
  
 

Hungarian Elections: Mobilisation 

at Home and Abroad 
Main topics used to mobilise electorate at home and in 
neighbouring countries during the 2022 general elections in 
Hungary. 

 

 
 

 
 

Authors: Lóránt Győri, Patrik Szicherle Report Made By: 

February - April 2022 



 
 
 
 

Summary 
 

Executive Summary 

Context 

Methodology 

Chapter 1. Main narratives about the Hungarian opposition 

Chapter 2. How the campaign mobilised the Hungarian 
diaspora abroad 

Chapter 3. The portrayal of the Euro-Atlantic Community 
during the campaign 

Chapter 4. Hungarians’ perception of Ukraine 

Chapter 5. Portrayals of Russia and China during the 
campaign 

Conclusions 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This report has been prepared with support from IRI's Beacon 
Project. The opinions expressed are solely those of the author 
and do not reflect those of IRI. 
 
 
 



Executive Summary 

Narratives of mobilisation 
• Political Capital and its partners monitored the Hungarian communication 

campaign conducted on webpages and social media pages between 12 February 
and 30 April 30, 2022 to understand the strategic communication and leading 
narratives used to mobilise Hungarian voters along domestic, and foreign policy 
issues at home and abroad. The research monitored five main narratives 
concerning: (1) the opposition, (2) minority communities, (3) the Euro-Atlantic 
Community, (4) Ukraine, and (5) relations with Russia/China to analyse the total 
number, time-trend, number of interactions, and attitudinal disposition of 
messages or mentions used for political mobilisation.  

• The timing of the research allowed us to assess from a quantitative and 
qualitative perspective how the renewed war in Ukraine impacted the political 
campaign, altered the strategic communication of parties, and ultimately 
contributed to the crushing defeat of the Hungarian opposition. 

• Among the five narratives monitored the discourse about the opposition 
unsurprisingly proved to be the most significant, producing altogether 6,586 
mentions, 802,647 interactions, and 169,547 comments 

• The Russian invasion of Ukraine had a fundamental impact on the campaign in 
general, and the communication involving the opposition narrative specifically. 
Before the war some local “corruption” scandals, past “failures” of the opposition 
parties dominated the campaign, after the invasion both sides were compelled 
to abandon earlier communication strategies, even forcing the Fidesz-KDNP to 
adopt a double-talk on the whole conflict by expressing support for Ukraine and 
attacking the sanctions regime at the same time. 

• The opposition candidate for PM Péter Márki-Zay (MZP) made a fundamental 
communication mistake early-on by expressing his support for a NATO-led 
Hungarian military involvement in the war. Governmental communication seized 
on his statement using it to formulate a disinformation narrative – about a 
“peace-loving” government and a “pro-war” opposition - that ultimately won the 
election for the Fidesz-KDNP. Data reflects the changes in communication with 
57% of the opposition’s coverage proving to be negative, most referencing MZP’s 
communication mistakes. 



• Unlike other narratives the topic of Hungarian minorities abroad did not polarise 
the Hungarian political campaign; most monitored political actors and media 
expressed an overwhelmingly positive attitude about the issue. Despite the 
“political unity,” our monitoring proved that the Fidesz-KDNP successfully 
mobilised electoral groups abroad by either “exporting” opposition-bashing 
communication, mobilising local allies, clienteles or exploiting inter-ethnic 
conflicts. In the case of Ukraine, pro-government communication once again fell 
for Russian active measures designed to raise tensions between Hungary and 
Ukraine using threatening text messages sent to ethnic Hungarians living in 
Transcarpathia. 

• Hungarians’ views on the Euro-Atlantic Community and Russia have equally 
soured due to the Hungarian government’s continuous negative campaign against 
the United States (45% negative mentions), the European Union (41% negative 
mentions) and Russia’s (63% negative mentions) shocking invasion against 
Ukraine. 

• One exception to the rule proved to be perceptions about NATO that is either 
viewed in a neutral (47%) or favourable (23%) light by most Hungarians. Still, the 
qualitative analysis of data revealed that the new and unprecedented debate about 
NATO in the Hungarian media space is heavily distorted by pro-Kremlin 
disinformation narratives present in the opinion sections of the pro-government 
media or the comment sections of social media, threatening social support for 
NATO in the longer-term. 

• Views on Ukraine are also quite polarised due to attacks levelled against Ukraine 
or President Zelenskyy by the Hungarian government and pro-government media. 
Still, the invasion-activated anti-Ukrainian narratives about, for example, Ukraine 
being a puppet state of the USA, Ukraine committing cultural “ethnocide” against 
minorities, could not mitigate the continuous flow of information about Russian war 
atrocities. Consequently, the perception of Ukraine among Hungarians became 
either positive (29%) or neutral (50%), while other polls show that the 
government’s anti-Ukrainian slogans impacted mostly Fidesz voters, especially 
younger generations, 65% of whom would prefer Hungary’s geopolitical orientation 
towards Moscow over Washington in the current climate. 

• Altogether, Fidesz’ dominance over the Hungarian information space, the anti-
West, anti-Ukrainian, and pro-Kremlin lines of communication pushed by the 
dominant governmental media continues to feed into the Kremlin’s hybrid war and 
regional destabilisation effort, while making the Hungarian population at home and 
abroad, Ukraine, European and Trans-Atlantic allies vulnerable to Russian malign 
influence operation. 



Context 

Campaign on a war footing 
The Hungarian elect ion campaign before 
3 Apri l elect ion day provided us with 
many twists and turns, mostly due to the 
impact of the unexpected Russian 
invasion of Ukraine on domestic and 
international affairs. Whereas the odds of 
success seemed fair ly even for the 
opposit ion and the governmental part ies, 
according to polls conducted at the end 
of 2021 and early 2022, the united 
opposit ion ult imately experienced a 
devastat ing defeat in the aftermath of the 
invasion, losing 700 to 800 thousand 
opposit ion voters and providing the 
Fidesz-KDNP coali t ion the largest 
supermajority to date. To understand why 
and how the Fidesz-KDNP reinforced its 
pol it ical standing amidst mult iple 
economic, pol it ical, and health crises, we 
need to consider both the pre- and post-
war period of the polit ical campaign, 
including the inst i tut ional and resource 
advantage favouring the Hungarian 
regime. 

Campaign before the war 
Before the war, the Hungarian united 
opposit ion composed of left ist,  l iberal 
and right ist part ies, such as the left ist 
Democrat ic Coali t ion (DK) led by the 
former PM Ferenc Gyurcsány or the 
centre-right,  previously far-r ight,  party of 
Jobbik, seemed in the best posit ion to 
challenge the rul ing coalit ion since 2010. 
After al l,  the coali t ion of opposition 
part ies apparently crushed the poli t ical 
“central force f ield” 1 around the Fidesz-
KDNP by re-establishing the two-sided 
polit ical system that had characterised 
the Hungarian elect ion landscape unti l  
2010. The opposit ion even managed to 
rule the domestic pol i t ical agenda for 

 
1 After winning the first supermajority in 2010, PM Viktor 
Orbán characterised the ideal political playing field for his 
coalition as a “central force field,” in which small, divided 
opposition parties on the left and the right compete with a 
united, strong Fidesz-KDNP dominating the centre of the 
Hungarian political system.  

weeks during the opposit ion primaries in 
September and October of 2021, with 
over 850.000 opposit ion voters elect ing a 
somewhat surprise candidate for PM, 
Péter Márki-Zay or MZP, a non-aff i l iated, 
conservative mayor of a mid-sized city of 
Hódmezővásárhely.  
The opposit ion part ies’ campaign mainly 
focused on the “restorat ion of Hungarian 
democracy,” rule of law and the checks 
and balances of the Hungarian poli t ical 
system. Consequently, their narrat ives 
dealt with mostly symbolic issues, 
including changing the new constitut ional 
system deemed a cornerstone of the 
Hungarian hybrid regime, restoring 
freedom of the media or ending the 
systemic corruption related to ol igarchs 
close to the government.  
As a result of the successful opposit ion 
primary, the Fidesz-KDNP had to 
somewhat change gears by attacking 
Péter Márki-Zay’s credibil i ty,  pol it ical 
ski l ls, and local governance record 
instead of other leading opposition 
f igures. One of the new pro-government 
narrat ives attempted, successful ly,  to t ie 
MZP’s al leged polit ical incompetence to 
past governmental fai lures of former PM 
Ferenc Gyurcsány, who is st i l l  
considered a “bogeyman” by the right for 
the violent crackdown on street protests 
in 2006 and admitt ing on tape to lying to 
voters. On top of that,  the government’s 
campaign has left  nothing to chance, so 
basical ly tr ied to buy votes by handing 
out cash to key electoral groups: 
pensioners received an addit ional 
monthly al lowance for the “13t h month,” 
famil ies with minor chi ldren could reclaim 
the amount of personal income tax for 
2021, 2 while young workers under 25 did 

2 ‘Itt van, mikor és mennyi befizetett adót kapnak vissza a 
családosok’, https://www.origo.hu/, accessed 5 February 2022, 
https://www.origo.hu/itthon/20210922-szemelyi-jovedelemado-
visszaterites-2022.html. 

https://444.hu/2021/01/04/tenyleg-vezet-az-ellenzek-a-kozvelemeny-kutatasokban
https://politicalcapital.hu/library.php?article_id=2883
https://www.theguardian.com/world/2006/sep/18/1


need not to pay income tax from February 
1, 2022. 3 Regarding symbolic issues, the 
rul ing coali t ion launched a special 
campaign focusing on “family values” 
after the adoption of the Anti-Paedophil ia 
Act in June 2021, which , in fact,  targeted 
the LGBTQI+ community by l imit ing their 
act ivit ies and representat ion in media 
and in certain inst itut ions. They held an 
unsuccessful referendum on the day of 
the elect ions on gender assignment 
surgeries for minors and unrestricted 
access provided to minors on sexually 
explicit media content. In foreign policy, 
they went beyond their usual Eurosceptic 
rhetoric that accused “Brussels” of 
imperial ambit ions against member 
states. Leading government pol i t icians, 
such as FM Péter Szi j jártó, also claimed 
the United States was planning to 
“meddle” in Hungarian elect ions, whilst 
continuing to praise Russia and China for 
productive and respectful economic and 
polit ical partnerships. Two government 
narratives already proved to be key 
messages considering the later 
invasion: the government promised to 
uphold “util ity cost reduction,” and 
accused members of the democratic 
opposition of being “agents” of 
influence of Brussels, the West, or the 
CIA.  
Government communication was more 
impactful due to both specif ic 
governmental programs as well  as the 
extremely central ised nature of the 

propaganda machine under the de facto 
control of Antal Rogán -Head of Cabinet 
of the Prime Minister. From the outset,  
the opposit ion was outgunned in terms of 
media and other resources, but also not 
helped by i ts somewhat ad hoc and 
chaotic communication strategy.  The 
government’s media dominance was 
crucial in mobilising the minority 
electorate abroad 90% of whom clearly 
favoured the Fidesz-KDNP during past 
elect ions due to the Hungarian dual 
cit izenship law adopted in 2010 that 
al lows ethnic Hungarians to apply for 
simpli f ied natural isat ion. 

The invasion’s impact on the 
campaign 
As explained in the chapter about the 
opposit ion, there was a window of 
opportunity for the opposit ion to question 
the value of the Hungarian government’s 
special relat ionship with the Kremlin, and 
the al leged success of the so-cal led 
“Eastern Foreign Policy” in general.  
However, the opposit ion was unable to 
capital ise on the situat ion, which resulted 
in the Fidesz-KDNP forging and 
delivering the most impactful narrat ives 
about the desired “peace,” regardless of 
the outcome of the war and “prosperity” 
provided by the ut i l i ty cost reduction 
rel iant on uninterrupted energy, mostly 
gas, del iveries of Russian energy 
companies. 

 

 
3 https://nav.gov.hu/ado/szja/25-ev-alatti-fiatalok-
kedvezmenye   

https://www.rferl.org/a/hungary-lgbt-orban-pride/31399109.html
https://index.hu/belfold/2021/11/29/szijjarto-peter-cnn-interju-egyesult-allamok-valasztas/
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12114289
https://nav.gov.hu/ado/szja/25-ev-alatti-fiatalok-kedvezmenye
https://nav.gov.hu/ado/szja/25-ev-alatti-fiatalok-kedvezmenye


   
 
 

METHODOLOGY 
 
 
 
 
 
 

 

 
The methodological approach relied on both quantitative and qualitative analytical tools to 
identify, measure, categorise and analyse the main messages, narratives, and sources 
present in Hungarian campaign communication between 12 February and 20 April 2022. 
 
First, Hungarian researchers collected data using the SentiOne online monitoring platform 
using a pre-set set of keywords and list of domestic and Hungarian-speaking minority media 
abroad to gather data (messages, comments, interactions) present on media web domains 
and Facebook pages. The sources were chosen based on traffic, number of followers, and 
reach in order to maximize the relevance of our findings. Since we wanted to identify 
communication used to mobilise domestic and minority voters abroad along domestic and 
foreign policy issues, we set up three queries utilising different sets of keywords on the 
SentiOne platform that gathered messages or mentions related to the (1) Hungarian 
opposition, (2) minorities abroad, and (3) the United States.  
 
Second, data gathered in all three queries were tagged manually by Political Capital’s 
researchers to label messages with “primary” and “secondary” tags used to identify our five 
primary campaign narratives, three basic attitudes (oppose/support/neutral) present in 
articles or posts about them, as well as secondary topics used to mobilise voters with regard 
to the main narratives.  
 
Statistical data was produced based on the research results tagged to measure the number 
of times each narrative or topic was mentioned in the Hungarian media space in the 
timeframe under investigation, including the number of interactions, comments, most 
numerous tags, ranking of leading sources based on their dissemination performance, and 
basic attitudes related to some of the key narratives. The quantitative analysis of statistical 
data was combined with qualitative assessment and contextualisation of messages to 
understand what narratives and how contributed to the domestic or cross-border mobilisation 
of electoral groups, ultimately determining the impact of strategic communication on the 
success of the Fidesz-KDNP and the failure of the united opposition on the day of the 
election.  
 
We formulated and monitored f ive narratives: 
 

1.) Opposition - How is the Opposition and Péter-Márki Zay portrayed in campaign 
communication? What are the main narratives and what is their impact? 

I f the mention (article or post) overall is supportive/ positive in its coverage of the opposition, we 
use the tag opposition- support 

I f the mention (article or post) overall is neutral in its coverage of the opposition, we use the tag 
opposition- neutral 

I f the mention (article or post) overall is oppositional/ negative in its coverage of the opposition, we 
use the tag opposition- oppose 

https://sentione.com/


  

 
 
 
 
  

2.) Mobilisation abroad - How did governmental parties mobilise their electorate abroad? 
What are the main narratives and what is their impact? 

If the mention (article or post) overall is supporting the idea that the diaspora should vote for Fidesz, 
we used the tag mobilisation support. 

If the mention (article or post) overall is neutral on the idea that the diaspora should vote for Fidesz, 
we used the tag mobilisation neutral.  

If the mention (article or post) overall is opposing the idea that the diaspora should vote for Fidesz, 
we used the tag mobilisation oppose 

3.)  The Euro-Atlantic Community – How did the media monitored portray the Euro-
Atlantic Community, more specifically the USA, EU, NATO, and the West in general? 
What are the main narratives and what is their impact? 

If the mention (article or post) overall is supportive in its coverage of the Trans-Atlantic community, 
we used the tag USA/EU/NATO/West-support. 

If the mention (article or post) overall is neutral in its coverage of the Trans-Atlantic community, we 
used the USA/EU/NATO/West-tag neutral. 

If the mention (article or post) overall is negative in its coverage of the Trans-Atlantic community, we 
used the USA/EU/NATO/West-tag oppose. 

4.)  Ukraine – What was the perception of Ukraine before and after the invasion during 
the campaign? What are the main narratives and what is their impact? 

If the mention (article or post) overall is supportive/ positive in its coverage of Ukraine, we use the 
tag Ukraine- support 

If the mention (article or post) overall is neutral in its coverage of Ukraine, we use the tag Ukraine- 
neutral 

If the mention (article or post) overall is oppositional/ negative in its coverage of Ukraine, we use the 
tag Ukraine- oppose 

5.) Russia and China– What was the perception on Russian and China before and after 
the invasion during the campaign? What are the main narratives and what is their 
impact? 

If the mention (article or post) overall is supportive/ positive in its coverage of Russia or China, we 
use the tag Russia/China- support 

If the mention (article or post) overall is neutral in its coverage of Ukraine, we use the tag 
Russia/China- neutral 

If the mention (article or post) overall is oppositional/ negative in its coverage of Ukraine, we use the 
tag Russia/China- oppose 



Chapter 1. Main narratives 
about the Hungarian 
opposition 
 
 
 

 

OVERVIEW 
Narratives on the opposition were profoundly impacted by the invasion of Ukraine. Prior to 
24 February, both the ruling coalition and opposition were mainly preoccupied by a specific 
set of domestic topics, such as the referendum on “anti-paedophilia” executive action. These 
were mostly abandoned, and the Fidesz-KDNP used the new conflict to demonise opposition 
actors once again. 
 
At the beginning of invasion, there was a window of opportunity for the opposition to question the 
value of the Hungarian government’s special relationship with the Kremlin, and the alleged success 
of the so-called “Eastern Foreign Policy” in general. While independent and opposition-controlled 
media started to question PM Orbán’s attitude in relations to the military conflict since most of the 
pro-government media praised the bilateral meeting between PM Orbán and President Putin on 1 
February 2022, in Moscow as a “successful peace mission,” the government communication quickly 
changed course to push two key narratives on Hungarians’ personal, and financial wellbeing. The 
Fidesz-KDNP claimed to fight for (1) “peace” by not allowing anybody, most notably the Hungarian 
opposition, to drag Hungary into the war by meeting demands for arms deliveries into the conflict 
zone and for (2) shielding Hungarians from “paying the price of war.” Additionally, the war cast aside 
the topic of the “anti-paedophile” referendum of the government, including the opposition’s counter 
referendum on the establishment of the Budapest campus of the Chinese Fudan University and the 
extension of unemployment benefits.  
 
 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 

https://abouthungary.hu/blog/pm-orban-visit-to-moscow-is-a-peace-mission


Faced with the war, the opposition’s strategic communication made two decisive mistakes at the 
start when they opted (1) to theoretically support sending arms or Hungarian soldiers into Ukraine if 
NATO decided to do so4 and (2) decided to reframe the invasion as a “conflict between the West 
and the East,” instead of a decision between “war or peace.” Despite government communication 
deliberately confusing the role of the aggressor and the victim in its disingenuous outcry for “peace,” 
the main narratives worked – 30% of opposition voters believed the opposition and its candidate for 
PM are “warmongers,” and they would have Hungary enter the war after a change of government. 
 
After regaining the upper hand in campaign communication, the pro-government media 
began a cynical double talk about the war: most of the leading pro-government outlets 
provided a generally fact-based, objective minute-by-minute report on the conflict itself, 
while pro-Russian narratives legitimising the invasion were “outsourced” to pro-government 
institutions and experts publishing opinion pieces or reporting on it. The impact of the 
government communication strategy was almost immediately felt, as Russia’s and Ukraine’s 
perception dropped to a new low among Hungarians (32 points for Russia, and 33 points for 
Ukraine on a scale of 100), whereas 65% of young Fidesz-KDNP voters between the ages of 
18 and 39 would favour closer relationship with Moscow instead of Washington, according 
to a May 2022 poll conducted by Medián.

 
4 Which was partly the result of the opposition PM candidate potentially not knowing that NATO decisions 
required unanimity.  

https://24.hu/belfold/2022/04/13/marki-zay-peter-haboru-ellenzek-kutatas-alhir/
https://telex.hu/kulfold/2022/05/09/median-ukrajna-oroszorszag-velemeny


Tag Analysis – Chapter 1, Narrative - Opposition 

 

 
 

 
Most popular Tag 
 

• Altogether, the „opposition” tag was most prevalent in both discourses of the domestic and minority 
mobilisation abroad, which proved that the campaign dominated by pro-government media attacks 
levelled against the opposition had a disproportionate effect on the minority electorate either due to direct 
access of Hungarian media channels via satellite or cable network or the Hungarian-speaking local 
media financed by the Hungarian government’s affiliates.  

• Monitoring about the opposition produced altogether 6,586 mentions, 802,647 interactions, and 169,547 
comments in the separate topical project, which unsurprisingly made it the top performing narrative type 
among the five under consideration. If we look at the type of coverage, seen on the infographics, most of 
the messages about the opposition provided negative coverage (57%), followed by neutral (28%) and 
positive (14%) attitudes that can be explained by the dominance of the pro-government media in the 
Hungarian media space. One may observe an interesting contradiction in the data; whereas, the 
overwhelming majority of messages is negative, a relative majority of reactions is supporting the 
opposition (47%), which could be owed to the fact that the opposition electorate is comprised of a 
younger, more educated electorate that is more active on social media platforms, compared to the older, 
rural electorate of the Fidesz-KDNP. 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



Narrative Analysis 
 

The overall analysis of the time trend shows no huge 
changes in the number of mentions dealing with the 
subject. The number of messages gradually 
increased until election day on 3 April 2022, topping 
with 525 mentions.  
Top performing (high engagement) articles published 
by the mainstream pro-government Mandiner or the 
anonymous pro-government portal of Vadhajtások in 
mid-February 2022 mainly pushed narratives 
questioning the united opposition and its PM 
candidate’s political competence to govern based on 
the self-contradicting, sometimes outrageous 
comments made by Péter-Márki Zay (MZP). For 
example, about he himself being able to replace the 
opposition, the lack of consensus between the 
opposition parties or the past mistakes made the 
former PM Ferenc Gyurcsány, now the leader of the 
leftist Democratic Coalition party (DK). At the same 
time, pro-government outlets praised the 
government’s record on income transfers provided to 
pensioners or families before the elections, or the 
successful management of the COVID-19 epidemic. 
The main pro-government private news channel 
HírTV accused MZP of racism based on an earlier 
interview in which he expressed his surprise over the 
election of Barack Obama, the first black US 
president.  
Interestingly, Russian plans regarding Ukraine or 
Hungary’s relations with its Western allies were 
already on the table on the eve of the invasion. Gábor 
Stier, a pro-Kremlin journalist from the portal 
Moszkvater (Moscow Square), interpreted President 
Putin’s unexpected decision to acknowledge the 
independence of the breakaway “republics” in 
Eastern Ukraine as a consistent and legitimate 
political effort by the Kremlin to pursue its geopolitical 
interests. Tibor Benkő, then Minister of Defence 
reassured everybody in HírTV that Russia’s anti-
Ukrainian moves are not to be bothered with, anybody 
warning of a military attack is creating unnecessary 
“panic.”  Mandiner already highlighted one of the 
biggest communication mistakes of MZP on the eve 
of the invasion by quoting his previous interview given 
to the independent ATV about “being a loyal partner 
to the EU or NATO,” even "if NATO decides to support 
Ukraine even with arms, we will of course support it". 
These kinds of statements were later used by the pro-
government media to falsely claim that the Hungarian 
opposition is ready to enter the war, and let Hungarian 
soldiers fight Russia alongside Ukraine. 
The day of the invasion saw the number of mentions 

drop on 24 February to 48 of which could be explained 
both by the shift of attention and the initial confusion 
of the Hungarian media, including the pro-
government media, how to interpret the new military 
conflict or the political moves of the Kremlin. Still, 
negative coverage of the opposition already started 
formulating the government’s winning narrative about 
the “warmonger opposition.” Reflecting on the 
opposition’s anti-war protest organised in front of the 
Russian Embassy in Budapest on the evening of 24 
February, the main print governmental mouthpiece 
Magyar Nemzet reiterated that MZP already 
expressed his willingness to send Hungarian soldiers 
into Ukraine, while the online tabloid 888.hu published 
an article “War has broken out, the left would involve 
us as well.” On the contrary, the pro-opposition rightist 
portal Alfahír interpreted the same protest as a 
revelation of “Putin’s real face and power with whom 
Orbán has been trying to curry favour for the last ten 
years.” 
The absolute peak of this period (3 April 2022) was 
ruled by two main narratives: (1) the narrative about 
the “warmonger” opposition,” including the desire to 
keep “peace” and low energy prices and (2) elections 
fraud. The new narrative about election fraud 
reflected on both the opposition claims that some 
voting irregularities in Romania would make votes 
casts abroad null and void, while the Fidesz-KDNP 
tried to present anonymous text messages sent in the 
name of opposition parties to voters as an attempt to 
commit election fraud through abuse of voter 
registration data. While both issues had some merit, 
they were ultimately failed attempts by both political 
sides to smear each-other without real proof. 
Ultimately, the winning communication strategy was 
produced by the ruling coalition based on the alleged 
warmongering of Péter-Márki-Zay, and the perception 
about him being an “incompetent political leader” in 
times of crisis. This core narrative could not be 
outbalanced by the opposition’s strategic 
communication trying to frame the war as a decision 
between “West or the East,” while not reflecting on the 
imminent national security threat and economic 
hardship caused by the invasion of Ukraine by 
Russia.  
The analysis of the secondary tags revealed that 
top issues used to mobilise electorate around the 
“opposition” proved to be MZP’s communication 
mistakes (number of mentions 537), the state of 
the economy (506), corruption (444), or Russia 
(270). 

  
 



Case Study – top posts by interactions on the narratives – Péter Márki-Zay represents 
Fascists/ the same leftist elite would return to power led by Ferenc Gyurcsány 

 
Among the top sources for the first narrative (the “opposition” tag) are mostly pro-government mouthpieces, 
such as HírTV, Mandiner or Origó, among the top 10 media. Only two independent outlets are present among 
the top sources, Telex and 24.hu, which reinforced the pro-government media empire’s dominance over the 
Hungarian public sphere and created a tight media “bubble” filled with negative coverage about the opposition 
parties. 

 

 

Source: SentiOne 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



The most impactful media sources proved to be the pro-government private news channel of HírTV, 
the online pro-government opinion-portal Mandiner, the tabloid-style online news portal PestiSrácok, 
and the main pro-government print mouthpiece of Magyar Nemzet. Among these, Mandiner was the 
mostly involved in mobilisation abroad, producing 75 mentions about opposition-related topics that 
also dealt with Hungarian minorities. HírTV, on the other hand, disseminated more pieces on the 
opposition’s domestic agenda (800), also being the top forum for Euro-Atlantic-related messages (57). 
One of the main narratives about the opposition concerned Péter Márki-Zay’s political incompetency 
to become prime minister either due to his association with former PM Ferenc Gyurcsány or his 
problematic statements, such as his claim that the parties of the united opposition “represent” 
everybody from liberals to Fascists. False narratives about him “leading Hungary into the war,” after 
the invasion of Ukraine reinforced perceptions of incompetence. Of course, issues of “cash-handouts” 
to electoral groups by the government were also constantly highlighted, first to present the 
government’s caring nature, later to compensate for the economic calamity caused by the war.  

 
 

   
 

 
The same 
leftist elite 
would return. 

 
Do not let Ferenc 
Gyurcsány return 
into power. 

 
Márki-Zay 
represents 
Fascists. 

 
Márki-Zay 
would send 
kids to war. 

 
Families 
benefit from 
the tax refund. 

 
Márki-Zay 
insults 
voters. 



Chapter 2. How the 
campaign mobilised the 
Hungarian diaspora 
abroad 

 

 

OVERVIEW 
For Fidesz-KDNP, the cross-border community is of particular importance 
since in its view the nation as a whole and its unity can only be imagined 
by strengthening the relations between the communities beyond the 
borders and the motherland. 
 
Hungarian diaspora communities previously supported Fidesz and the right-wing parties as they 
provided needed symbolic recognition with the second Orbán government also giving priority to 
signature legislation such as establishing dual-citizenship in 2011. Beyond that, the Fidesz-
KDNP has provided substantial humanitarian aid to Ukraine and other ethnic communities, 
including the support of Hungarian-language media, educational institutions, churches and 
community events, infrastructures through state-owned big foundations, such as the Bethlen 
Gábor Fund Management Ltd. In 2020 alone, the Fund provided 205 billion HUF (approx. 706 
million USD) for “grants for national policy purposes” abroad. Of course, the Hungarian hybrid-
regime also began to utilise the same channels to build a political, economic and media clientele 
abroad to gain leverage over the minority political elite and local political parties.  
 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



This Hungarian policy has led to tensions with Ukraine, as the Hungarian government earmarked 
funds for the Ukrainian minority to maintain its cultural identity and institutions, while the 
Ukrainian language law,5 in Budapest’s perception, attacked this very identity, not to mention 
the national security risks perceived on the Ukrainian side. At the same time, tensions related 
to minorities abroad are decided on a political basis. Serbian and Slovak minority issues are 
almost never on the table since they are considered friends or V4 partners by the Hungarian 
government, whereas the minority flashpoints, for example about the Ukrainian language law or 
the status of the WW1 military cemetery in the Uz Valley (Valea Uzului) in Romania, are 
constantly a subject of bilateral conflicts between Ukraine and Romania.  
 

 
5 https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2019-05-13/ukraine-legislature-adopts-language-law/  

https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2019-05-13/ukraine-legislature-adopts-language-law/


Tag Analysis – Chapter 2, Narrative – Mobilisation abroad 

 

  

 

 
Most popular Tag 
 

• Among the three queries used to filter election-related messages, the one focusing on minority 
mobilisation proved to be the smallest, producing only 2,067 messages, 91,465 interactions, and 
27,145 comments. However, the topic itself was present in domestic mobilisation as well, with 
over 180 mentions tagged in the query about the opposition and MZP. By looking at the attitudinal 
categories of the main “mobilisation” tag, the coverage proved to be overwhelmingly positive, with 
over 74% of mentions and 98% of comments reflecting a supportive attitude, as seen on the 
infographics. 

• The overwhelmingly positive attitude does not really reflect the successful mobilisation of 
minorities abroad by the ruling Fidesz-KDNP, rather a “national consensus” on the importance of 
symbolic and material support for diaspora communities – a position shared by almost all 
Hungarian parties and their domestic electorate. Of course, this kind of political unity mostly 
benefitted Fidesz-KDNP since over 90% of the members of the minority communities support the 
Hungarian nationalist political side for historical, legal and ideological reasons mentioned earlier. 
Most of the coverage, therefore, dealt with how the Hungarian government leads a successful and 
strong Hungary, which provides a “strong foundation for a failsafe national policy” in the 
Carpathian Basin, many pro-government media quoted the words of the Secretary of State for 
National Policy Árpád Potápi.  

 

 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 

https://kormany.hu/hirek/a-biztos-nemzetpolitika-szilard-alapja-egy-eros-magyarorszag


Narrative Analysis 
 

The trend analysis revealed that political statements, 
events, and official commemorations, such as the 
March 15 commemoration of Hungarian Revolution of 
1848 shaped the discourses of mobilisation abroad. 
To mobilise the minority community, the pro-
government media echoed the government’s promise 
to continue providing significant economic and 
cultural support abroad as well as economic 
development, educational, cultural inter-exchange 
programs for minorities, while demonising opposition 
actors, most notably Péter Márki-Zay (MZP), the 
opposition’s PM candidate. News peaks in mid-
February and late March tried to paint MZP as 
someone who insults and scorns minority voters after 
he claimed that “even dead people” can cast votes 
abroad. When MZP visited Romania to meet 
community leaders, the pro-Fidesz Hungarian 
People's Party of Transylvania (Hungarian: Erdélyi 
Magyar Néppárt, EMNP; Romanian: Partidul Popular 
Maghiar din Transilvania, PPMT) was quick to 
condemn his visit as an obstacle to “securing our 
national achievements, guaranteeing peace and 
ensuring sustainable development.” The local 
Hungarian-language online news portal Maszol.ro 
also released a representative poll that showed that 
only 61% of the Hungarian minority in Transylvania 
knew the opposition candidate, and 54% of those 
have a negative view of him. Other negative 
narratives about inter-ethnic conflicts were used by 
the pro-government and local media to mobilise 
voters. One of the main private pro-government 
media outlets, HírTV, reported on threatening text 
messages sent to ethnic Hungarians living in Western 
Ukraine or Transcarpathia at the end of March that 
read: 

  

"Ukraine for Ukrainians. Glory to the nation! 
Death to the enemy! Knives to the Hungarians!" 
 

Although this was later proven to be a Russian active 
measure to incite inter-ethnic hatred, Hungarian 
politicians were steadfast in condemning the 
Ukrainians for their oppressive behaviour. In 
Romania, the local media was preoccupied with the 
2022 Romanian census, which did not include any 
ethnic subcategories for the Hungarian minority. As a 
result, the majority of the Hungarian “Szekler” 
(székely) community living in Szeklerland 
(Székelyföld) in the centre of Romania could not 
present themselves as a special Hungarian ethnic 
bloc deserving some form of territorial or cultural 
autonomy. In Slovakia, the amendment of the dual 
citizenship law was used by local and national media 
outlets to once again condemn the Slovak 
government for not allowing its citizens to hold dual 
citizenship unconditionally, which forced many 
minority Hungarians to claim and hold Hungarian 
citizenship in secret. In all, the divergent issues of 
each Hungarian diaspora community, including the 
distinct local inter-ethnic conflicts, meant that the 
invasion of Ukraine and/or the fate of the Hungarian 
minority living in Western Ukraine could not really 
overtake the multifaceted mobilisation discourse 
operating with a wide-range of narratives to bring 
people to the urns.  

 

The analysis of the secondary tags revealed that 
top issues used to mobilise electorate abroad 
proved to be the united opposition (number of 
mentions 93), MZP’s communication mistakes 
(21), and Russia

https://demokrata.hu/magyarorszag/a-fidesz-kormany-folytatna-a-hataron-tuli-magyarok-tamogatasat-487921/
https://magyarnemzet.hu/belfold/2022/02/marki-zay-megdobbento-felvetese-a-gyurcsanyi-boszorkanykonyha-hangulatat-idezi
https://magyarnemzet.hu/kulfold/2022/03/marki-zay-peter-erdelyben-nem-szivesen-latott-vendeg
https://maszol.ro/belfold/Az-erdelyi-magyarok-kozel-fele-nem-ismeri-Marki-Zay-Petert
https://hirtv.hu/hirtvkulfold/halallal-fenyegetik-a-karpataljai-magyarokat-2539973
https://kronikaonline.ro/erdelyi-hirek/megosztja-az-sznt-t-a-szekely-identitas-kerdese-n-vita-dul-a-szervezetben-a-nepszamlalas-kapcsan
https://www.schengenvisainfo.com/news/slovaks-living-abroad-soon-to-be-able-to-hold-dual-citizenship/#:%7E:text=The%20government%20of%20Slovakia%20has,abroad%20to%20hold%20dual%20citizenship.&text=According%20to%20a%20press%20release,citizenship%20after%20receiving%20foreign%20citizenship.
https://pestisracok.hu/fekete-nap-a-felvideki-magyarok-szamara-tilos-marad-a-kettos-allampolgarsag-a-magyar-kisebbseg-szamara/


Case Study – top posts by interactions on narratives – Péter Márki-Zay 
offends voters abroad/We need to defend the Orbán government’s national 
policy abroad 

 

Among the top sources for the second narrative (the “mobilisation” tag), domestic and local Hungarian-
language media are quite evenly represented. The top three positions are occupied by mostly pro-
government local media in Vojvodina, Serbia: Magyar Szó (Hungarian Word), Vajdaság Ma (Vojvodina 
Today), and Szabad Magyar Szó (Free Hungarian Word). We can also find in the top ten sources’ list the 
pro-government HírTV, Magyar Nemzet, Demokrata and PestiSrácok, the independent Hungarian news 
portal Telex, besides the Romanian Maszol.ro, and the Alliance of Vojvodina Hungarians (Vajdasági 
Magyar Szövetség).  

  

Source: SentiOne 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



The list reinforces our analysis that mobilisation abroad overwhelmingly favours the Fidesz-KDNP 
because it is executed either by the domestic pro-government media, listened to by the diaspora 
communities via satellite or cable networks, or media and the local political elite part of the Fidesz’ 
clientele abroad. The leading role of Serbian outlets in the mobilisation could be explained by the fact 
that Slovakia and Ukraine do not allow dual-citizenship, which forced most of ethnic-Hungarians to 
gain Hungarian citizenship in secret. Whereas RMDSZ (the Democratic Alliance of Hungarians in 
Romania) is only partially controlled by the Fidesz-KDNP, making the Romanian minority’s political 
leadership and media somewhat independent from Budapest.  

The main narratives used to mobilise the electorate abroad still reflected domestic issues levelled 
against Péter Márki-Zay, including his problematic relationship, as being a leader of a primarily leftist 
election coalition, with the politically nationalist minorities abroad, as well as the Hungarian 
government’s continuous support provided abroad.  

 

   
 

 
 
 
 
 
 
 

 
National 
achievements can 
only be defended 
together. 

 
A strong Hungary is 
a solid basis for a 
secure national 
policy.  

 
Márki-Zay 
insults voters 
abroad. 

 
MZP is 
spreading fake 
news. 

 
MZP calls 
absentee voters 
zombies. 

 
The Hungarian 
nation chose peace 
and security. 



Chapter 3. The portrayal of 
the Euro-Atlantic Community 
during the campaign 

 
 

 

OVERVIEW 
During the campaign the geopolitical orientation of the country became a hotly 
debated issue, as the Hungarian government stressed the importance of good 
Eastern relations with Russia or China, whereas the opposition favoured 
strengthening or reaffirming ties with Hungary’s Western allies.  

 
Geopolitical issues were particularly important in the election campaign. On one hand, the opposition 
primaries’ system was allegedly attacked by hackers operating via Chinese servers, on the other, the 
government side tried to discredit opposition parties and politicians with accusations of the being 
“agents” of foreign intelligence services. Additionally, Foreign Minister Péter Szijjártó accused the 
United States of interfering in the 2022 parliamentary elections. During the summer of 2021, pro-
government propaganda was not abashed in blaming the EU for the artificial migration crisis on the 
Polish-Belarusian border. Some of the pro-government outlets blamed both Brussels and Poland for 
unlawful "interference" in the internal affairs of other countries, namely Belarus, and for "Russophobic 
policies.” The result was a curious situation in which the opposition media, including independent 
outlets, took a pro-Poland and pro-Europe stance against the Kremlin, while the pro-government side 
accused Ukraine and NATO of military aggression against Russia, including the US and Ukraine of 
"encouraging" the Kazakh rebellions.  

 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



Although, the Russian invasion of Ukraine marked a turning point for the pro-government 
media as well, as explained above, their communication remained highly negative towards 
the West. Government officials started blaming the EU and the "George Soros network" for 
the skimming of the war, the economic turmoil caused by the invasion, as well as the inflation 
and weakening of the Forint caused by the sanctions. Their communication was apparently 
not bothered by the fact that the "Brussels is the new Moscow" imperial formula does not 
hold, since the “friendly” Russia attacked a sovereign country, and the US, including the EU 
and NATO member states support Ukraine in preserving its sovereignty and territorial 
integrity.  
 
Although, Hungary has voted for the sanctions, the Hungarian government never missed 
an opportunity to protest and deflect domestic blame for worsening economic conditions 
and please the Kremlin in some way. The United States has become the new “bogeyman” 
in the anti-West narrative framework. After PM Viktor Orbán was among the few politicians 
to first endorse the presidential candidacy of Donald Trump back in 2016, he has continued 
to support the former president after he lost the election to Joseph Biden in 2020. Orbán 
had two pragmatic reasons behind the relentless attacks levelled against the new Biden 
administration: (1) the Hungarian government feared the new US administration would take 
public steps against the rampant corruption of Fidesz-loyalist oligarchs, such as banning 
Hungarian officials or businessmen from entering the country and (2) the Hungarian ruling 
elite hoped to use their hardline stance and legislation enacted against the LGBTQI+ 
community to curry favour with the Trump-wing of the Republican Party to end Hungary’s 
current foreign policy isolation after the war is over.   
 
There has been historically unanimous support and national consensus on NATO the 
benefit of membership and missions, with Globsec Trends 2021 2021 showing that 
Hungarians are among the highest supporters.  However, there is now an open debate in 
Hungarian public life about NATO's role and Hungary's possible involvement in war in 
Ukraine, which has tended to echo Russian narratives in governmental and grassroots 
communications.  
 

https://444.hu/tldr/2017/07/20/orban-elhitte-hogy-trump-halas-lesz-neki-aztan-szembejott-a-valosag


Tag Analysis – Chapter 3, Narrative – USA, West, EU, NATO 

 

 

 
 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



Most popular Tag 
• Among the three research queries, the one focused on the Hungarian public view of the United 

States proved to be second most active, producing 4,278 mentions, generating 69,238 
interactions and 52,481 comments. If we compare the performance of our main geopolitical actors 
tags in the query, the United States was the most frequently discussed topic (626 mentions), 
followed by NATO (210 mentions), the EU (154 mentions), and the West in general (106 
mentions). The number of grassroots interactions, however, proved that the most debated actor 
by the Hungarian public was NATO, and the USA with a 1 to 24 ratio of the average number of 
interactions or comments per message. The heightened public debate around them could be 
explained by the unexpected Russian invasion of Ukraine, and the Hungarian government’s 
permanent negative campaign and attacks against the Biden administration.  

• The attitudinal tags of the geopolitical actors, on the other hand, reflected the Hungarian 
government’s and pro-government media’s long-held foreign policy views. Since 2010, PM Viktor 
Orbán has explicitly defined the Hungarian “illiberal state” that stands against the weak, decaying, 
nihilist West, which is slowly using its “European identity” or “Christian roots,” still upheld by 
Eastern powers, such as Russia. No wonder,63% coverage of the West turned out to be negative, 
as seen on the infographics. The negative perception of the West in the Hungarian campaign was 
followed by the relative rejection of the EU and the USA, each receiving over 40% negative 
reviews. 

 



Narrative Analysis 
 

The analysis of Hungarian news peaks of the 
mentions of the USA tag confirmed that the 
discourse about Washington has been 
supercharged by the Russian invasion of 
Ukraine, and it is mostly guided by the strategic 
narratives of the Kremlin disseminated in the 
Hungarian media space, as seen on the 
infographic. 

The first peak of 2 March 2022, just reiterates 
Russian FM Sergei Lavrov’s warning about a 
nuclear third world war, and Russia not allowing 
Ukraine to obtain nuclear weapons. The articles 
published by the pro-government daily print 
Magyar Nemzet, the pro-government online 
news portal Mandiner, or the biggest Hungarian 
tabloid Blikk included the Kremlin’s previous 
demand that NATO does not interfere in the war 
in Ukraine and the United States should remove 
its European atomic arsenal to prevent further 
escalation of the conflict. The 18 March peak was 
“provoked” by President Biden’s condemnation of 
President Putin as a "war criminal," which 
prompted the Hungarian pro-government media 
to rush to the Kremlin’s defence, disseminating a 
narrative about alleged American “biological 
laboratories in Ukraine” (Magyar Nemzet, 
Híradó), the shady activity of the “George Soros 
networks” supported by the USA and Australia to 
bring down the Hungarian government and 
undermine the unity of the EU (Magyar Nemzet), 
or Ukraine “delaying” the peace talks, while being 
overrun by the Russian army (888.hu, 
Demokrata). Finally, the absolute peak on 28 
April was ruled by the Russian secret services’ 
disinformation narrative about Poland occupying 
parts of Ukraine to conduct a “peace mission” 
supported by the United States – effectively, 
invading Ukraine from the west (ma7.sk).  

The Hungarian campaign messaging about 
the United States had a cumulative 
characteristic - the more the American 
administration took part in the world-wide 

efforts to contain the Russian aggression, the 
more pro-Kremlin disinformation was used by 
Hungarian mainstream pro-government 
media to counter-message the international 
anti-war efforts.  
In contrast, the NATO tag displayed a clear 
dependence on the events of the invasion, as 
it peaked the next week on 4 March, as seen 
on the infographics, and the public discourse 
about it has been in decline since then.  
The detailed analysis of the peak revealed that 
most of the mentions displayed a neutral 
disposition towards NATO or Ukraine, and a 
negative one towards Russia. This peak was 
dominated by the details of Russia’s gruesome 
attack against Ukraine, such as the use of cluster 
bombs, and NATO Secretary General Jens 
Stoltenberg’s statement that NATO does not 
consider itself part of the conflict and does not 
want to start a war with Russia. In a rare 
exception, independent mainstream and pro-
government outlets communicated the same 
“peace” narrative about NATO’s intentions 
(Mandiner, 888.hu, Népszava).  

The tone and the content of NATO-related 
narratives fundamentally changed during the 
last peak of 28 April - by the end of our 
monitoring period. The reporting and 
narratives on NATO are diversified according 
to the structure and political orientation of the 
Hungarian public sphere: the pro-government 
media tried to spin international or domestic 
developments against NATO, such as 
characterising an anti-NATO and pro-Russian 
protest in downtown Budapest as a “peace 
protest” (Vadhajtások), whereas independent 
outlets reported objectively on NATO or EU 
member states’ assistance provided to 
Ukraine, such as Germany delivering heavy 
weaponry (24.hu), or NATO being ready to 
support Ukraine years to come (Magyar 
Narancs).

  

https://www.reuters.com/world/russia-will-not-let-ukraine-obtain-nuclear-weapons-lavrov-says-2022-03-02/
https://magyarnemzet.hu/kulfold/2022/03/lavrov-a-harmadik-vilaghaboru-nuklearis-es-pusztito-lenne
https://mandiner.hu/cikk/20220302_lavrov_a_harmadik_vilaghaboru_nuklearis_es_pusztito_lenne
https://www.blikk.hu/aktualis/kulfold/orosz-ukran-konfliktus-orosz-ukran-haboru-harmadik-vilaghaboru-kreml/m817k19
https://edition.cnn.com/2022/03/16/politics/biden-calls-putin-a-war-criminal/index.html
https://magyarnemzet.hu/kulfold/2022/03/biologiai-fegyver-osszetevoin-dolgoztak-ukrajnaban
https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/03/17/orosz-tabornok-biologiai-fegyver-osszetevoin-dolgoztak-ukrajnaban
https://magyarnemzet.hu/belfold/2022/03/a-soros-szervezetek-kritikus-idoben-assak-ala-az-europai-egyseget-2
https://888.hu/amerika-london-parizs/putyin-kijev-elhuzza-a-targyalasokat-4356358/
https://888.hu/amerika-london-parizs/putyin-kijev-elhuzza-a-targyalasokat-4356358/
https://ma7.sk/nagyvilag/az-orosz-titkosszolgalat-szerint-mar-lengyelorszag-ukrajna-teruleti-epsegere-tor
https://mandiner.hu/cikk/20220304_stoltenberg_a_nato_nem_reszese_az_ukran_orosz_konfliktusnak_es_nem_akar_haborut_oroszorszaggal
https://www.origo.hu/nagyvilag/20220304-nato-nem-reszese-az-ukranorosz-konfliktusnak-es-nem-akar-haborut-oroszorszaggal.html
https://nepszava.hu/3148796_nato-stoltenberg-haboru-ukrajna-oroszorszag
https://www.vadhajtasok.hu/2022/04/28/ellentuntetest-szerveznek-az-ukranok-a-szombati-bekeparti-tuntetesre
https://24.hu/kulfold/2022/04/28/orosz-ukran-haboru-oroszorszag-ukrajna-zelenszkij-putyin-eu/
https://magyarnarancs.hu/kulpol/a-nato-kesz-honapokig-akar-evekig-is-tamogatni-ukrajnat-248350
https://magyarnarancs.hu/kulpol/a-nato-kesz-honapokig-akar-evekig-is-tamogatni-ukrajnat-248350


 
 
 

Case Study – top posts by interactions on the narratives – Hungary should 
not enter the war/Hungary defends the Hungarian minority in 
Transcarpathia 

 

The top sources for the third narrative (the “USA,” “EU,” “NATO,” and “West” tags) were more evenly 
divided between pro-government, and independent sources, proving that the remaining plurality of 
the Hungarian media does matter when it comes to foreign policy issues. Still, the discourse was 
mostly determined by leading pro-government media, such as Mandiner, Magyar Nemzet, or HírTV, 
while independent news portals 24.hu, Telex, independent economic weekly HVG, and independent 
tabloid Blikk could only contribute at the end of the top 10 list of sources to the discussion.  
 

 

Source: SentiOne 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



The most interesting narratives concern NATO, as this was not a topic previously much discussed 
outside of political elite or expert circles before. The Russian invasion of Ukraine thrust it into the 
public spotlight and public arena, which was mostly dominated by strong anti-Western and pro-
Kremlin narratives – usually portraying further NATO deployment in Hungary as unnecessary, and 
arms deliveries into Ukraine by other allies as a national security risk. While the pro-government 
narratives changed on who is to blame for the conflict over time by raising more and more doubt about 
the West’s or Ukraine’s responsibility, the main campaign message about the main Hungarian “peace” 
interest stayed the same in the monitoring period.  

 

  

 
NATO is not 
part of the 
conflict 

 
Putin bears full 
responsibility for 
the war  

 
Hungary should 
not be drawn 
into the war 

 
Hungary protects 
the minority in 
Transcarpathia 

 
We should not fight 
for our homeland in 
Ukraine 

 
Russia wants to 
prevent Ukraine’s 
NATO membership 



Chapter 4: Hungarians’ 
perception of Ukraine 

 
 

 

 

OVERVIEW 
Because the two pro-government narratives of peace and energy security won the 
narrative war from the outset, communication on Ukraine was dominated by pro-
government narrative frameworks. However, the presence of pro-Kremlin or anti-
Ukrainian disinformation narratives in the Hungarian media space could not derail 
the overall change of tone of Ukraine as a victim of aggression.  
The start of the war was marked not only by a new “see-saw” foreign policy dance by the 
Hungarian government, but also the activation of antagonistic tactical and strategic narratives 
about Ukraine that had long been part of the fundamentally hostile and pro-Russian political 
discourses in the Hungarian public space. PM Viktor Orbán clearly set the tone when said that 
“Russia will be still here (after the war), we’ll see if Ukraine will be here as well” – besides 
naming President Zelenskyy as one of his main international “opponents” during his victory 
speech on April 4. Bilateral relations reached a new low between the two countries, when 
Speaker of the National Assembly of Hungary László Kövér, a loyal ally of PM Orbán, 
characterised President Zelensky as someone who has a “psychological problem” for using a 
sharp language against Hungary or Germany for their international position on the war.  

While Hungary did indeed provide seamless Humanitarian help to Ukrainian refugees, 
accepting more than 800,000 people over the course of three months, relations between the 
two countries remained mostly icy. Before the March 15 anniversary of the Hungarian 
revolution in 1848, Ukraine’s ambassador to Budapest, Ljubov Nepop, who had some 
strong words for the Hungarian political elite in reaction to some arguments that the Kremlin 
should still be treated carefully due to Hungary’s energy security:  
 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 

https://168.hu/itthon/orban-viktor-zelenszkijt-is-ellenfelenek-nevezte-gyozelmi-beszedeben-231477
https://444.hu/2022/06/04/kover-laszlo-szerint-zelenszkij-elnoknek-psziches-problemaja-van
https://politicalcapital.hu/hirek.php?article_read=1&article_id=2961


“The anniversary of the 1848 revolution is coming, and they are talking about the utility cost 
cuts [based on the long-term gas contract between Hungary and Russia]. Isn’t human life 
important? Do those who put the reduction of utility costs before freedom have the right to 
celebrate on 15 March? Please, this year only those who have the courage to stand up for 
freedom should go out to the streets to celebrate.” 
 
The reaction of the pro-government media and influencers was outlandish. In the leading pro-
government news site 888.hu, one author proposed to have the ambassador “driven home 
from here without her feet touching the ground” for trying to “drag us into the Russian-Ukrainian 
war.” At the same time, one of the most prominent governmental opinion-leaders, the proud 
owner of Fidesz’ party membership book No. 5, Zsolt Bayer declared that she should have 
been expelled within 48 hours for her words and not standing up to past nationalist 
provocations endured by ethnic-Hungarians during their local 1848 commemorations in 
Transcarpathia. Although the Hungarian government expressed willingness to support 
Ukraine’s EU membership after a surprise phone call between President Zelenskyy and PM 
Orbán in June, Budapest is still trying to use the accession process to keep the Hungarian 
minority’s language rights on the European agenda, and force Ukraine to adopt standards of 
international minority rights in the future. 

https://888.hu/piszkostizenketto/a-strategiai-nyugalom-csucsa-nem-zavartuk-haza-az-ukran-nagykovetet-4353863/?utm_source=rss&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator
https://badog.blogstar.hu/2022/03/04/kiutasitani/115771/
https://mandiner.hu/cikk/20220308_bayer_zsolt_velemeny_oroszorszag_gaz_energia_magyar_nemzet
https://telex.hu/belfold/2022/06/21/orban-viktor-zelenszkij-telefonbeszelgetes-ukrajna-europai-integracio-eu-tagjelolt-tamogatas


Tag Analysis – Chapter 4, Narrative - Ukraine 
 

 

 
Most popular Tag 

• The ‘Ukraine’ tag fared quite well in all three queries, producing 136 mentions in the 
neighbourhood mobilisation query, 371 mentions in the opposition query, and 592 mentions in 
the US influence query – which makes it a more popular tag than the USA, however, it still fell 
short of the “Russia” tag’s numbers. 

• Given the highly polarised Hungarian views on Ukraine among the political elites’ and the 
general population’s discourses and the Hungarian government’s successful effort to deny 
basic political solidarity with Kyiv, attitudes became also divided over it.  

• As seen on the infographic, a relative majority (50%) views Ukraine in a neutral light, followed 
by positive (29%) and negative (20%) perceptions. The fact that most of mentions proved to 
be neutral might be due to the lack of uniform messaging in the pro-government media. 
Whereas pro-government and independent media’s simple, minute-by-minute reporting on the 
conflict proved to be relatively objective and factual over time, opinion leaders, and experts of 
the governmental side started to push anti-Ukrainian and pro-Kremlin messages. 

 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft 
Power BI. 



Narrative Analysis 
 

The start of the war not only meant the beginning 
of ‘see-saw’ politics, with the Hungarian 
government trying to simultaneously please its 
Euro-Atlantic allies and the Kremlin on the 
sanctions etc., but also activated scores of the 
Kremlin’s long-term tactical or strategic 
narratives present in the Hungarian media space. 
These include the following narratives: 
• Ukraine is not an independent and/or democratic 

country, but a sham democracy ruled by 
oligarchs. 

• Ukraine is a CIA puppet state, the Maidan 
Revolution was in fact an organised, Western-
funded, directed coup against a democratically 
elected leader. 

• Ukraine deserved its fate for violating the rights of 
the Hungarian and Russian minorities for years. 

• Russia has legitimate security interests in 
Ukraine, better not to ‘pull the Russian bear's 
moustache’. 

• Hungary is still at the mercy of the imperial, great 
power ambitions of the EU or the US, there is a 
proxy war going on over our heads, the story is 
not about Ukraine, it is about the great powers. 

• The war was provoked by the West with EU and 
NATO expansion in RU sphere of interest. 

Since the war raged on continuously after 24 
February, the topic of Ukraine remained a highly 
referenced and debated issue, with many news 
peaks in the Hungarian media space, as seen on 
the time trend infographic.  

The day of the invasion resulted in many 
mentions, most of which proved to be objective 
and neutral reporting given the novelty of the 
crisis and the “fog of war,” preventing many 
outlets from forming specific opinions on ongoing 
events. However, the legitimisation of the 
Russian pretexts for war already began on some 
sites. For example, Gergely Huth, editor-in-chief 
of the pro-government online portal PestiSrácok 
(Boys of Pest) acknowledged the invasion clearly 
proved that relations between the EU and Russia 
could not have been “normalised,” but he 

ultimately laid the blame for the situation on the 
United States by stating a series of bold-faced 
lies:  

“In fact, it was the total American colonisation and 
exploitation of Ukraine that led to this terrible war. 
All along, the Democratic leadership and the 
deep state structures of the United States have 
been betting on and achieving their goal of a war 
that would put Europe in an impossible position. 
The Ukrainian people are now facing the fact that 
their leaders, despite having handed over the 
entire economy, wealth, and sovereignty of their 
country to the USA, can expect no help, but have 
managed to incite the Russian war-bear.” 

The Hungarian media’s double-talk evolved to its 
fullest and remained quite steady over time. 
Despite the independent media reporting on the 
Russian military’s blunders and crimes in an 
objective, fact-based manner, pro-government 
opinion leaders tried to present the Kremlin’s 
point of view either by directly quoting FM Sergei 
Lavrov or other high-ranking Russian officials 
without any further context or adopting some of 
the Kremlin’s disinformation narratives, as 
explained in detail in the following chapter. From 
a Hungarian perspective, government campaign 
communication needed to hammer home two 
main narratives: (1) the united opposition would 
lead Hungary right into the battle against Russia; 
(2) Hungary’s main interest concerns “peace,” 
regardless of the outcome of the war, to preserve 
European stability and the Hungarian utility cost-
reduction dependent on Russian energy 
deliveries. Consequently, narratives present in 
March and April of our monitoring period stressed 
Hungary’s “pro-peace position” (Viktor Orbán 
interview in the Mandiner) and the importance of 
following the “Hungarian interest” (Pesti Srácok), 
faced with an antagonistic Ukraine that is a 
“colony” of the United States, and its allegedly 
CIA-agent president, Volodymyr Zelenskyy. 

 
 
 

https://pestisracok.hu/most-legy-esznel-magyarorszag-vezercikk/
https://mandiner.hu/cikk/20220302_kozelet_orban_viktor_interju_orosz_ukran_haboru
https://pestisracok.hu/magyarorszagon-a-magyar-erdek-a-legfontosabb-akinek-ez-nem-tetszik-az-igy-jart/


Case Study – top posts by interactions on the narratives – Poland critique 
of Hungary/President Zelenskyy intervenes into the Hungarian elections 

 

The Ukraine narrative (“Ukraine” tag) proved to be the most divisive issue after the “warmonger 
opposition” claim, since all of the independent media at home or abroad accused Russia of 
aggression, while the pro-government communication tried to confuse the role of the “aggressor” and 
the “victim” by blaming the victim for the war. Although, pro-government media continued to dominate 
the campaign around Ukraine, through mainly the same outlets mentioned before (HírTV, Mandinder, 
Magyar Nemzet, Index.hu etc.), this is the first time that independent outlets had a significant role in 
shaping the public discourse – with independent 24.hu being in first, Telex fourth, Blikk sixths, HVG 
in tenth place in the top 10 list of sources. The main difference between independent and pro-
government reporting was how they dealt with the Kremlin’s own statements and foreign policy issues 
in their opinion sections. As a consequence, independent media’s coverage of the Polish 
President’s negative remarks about “Orbán's policies being very costly for Hungarians” made 
everybody aware of the serious breaking point reached in Polish-Hungarian relations.  

Source: SentiOne 

https://hvg.hu/itthon/20220326_andrzej_duda_orban_viktor_oroszorszag_haboru


Unlike independent media, pro-government sources tended to present Russia’s official statements 
at face-value without further context, while pro-government experts and opinion-leaders were 
strategically used to blame Ukraine for the war or validate Russian pretexts for the war. Most 
importantly, the narrative about Ukraine’s failure to respect minorities, Hungarian minority rights 
were frequently cited in our monitoring period by government experts as one of the main causes for 
the conflict, preventing real reconciliation or solidarity between Hungary and Ukraine. No wonder, 
one of the leading influencers of the pro-government Megafon Centre, operating on a campaign 
budget HUF 1 billion, clearly stated that “Standing by Ukraine is treason” on news portal 
PestiSrácok. To make matters worse, PM Viktor Orbán made the conflict personal when he named 
President Zelenskyy as one of his international “opponents” during his victory speech on 4 April. 
Before that, FM Péter Szijjártó and other prominent Fidesz influencers accused President Zelenskyy 
of trying to “intervene” into the Hungarian elections on the side of the opposition to have Hungary 
enter the war. 

 

   

 
Peace is 
Hungary’s 
interest 

 
Siding with 
Ukraine is 
treason 

 
Zelenskyy 
interferes in 
the elections 

 
Duda: Orbán’s 
policies will cost 
Hungarian dearly 

 
Orbán calls 
Zelenskyy an 
adversary 

 
Orbán: 
Zelenskyy is an 
actor 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 

https://pestisracok.hu/ukrajna-melle-allni-hazaarulas/


Chapter 5, Perceptions of 
Russia and China 

 

 

 

OVERVIEW 
Because the two pro-government narratives of peace and energy security won the war of 
narratives from the outset, communication on Russia was also dominated by pro-government 
narrative frameworks. However, continuous reporting on Russian war atrocities made the 
overall coverage of the Kremlin increasingly negative. 
China's role was completely overshadowed by the war and Russia. While China was previously the 
focus of attention mainly in connection with the Fudan campus planned for Budapest and the 
opposition's referendum on it, Sino-Hungarian diplomatic relations were much less present in the 
Hungarian public sphere than Russian-Hungarian diplomacy in our monitoring period. Russia's more 
prominent role in the media was due not only to the Hungarian government's Eastern Opening foreign 
policy, but also to the "ultra-conservative front" in which the Hungarian government, together with the 
Kremlin, played the role of Europe's “saviour,” when it comes to the Europe’s “Christian identity.” In 
addition, many hailed the Orbán regime as one of Putin's best disciples in Europe, for example for its 
ousting of the Soros University and its stigmatisation and criminalisation of NGOs receiving foreign 
funds. 
Still, both the Hungarian government and the pro-government media were taken completely by surprise 
by the Russian invasion, and the Hungarian government took about a week to formulate its new 
“double-edged” position on the war – supporting and attacking the sanctions regime, while outsourcing 
the pro-Kremlin communication lines to pro-government experts and influencers. 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



Tag Analysis – Chapter 5, Narrative – Russia and China 

 
Most popular Tag 

• If we compare the performance of the “Russia” and “China” tags across all three queries, it 
is evident that narratives about Beijing, Sino-Hungarian relations were just an afterthought, 
with only a few dozen articles addressing these issues. Most of those dealt with the 
Olympics, followed by articles about the fallout of the Russian invasion against Ukraine that 
discussed the “new world order” in the making (Pesti Srácok), Putin requesting China’s 
assistance in the war (Mandiner, Blikk), or China following suit by having its banks or 
companies exit Russia (HVG). As a result, the invasion has also decreased any talks about 
the Fudan University or the opposition’s referendum on it, which was ultimately shot down 
by the Hungarian Constitutional Court of Hungary in May on grounds of dealing with an 
“international contract” that cannot be a subject of referendum – although, many have 
objected to the verdict since there is no real contract between China and Hungary on the 
establishment of the campus, just some kind of a declaration of intent. 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 

https://pestisracok.hu/az-elszabadult-ukran-helyzet-es-az-uj-vilagrend-szuletese-ujabb-nyomos-erv-az-orban-kormany-ujrazasa-mellett/
https://mandiner.hu/cikk/20220315_ukrajna_oroszorszag_haboru_putyin_kina
https://www.blikk.hu/aktualis/kulfold/ukran-orosz-haboru-vlagyimir-putyin-kina-segitseg/pgfsw9c
https://hvg.hu/kkv/20220304_Kina_jelez__kivonul_Oroszorszagbol_es_Feheroroszorszagbol_az_Azsiai_Infrastrukturalis_Befektetesi_Bank
https://nepszava.hu/3157315_megsemmisitette-az-ab-a-kuria-donteset-sem-a-fudan-egyetemrol-sem-az-allaskeresesi-jaradekrol-nem-lehet-referendumot-tartani


In Narrative Analysis
Due to the dominance of the pro-government 
media over the Hungarian media space, and the 
two “winning” narratives about the “warmonger 
opposition,” and supporting “peace” at any cost 
to save Hungary’s energy security dependent on 
Russia, the main political discourse about the 
Kremlin was mostly determined by the 
government, its media during the campaign.  

As explained before, the Hungarian 
government’s delicate foreign policy balancing 
act, which tried to please regional and Western 
allies and salvage what’s left of the “special 
relationship” between PM Viktor Orbán and 
President Putin, made the pro-government 
media’s communication on Russia two-pronged. 
While simple reports on the events of the war 
remained quite objective and fact-based, opinion 
pieces and opinion-leaders started to legitimise 
the Russian military aggression from day one. 
Their main narratives acknowledged the 
Kremlin’s pretexts on the invasion citing the 
“Western aggression,” “Ukraine’s genocide,” or 
Russian “spheres of influence” to make the 
Russian point of view understandable and/or 
even acceptable. The positive image of Russia in 
the pro-government media was complemented 
by an utterly antagonistic view of Ukraine, mainly 
based on the long-term diplomatic feud over 
Hungarian minority language rights in 
Transcarpathia, disregarding the fact that the 
Russian invasion was also targeting the 
Hungarian minority or ethnic Hungarian fighting 
on the Eastern front. This kind of cynical foreign 

policy approach was very much on display and 
caused outrage in the one of the articles 
published by the Pesti Srácok, in which pro-
government Megafon’s influencer Kristóf 
Trombitás simply declared in the wake of the 
invasion: “Siding with Ukraine is treason.” 

 

Although, most mentions turned out to be 
negative on Russia (63%), even compared to 
China (23%), as seen on the infographic, the 
neutral (27%) and positive (8%) coverage of 
the Kremlin reflected on the double strategic 
communication of the government. 
 

The sheer volume of war reporting, which usually 
included gruesome pictures, videos, or news 
about Russian military atrocities, made the 
coverage of Russia negative inevitably, the 8-9% 
of well-argued, positive interpretation of the 
Kremlin’s intention was all the product of the 
governmental propaganda machine.  

The time-trend analysis of mentions revealed the 
evolution of narratives about the war and Russia. 
While narratives prior to the invasion mostly dealt 
with PM Viktor Orbán’s “successful peace 
mission” during the 1 February bilateral meeting 
with President Putin in Moscow, the double-talk 
of the pro-government media started to take hold 
in March. As stated before, pro-government 
opinion pieces, expert-opinions tried to legitimise 
or “understand” the aggression, while minute-by-
minute reporting stayed usually fairly objective 
and factual on both pro-government and 
independent sites.  

 

https://hvg.hu/itthon/20220301_Pesti_sracok_ukrajna_hazaarulas


Case Study – top posts by interactions on the narratives – Ukraine is an 
American puppet state/ The USA is fighting a proxy war with Russia 

 

Among the top sources for the fifth narrative (the “Russia” and “China” tags), only the “Russia” tag 
produced any numerous results, so we are focusing on Russia alone in this section.  

 

Source: SentiOne 

Source: Visualisation of SentiOne data in Microsoft Power BI. 



Surprisingly, independent media took the lead in reporting on Russia, which could be due to the dual 
media strategy applied by the pro-government side that prevented them from controlling coverage of 
every war atrocity or the many anti-Russian analysis, statements by independent experts, investigative 
journalists or politicians in Hungary or abroad. As a result, independent online news portals 24.hu and 
Telex were the most active sources on Russia, followed by pro-government Mandiner, independent 
HVG, pro-government HírTV, Magyar Nemzet, Demokrata, and Index.hu. Besides objectively 
reporting on NATO’s position not to enter the war or  Russian war atrocities, pro-government outlets 
produced a steady stream of pro-Kremlin narratives about Russia’s right to pursue its national security 
interests abroad (Mandiner), Putin defending the Russian-majority population of Donetsk and Luhansk 
oblasts, demilitarising Ukraine (Hirado.hu), Ukraine being ruled by an “American puppet government” 
(Magyar Nemzet), Bidens sends money to Ukraine to have them fight Putin (Vadhajtások), Márki-Zay 
would send our patriots to war and death (Magyar Hírlap) .  

 

  

 
Russia will 
still exist 
after the war 

 
Ukraine is an 
American 
puppet state 

 
Putin launched the 
operation to 
prevent genocide 

 
The USA intends 
to weaken 
Europe 

 
NATO would 
deploy missiles 
next to Russia 

 
The USA is fighting 
a proxy war with 
Russia 

https://magyarnemzet.hu/kulfold/2022/03/scholz-a-nato-nem-lep-be-a-haboruba
https://www.magyarhirlap.hu/kulfold/20220317-blinken-szandekosan-civileket-celba-venni-az-haborus-buncselekmeny
https://mandiner.hu/cikk/20220304_barmi_is_lesz_ezutan_azt_tudnunk_kell_hogy_oroszorszag_a_haboru_utan_is_letezni_fog
https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/24/szakerto-az-orosz-lakossag-haromnegyede-tamogatja-putyin-lepeseit?fbclid=IwAR3rZMutgrMNWgy4bUR3FKpQfcVNoZSqLYzpezcj6tORHdnDhr6sSd4mPVk
https://magyarnemzet.hu/velemeny/2022/03/az-egyesult-allamok-pokoli-felelme
https://www.vadhajtasok.hu/2022/04/28/biden-bejelentette-hogy-kuldi-a-milliardokat-ukrajnanak-csak-harcoljanak-putyin-ellen


Conclusions 
• Among the five narratives monitored the discourse about the opposition unsurprisingly proved to be the 

most significant, producing altogether 6,586 mentions, 802,647 interactions, and 169,547 comments. It 
was followed by narratives about the Euro-Atlantic Community, mobilisation abroad, and the topics of 
Russia, Ukraine, or China. 

• From another perspective, mentions about Russia were present in all three of our queries, which signalled 
that the invasion of Ukraine, and the Hungarian government’s position was one of the central topics used 
to mobilise voters abroad – beyond the Hungarian government’s state-funded support programs abroad, 
and some inter-ethnic conflicts, especially in Ukraine or Romania.  

• The Russian invasion of Ukraine had a fundamental impact on the campaign in general. While the 
opposition candidate for PM Péter Márki-Zay (MZP) made a fatal communication mistake early-on by 
expressing his support for a NATO-led Hungarian military involvement in the war, the governmental 
communication used his statement to formulate a disinformation narrative about a “pro-peace” 
government, and a reckless “warmongering” opposition.  

• The huge resource advantage and media dominance of the Fidesz-KDNP was so effective in 
communicating the central war-related disinformation narratives that even 30% of opposition voters 
believed the opposition candidate for PM Péter Márki-Zay would lead Hungary into war with Russia.  

• The Hungarian government’s and pro-government media’s double-talk on the war, which acknowledged 
the aggression while make the case for the Kremlin’s war at the same time, had a paradoxical effect on 
Hungarian attitudes. While most of the communication surveyed proved to be negative on Russia, similarly 
to Hungarian’s views on Russa or Ukraine, the electoral base of the Fidesz-KDNP adopted a fiercely pro-
Kremlin stance – 65% of Fidesz voters between the ages of 18- 59 would favour closer relations with 
Moscow, a recent poll of Medián reported. 

• Views on Ukraine also became polarised due to the Hungarian government’s attacks levelled against 
Ukraine or President Zelenskyy. The invasion-activated anti-Ukrainian narratives about, for example, 
Ukraine being a puppet state of the USA, or Ukraine committing cultural “ethnocide” against minorities 
echoed by pro-government experts and influencers. The tensions between the Hungarian government and 
its Ukrainian counterpart are not expected to ease significantly since PM Viktor Orbán wants Ukraine to 
withdraw its controversial language law limiting the Hungarian minority’s language rights and did not 
respond well to criticism of the Hungarian position on the war by President Zelenskyy. 

• Altogether, the Fidesz’ dominance over the Hungarian information space, the anti-West, anti-Ukrainian, 
and pro-Kremlin lines of communication pushed by the governmental media empire continues to feed into 
the Kremlin’s hybrid war and regional destabilisation effort, while it makes the Hungarian population at 
home and abroad, Ukraine, European and Trans-Atlantic allies vulnerable to Russian malign influence 
operations. 

https://24.hu/belfold/2022/04/13/marki-zay-peter-haboru-ellenzek-kutatas-alhir/
https://szeged.hu/cikk/median-a-fiatal-fideszes-szavazok-a-leginkabb-oroszpartibbak


 
This report has been prepared with support from IRI's Beacon Project. The opinions expressed 

are solely those of the author and do not reflect those of IRI 
 


	Hungarian Elections: Mobilisation at Home and Abroad
	Summary
	Narratives of mobilisation
	Campaign on a war footing
	METHODOLOGY
	Chapter 1. Main narratives about the Hungarian opposition
	Chapter 2. How the campaign mobilised the Hungarian diaspora abroad
	 Among the three queries used to filter election-related messages, the one focusing on minority mobilisation proved to be the smallest, producing only 2,067 messages, 91,465 interactions, and 27,145 comments. However, the topic itself was present in ...
	 The overwhelmingly positive attitude does not really reflect the successful mobilisation of minorities abroad by the ruling Fidesz-KDNP, rather a “national consensus” on the importance of symbolic and material support for diaspora communities – a po...

	Chapter 3. The portrayal of the Euro-Atlantic Community during the campaign
	 Among the three research queries, the one focused on the Hungarian public view of the United States proved to be second most active, producing 4,278 mentions, generating 69,238 interactions and 52,481 comments. If we compare the performance of our m...
	 The attitudinal tags of the geopolitical actors, on the other hand, reflected the Hungarian government’s and pro-government media’s long-held foreign policy views. Since 2010, PM Viktor Orbán has explicitly defined the Hungarian “illiberal state” th...

	Chapter 4: Hungarians’ perception of Ukraine
	 The ‘Ukraine’ tag fared quite well in all three queries, producing 136 mentions in the neighbourhood mobilisation query, 371 mentions in the opposition query, and 592 mentions in the US influence query – which makes it a more popular tag than the US...
	 Given the highly polarised Hungarian views on Ukraine among the political elites’ and the general population’s discourses and the Hungarian government’s successful effort to deny basic political solidarity with Kyiv, attitudes became also divided ov...
	 As seen on the infographic, a relative majority (50%) views Ukraine in a neutral light, followed by positive (29%) and negative (20%) perceptions. The fact that most of mentions proved to be neutral might be due to the lack of uniform messaging in t...

	Chapter 5, Perceptions of Russia and China
	 If we compare the performance of the “Russia” and “China” tags across all three queries, it is evident that narratives about Beijing, Sino-Hungarian relations were just an afterthought, with only a few dozen articles addressing these issues. Most of...

	Conclusions


