Bokros támad, Veres védekezik

2007-10-15

A vizsgált héten a miniszterelnök a közélet tisztítását célzó javaslatai mellett felvetette a nukleárisenergia-termelés bővítésének lehetőségét, miközben az ellenzék lemondásra szólította fel pénzügyminiszterét. A Fidesz a stratégiai cégek körének bővítésével igyekszik túllicitálni a kormányt patriotizmusban, Bokros Lajos szerint viszont nem a nemzeti érdek motiválta a Lex Mol néven elhíresült törvényt. Az augusztusi csúcshoz képest lassuló infláció nem késztette optimizmusra az elemzőket, akik egységesen 6,5 százalékos jegybanki kamatot várnak 2008-ban.

Monetáris politika 
A vártnál kevéssel magasabb szeptemberi infláció ellenére is jó esélyt látnak elemzők a monetáris politika enyhítésének idei folytatódására. Arról ugyan eltérnek a vélemények, hogy a következő kamatcsökkentés mikor várható, abban viszont megvan az egyetértés, hogy 2008 folyamán 6,5 százalékra csökkenhet az MNB-alapkamat.

Nyilatkozó Nyilatkozat
Ambrus Gábor, a 4Cast londoni elemzője - A havi alapon számított maginflációs mutató 0.6 százalékos - a magas számot elsősorban a feldolgozott élelmiszerek okozzák. A szolgáltatások - a szezonális sajátosságokat is figyelembe véve - nem alakultak rosszul, ami javíthatja a monetáris tanács komfortérzetét. Ugyanakkor összességében az adat kedvezőtlen, a második körös (várakozásokon keresztül ható) tényezők erősödését jelezhetik. A középtávú kilátások az idén legfeljebb egy kamatcsökkentést tesznek lehetővé.
Bebesy Dániel, a CIB elemzője - A mostani nagy esés ellenére a következő hónapokban nem várunk további dezinflációt, az árindex az év évgén is hat százalék felett lesz. Az októberi kamatcsökkentés valószínűtlennek tűnik, az év végéig még egy alkalommal jöhet lazítás.
Nigel Rendell, a Calyon Bank londoni elemzője - A jegybank nem sokat tehet az egész régióban megfigyelhető élelmiszer-árhullám ellen, 2008 második felében az infláció a jegybank 2-4 százalékos célsávjába érhet. Így a vártnál magasabb inflációs adat ellenére kamatvágást várunk októberben.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője - Az MNB továbbra is csak óvatosan csökkentheti a kamatokat, az idén már csak egy 25 bázispontos kamatcsökkentésre számítunk (novemberben vagy decemberben), így év végére 7.25% lehet az alapkamat, jövő év végére pedig 6.5%.
Juliet Sampson, az HSBC bankcsoport londoni befektetési részlegének közép-európai közgazdásza - Nem vita tárgya, hogy az infláció innen tovább csökken, de kérdés, hogy meddig, és milyen ütemben. Nem valószínű, hogy a szeptemberi adat jelentősen befolyásolná az inflációs pályát. A jövő év végéig 6,50 százalékra süllyedhet a magyarországi jegybanki kamat.
A Dresdner Kleinwort elemzése - A vártnál rosszabb szeptemberi infláció amellett szól, hogy az MNB októberben még nem csökkenti tovább alapkamatát, de a ház az év vége előtt változatlanul számít még egy negyed százalékpontos csökkentésre.
- Az év vége utáni időszakra szóló inflációs várakozások fő meghatározója a közalkalmazotti bértárgyalások kimenetele lesz. Ha a nominális bérnövekedés közel jár majd a kormány által javasolt 4,5 százalékhoz, és ha a globális környezet is megfelelő marad, az MNB a jövő év folyamán fokozatosan 6,50 százalékra süllyesztheti alapkamatát.


Politikai nyilatkozatok

A hét legfontosabb gazdaságpolitikai témái
Energiapolitika
Lex Mol
Adópolitika
Egészségbiztosítási reform
Veres János üzleti ügyei
155 milliárd forint uniós forrás hívható le turizmusfejlesztésre




Politikai nyilatkozatok 


Gyurcsány Ferenc szerint a nukleárisenergia-termelés bővítésének lehetőségét is meg kell vizsgálnia Magyarországnak, mivel ugrásszerű növekedés várható Európa fosszilisenergia-felhasználásában. A miniszterelnök mind a beszerzési források, mind az útvonalak tekintetében a diverzifikáció mellett érvelt, tehát nem kötelezte el magát egyik nagyberuházás mellett sem. A Lex Mol kapcsán az ellenzék kezdeményezte a stratégiai vállalatok védelméről szóló törvény más állami vállalatokra való kiterjesztését. A fideszes Balsai István lemondásra szólította fel a pénzügyminisztert, mert szerinte Veres János jogtalanul igényelt vissza 55 millió forint áfát. A miniszter, állítása szerint, nem követett el szabálytalanságot. Mindeközben az önkormányzatok is fellélegezhettek: az Európai Bíróság összhangban lévőnek ítélte a magyarországi helyi iparűzési adót az európai uniós joggal.

Nyilatkozó/Nyilatkozat témája Nyilatkozat
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök / energiapolitika - Más források mellett a nukleárisenergia-termelés bővítésének lehetőségét is meg kell vizsgálniuk a hazai szakembereknek. Erre azért van szükség, mert 20 éven belül 50 százalékkal nőhet Európa fosszilisenergia-felhasználása, így Magyarországnak érdemben kell növelnie a mintegy 6 ezer megawattos áramtermelő képességét. A közép-kelet-európai régióban mutassunk példát az Európai Uniónak, hogy képesek vagyunk hatékonyabb együttműködésre az energiapolitika terén.
- Európa bizonyos energiaforrások tekintetében jelentősen függ az unión kívüli energiaforrásoktól, ezért előtérbe kerül a diverzifikáció, az, hogy miként lehet csökkenteni a kiszolgáltatottságot.
- Magyarországnak érdeke a diverzifikálás, elsősorban a beszerzési források, másodsorban pedig az útvonalak tekintetében. Ha az eladói oldalon kevés a szereplő, akkor növelni kell a vásárlói oldal együttműködését.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök / Lex Mol - Az államok ne nyújtsanak segítséget az egyoldalú törekvésekhez, és csak a közös belátáson alapuló közös terveknek lehet jövőjük.
Fónagy János, Fidesz / Lex Mol - A jövő héten egy olyan törvénytervezetet nyújtunk be, mely stratégiai céggé emelné, és ezáltal megóvná az ellenséges külföldi felvásárlástól a Magyar Posta Zrt.-t, valamint a közösségi közlekedést szolgáló vállalatokat, így a vasúti, közúti és légiforgalmi tevékenységet végző gazdasági társaságokat.
Balsai István, Fidesz / Veres János üzleti ügyei - Amíg a kormányfő nem válik meg a pénzügyminisztertől, minden kijelentés, ami a kormány részéről akár korrupcióellenes fogadkozásként, akár a közélet kifehérítéséről, vagy az adómorál ügyében elhangzik, teljes mértékben komolytalan és hiteltelen.
- Nem foglalhatja el Kossuth Lajos székét pénzügyminiszterként az a személy, aki sok évvel ezelőtt, bár a privát szférában, de a saját maga által tulajdonolt és ügyvezetett cég kapcsán jogtalanul igényelt vissza 55 millió forint áfát, vagyis társával együtt áfacsalást követett el. Veres pénzügyminisztersége a fentiek fényében olyan, mintha az igazságügyi tárcát börtönviselt jogász, vagy az egészségügyit műhibát elkövető orvos vezetné.
Veres János pénzügyminiszter / Veres János üzleti ügyei - A vizsgálatok lefolytak, a vizsgálatok személyemet nem érintették. Ebből következően nem értem, hogy miért feltételezi bárki azt, hogy a céget egyébként nem érintő vizsgálatoknak rám nézve lenne negatív hatása. Szabálytalanságot el nem követtem, csak politikai támadásnak tudom tekinteni, ami itt elhangzott.
- A kérdéses összeget a magyar állam megkapta.
Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter / adópolitika - Úgy tűnik, a gazdasági tárca egyedül marad adóegyszerűsítési elképzeléseivel. Azok, akik korábban az adóbevallások és a kitöltendő sorok számának jelentős csökkenését követelték, lassan kihátrálnak a három kis járulék összevonására vonatkozó javaslat mögül.


Elemzői kommentárok

Elemzői kommentárok


A Lex Mol kapcsán több elemző is megszólalt, közülük is Bokros Lajos fogalmazott meg különösen markáns véleményt, megkérdőjelezve, hogy a törvény valóban nemzeti érdekeket szolgálna. A Kopint-Tárki lejjebb hozta növekedési prognózisát, de továbbra is tarthatónak tartja a kormány hiánycélját. A szeptemberi 6,4 százalékos inflációs adat az augusztus utáni csökkenés tükrében sem nyugtatta meg az elemzőket, a Doing Business pedig annak ellenére, hogy topreformernek nevezte Magyarországot, erős hiányosságnak tartja, hogy nem történt érdemi lépés az adórendszer egyszerűsítésében.

Elemző/Téma Elemzői nyilatkozat
Bokros Lajos, volt pénzügyminiszter, a CEU professzora / Lex Mol - Ha a magántulajdonosok maguk felé hajlítják a törvényeket, kialakulhat a demokráciát erősen korlátozó oligarchikus rend.
- Látszat csupán, hogy nemzeti egység jött létre az állami érdekek védelmében. Inkább a politikai osztály mutat valamiféle gyanús egységet egészen konkrét magánérdekek védelmében. A nemzeti érdek azonban ebben az esetben nem játszik szerepet, ha játszana, akkor ezer más, ennél százszor jobb megoldást lehetett volna választani.
- Igaz, hogy az államnak közüzemi cégek esetében sajátos stratégiai feladatai vannak, de érdekei védelme egy versengő piacgazdaságban nem feltétlenül kapcsolódik konkrét vállalathoz, s főként nem kapcsolódik egyes konkrét magántulajdonosi szerkezethez. A lex Mol a szóban forgó vállalat magántulajdonosait betonozza be, így színtisztán magánérdeket véd, s nem állami stratégiai érdeket.
Kopint-Tárki - Miközben a többi régiós országban minimálisan felfelé kellett módosítanunk a növekedési előrejelzéseinket, addig Magyarország estében 2.7 százalékról jelentősen lejjebb kellett hozni a prognózist. Bár az év hátralévő részében nem lesz olyan gyenge a gazdasági eredmény, mint a második negyedévben volt, a negyedéves alapon számított 0.5-0.6 százalékos indexek csak arra lesznek jók, hogy 2 százalékos legyen az éves átlagos bővülés.
- Az infláció 7,7 százalékos lesz, 2008-ban 4,5-re csökkenhet.
- Tarható a kormány 6,4 százalékos deficitcélja, sőt a 2008-as adat még a tervezettnél is jobban alakulhat: a 4,1-del szemben 4 százalékos is lehet.
Bebesy Dániel, a CIB elemzője - 6,3 százalékos volt a legmagasabb elemzői konszenzus a szeptemberi inflációt illetően. Noha a nyáron folyamatosan emelkedtek az előrejelzések, a most közzétett hivatalos adat ha minimálisan is, de magasabb lett a várakozásoknál. A 6,4 százalék persze egyfelől jelentős csökkenés az augusztusban mért 8,3 százalékhoz képest, a látszat mégis csalóka. A mostani csökkenés ugyanis alapvetően a bázishatásnak köszönhető, tavaly szeptemberben épült be az árakba az áfaemelés. Ugyanakkor a mostani adat nagyon sok bizonytalanságot hordoz magában. Az élelmiszerárak emelkedése brutális volt, a múlt hónap után ismét 2,2 százalékos a havi drágulási ütem. Az MNB már korábban jelezte, hogy az elsősorban az aszállyal összefüggő áremelkedést egyszeri sokként kezeli, de most már a maginfláció is megugrott. A szeptemberi 0,6 százalékos adat a legmagasabb idei, hó/hó alapon mért szám. Még a nyáron is 5,3 százalékos decemberi adatra, ma már 6 százalék fölötti adatra számítunk az év végére.
Kende Tamás, nemzetközi jogász - A stratégiai vállalatokat védő törvény megfogalmazásán talán nehéz lenne fogást találnia az unió bizottságának, a harsányan bejelentett célján viszont annál inkább.
Simeon Djankov, a Doing Business projektigazgatója - Magyarország a top reformerek közé tartozik ugyan, hiszen az üzleti környezet minőségét illetően 21 hellyel a 45. helyre lépett előre, megelőzve az újonnan csatlakozott országok többségét és néhány régi EU-tagot is, de az adórendszert illetően 145 ország közül csak a 127. helyen áll. A siker elsősorban a csődeljárási szabályok változása, a tulajdonjog-bejegyzés és a cégalapítás felgyorsításának köszönhető, ugyanakkor hátrányos, hogy az adóterhelés tovább nőtt és nem történt jelentős előrelépés az egyszerűsítés területén sem.



Gazdasági mutatók


Gazdasági mutatók 

A szeptemberi 6,4 százalékos inflációs adat, ha árnyalatnyival is, de magasabb volt a vártnál. A KSH nyilvánosságra hozta az élelmiszer- és az energiaárak kilencedik havi változását, amelyekből kiderül, hogy a liszt, az idényáras élelmiszerek és a távfűtés díja emelkedett kiemelkedő mértékben. 

Mutató fajtája Adatok
Élelmiszerárak
KSH
- Egy hónap alatt – 2007. augusztushoz viszonyítva – az élelmiszerek árai 2,2 százalékkal emelkedtek. Növekedett a liszt (14,9%), a tojás (7,8%), a száraztészta (7,7%), az étolaj és a kenyér (6,5-6,5%), a péksütemények (5,8%), a baromfihús (4,6%), valamint a sertéshús (2,8%) ára. Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) nélkül számítva az élelmiszerek árai az előző hónaphoz képest 2,4 százalékkal drágultak.
- 12 hónap alatt, 2006. szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 9,8 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a liszt 43,4, az idényáras élelmiszerek 27,7, a tojás 20,1, a kenyér 18,0, a baromfihús 16,2, valamint az étolaj ára 12,3 százalékkal.
- Átlag alatti áremelkedés volt tapasztalható a szeszes italok, dohányáruk (6,2%), az egyéb cikkek (3,5%), valamint a ruházkodási cikkek (0,3%) esetében. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint 2006. szeptemberben.
Energiaárak
KSH
- A háztartási energia átlag feletti 12,9 százalékos áremelkedésén belül, a távfűtés 37,6, a vezetékes gáz 18,1 százalékkal nőtt. A szolgáltatások átlagot meghaladó 6,9 százalékos áremelkedésén belül a csatornadíj 13,8, a szemétszállítási díj 12,0, a vízdíj 10,5 százalékkal drágult.

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384