet erősítő tényező még mindig a jövedelemáramlás, és sajnos ennek mértéke folyamatosan romlik az utóbbi időben.
Péter János,
a KBC Securities üzletkötője /OMV-Mol ügy
- Egyelőre nem egyértelmű, hogy az OMV milyen formában kívánja tovább növelni - a mostani bejelentés szerint - 20,2 százalékos részesedését a Molban.
-Hivatalos nyilvános vételi ajánlat egyelőre nem érkezett az OMV-től, valószínűbb, hogy piaci vásárlásokkal akar további részesedést szerezni.Az OMV által megjelölt 32 ezer forintos vételár több mint 15 százalékkal magasabb a Mol részvények hétfői 26 970 forintos záróáránál.
-A tőzsdei szabályok maximálisan 15 százalékos elmozdulást engedélyeznek a bázisárhoz képest - fejtette ki a kereskedő. Mindezek alapján a Mol piacán élénk forgalom és áremelkedés várható, ami az indexet is fölfelé húzhatja.
Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető közgazdásza / Folyó mérleg hiánya -A folyó mérleg hiánya tovább javulhatott a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest, az elemzői konszenzusunk 1,3 milliárd euróval számol, míg egy éve ez 1,4 milliárd euró fölött volt. 

- Az összetevőkben az elmúlt negyedévekben megszokott tendenciákhoz hasonló eredményeket várhatunk majd pénteken, amikor a jegybank közzéteszi a fizetési mérleg adatait. 

- Az áruforgalom egyenlege továbbra is pozitív marad és megközelítőleg 100 millió euró nagyságban járul hozzá a hiány csökkentéséhez. A szolgáltatások mérlege is enyhén javult. Így a deficitet erősítő tényező még mindig a jövedelemáramlás, és sajnos ennek mértéke folyamatosan romlik az utóbbi időben.
Németh Dávid, az ING makroelemzője/költségvetési deficit -A jövedelmek egyenlegének a hiánya azonban még nagyobb lesz, mint az év többi részében, olyan szezonális faktor miatt, mint az osztalékosztás a tőzsdéken. Ez átmenetileg mindig megdobja a hiányt, azonban nincs hatással a következő negyedévekre. Erre vezethető vissza, hogy az első negyedéves 1,1 milliárd euróhoz képest várhatóan növekedett a hiány. A 2007 egészére várt deficit azonban megközelítőleg egymilliárd euróval alacsonyabb lesz, mint az egy évvel ezelőtti volt.

- A finanszírozási oldalról a nettó működőtőke-beáramlás elmúlt években kialakult negatív szintje után (amely a magyar vállalatok felgyorsult külföldi beruházásaira vezethető vissza) idén sokat javul a helyzet - mondta Németh Dávid.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon / Fax:
+36 1 430-6699 / +36 1 430-6695