


ACKNOWLEDGEMENTS

This paper is the summary of the results of a research project lasting over six months, covering
domestic and foreign hidden malign influence activities pursued through the so-called “grey zone”
media in three countries - the Czech Republic, Serbia and Hungary -, during a period of heightened
international tensions related to Russia’s invasion of Ukraine in February 2022. Political Capital has
assessed in numerous studies how the Kremlin or the Hungarian hybrid political regime has used
their extensive media empire to conduct active measures or political smear-campaigns in service
of political or geopolitical goals. In this study, we set out to understand the inner workings of
clandestine disinformation campaigns carried out by mostly anonymous media actors to conduct
or influence political campaigns, specifically in the run-up to the Czech, Serbian and Hungarian
elections, and destabilise the region in general after the outbreak of the war. For more information

on the project, please visit our website.

We are grateful to the authors listed below. We are also grateful to the Open Information Partnership,
particularly Elliot Short and Seraphina Hintze, for their insights, cooperation and support for this
research project. We would like to thank Joanna Rohoziska, Brady Hills and Adam Lelonek from
IRI's Beacon Project for their patient guidance and useful critiques of the studies and the research

methodology, including carrying out tasks related to the network analysis of the data.'

Authors of this paper: Lérant Gy8ri, Akos Keller-Alant, Csaba Molnar
Contributors: Brady Hills, Adam Lelonek, PhD

Country contributors: Kristina Seféikova [Czech Republic]; Lérant Gydri, Akos Keller-Alant, Csaba
Molnér [Hungary]; Nikola Burazer [Serbia].

In partnership with: International Republican Institute [Brussels]; Prague Security Studies Institute

[Czech Republic]; Centre for Contemporary Politics [Serbial.

EUfOpean INTERNATIONAL
Prag.ue Secgrity ? % REPUBLICAN

Studies Institute INSTITUTE
Ba kans Advancing Democracy Worldwide

© Copyright 2022 Political Capital Kft

° & OPEN
— INFORMATION
PARTNERSHIP
POLITICAL CAPITAL

POLICY RESEARCH & CONSULTING INSTITUTE




TABLE OF CONTENTS

ACKNOWLEDGEMENTS

EXECUTIVE SUMMARY

INTRODUCTION
RESEARCH FOCI
DEFINITION OF THE “GREY ZONE" MEDIA

METHODOLOGY

THE HUNGARIAN POLITICAL SYSTEM AND MEDIA SPACE

THE HUNGARIAN “GREY ZONE” MEDIA ECOSYSTEM
THE FUNCTIONING AND MAIN CHARACTERISTICS
OF THE TOP GREY ZONE OUTLETS
INVESTIGATIVE RESEARCH RESULTS
NARRATIVE ANALYSIS OF THE REPRESENTATIVE SAMPLE
NETWORK ANALYSIS

ANNEX 1
DEFINITION OF THE “GREY ZONE" MEDIA

ANNEX 2
RESEARCH METHODOLOGY

ANNEX 3.
REFERENCES

14

14
18
27
35

41
41

43
43

45
45



EXECUTIVE SUMMARY

 In Central-Eastern Europe, a so-called “grey zone” has emerged in the media, which tries to
influence public opinion and pre-election political campaigns through hyper-partisan and sometimes
even extremist - often anonymous or only seemingly “independent” - political communication,

utilising conspiracy theories and ignoring the standards of ethical journalism.

- What differentiates the “grey zone” media from the mainstream in most cases is a specific media
strategy that attempts to mask or remove the original partisan sources of messages and not to rely on

traditional media organisations to manipulate or hide authorship, editorial, or ownership background.

Our media research in Hungary has, therefore, looked at Hungarian political campaign
communication between November 1 and December 31, 2021, as well as January 1 and March 37,
2022, to map and reveal the Hungarian “grey zone” media ecosystem, its role in the “dirty campaign,”

and the war-related rhetoric before the general elections in April 2022.

Although both governmental and opposition parties seem to rely on the grey zone for
communication, our network analysis - based on hyperlinks found in campaign-related messages -
proved that the Hungarian grey zone network is indeed ruled by anonymous pro-government media,
such as Szdmok - a baloldali hirek ellenszere or Vadhajtasok, and far-right anonymous media, such as
Kuruc.info. Faced with the Hungarian hybrid regime’s media dominance and a fairly active grassroots
extremist subculture, anonymous leftist grey zone media, such as OLKT.net or Gondolkodd, were

able to mobilise and organise only a smaller part of the grey media ecosystem.

- Our investigative research has revealed that there is a significant difference in the editorial and
financial modus operandi of rightist or leftist grey zone media. Whereas pro-government media
heavily relies on well-known GONGOs or semi-transparent media, such as Megafon, we could not
identify the editorial or financial structures behind the anonymous pro-government mouthpieces
used to kick-start political smear campaigns or reach out to non-aligned or even opposition-minded
audiences. In contrast, the leftist grey zone media tries to counterbalance the weakness of the
independent mainstream media and the vast governmental media empire, so their personal or

financial background is more transparent, in order to increase their general reach.

- There is also a fundamental difference in the workings of the “old” far-right extremist media, and
the “new” anti-vaccination one. Extremist media tend to operate anonymous conspiracy or clickbait
sites to hide their identity and maximise the size of their audience, whereas the new clickbait anti-
vaccination media network is headed by well-known “health experts” advertising alternative medicine

and health supplements.



The Russian invasion of Ukraine has fundamentally changed the narratives spread by the
Hungarian grey zone. Before the war, all sides were preoccupied with different political conspiracy
theories; however, the grey zone communication became split according to party lines after February
24, 2022. The leftist opposition grey zone media narratives called out the Hungarian government’s
failed Eastern-oriented foreign policy, and named Russia as an aggressor in the current conflict.
In contrast, the pro-government grey zone media either promoted the “neutral” foreign policy
position of the government or directly legitimised the war, for example by publishing President
Putin’s war speech on the social media pages of Szamok - a baloldali hirek ellenszere or Patriéta

Eurépa Mozgalom.

- Network analysis has also confirmed that the Hungarian grey zone is a main channel of foreign
malign influence, mainly in the form of Russian disinformation narratives. However, the small number
of local pro-Russian sites have a rather marginal position in the network, which is a tool of Russian
disinformation through the dominant position of pro-government sources referencing governmental
foreign policy lines or Russian sources directly, such as Russia Today. Additionally, the rightist and
extremist grey zone media clearly embed Hungarian political communication into other Western
or American pro-Russian or extremist networks by establishing a connection, for example, with the

alt-right site of The Gateway Pundit or Matteo Salvini's Twitter account.



INTRODUCTION

Since the dawn of the new social media platforms in the early 2000s, which have simultaneously
reinvented and marginalised classical mass media, new media technologies have enabled the
development of new political manipulation techniques based on algorithm-enhanced individual
targeting, artificial intelligence, bot- or troll armies etc. More importantly, the new media platforms
and technologies have disrupted the local elites’ traditional communication with their publics
or electorates by allowing local or foreign political actors abroad to bypass entirely - with the
help of social media platforms’ cloud-based online infrastructures - traditional political or media
organisations, as they seek to reach and manipulate target audiences. The latest iteration of malign
domestic or foreign manipulation attempts may be observed in so-called “hybrid political regimes,”
such as Hungary and Serbia, or more clear-cut autocracies, such as Russia or China, which use a
variety of semi-transparent, non-transparent, or anonymous forms of new and social media outlets
and accounts to influence publics at home or abroad, in order to exert “soft” or “sharp power” in

addition to their traditional media channels.
RESEARCH FOCI

Our novel research focused on the mapping and public exposure of the so called “grey zone”
media that have been established in the last several years by parties, foreign powers, NGOs,
lesser-known entities or unknown actors and financed through obscure channels to influence public
debate around key topics in Hungary, alongside other Central-Eastern European countries. These
include the anti-LGBTQ law in Hungary," patriotism in Serbia," the corruption of politicians' or the
anti-vaccination movement in the Czech Republic.” The Czech and Serbian country case studies are

to be found in separate studies on the project homepage of Political Capital.”!

This new breed of the so-called “grey zone” media ecosystem has not (re)invented political
propaganda as such: it has rather found new ways to disseminate it in a covert way in order to
manipulate or deceive news consumers unable to discern who and why is communicating on
specific issues, and to whom. We have chosen to investigate the “grey zone” media ecosystem from
a comparative perspective in the run-up to three general elections in two fundamentally different
political systems in Central-Eastern Europe: the 2021 general elections of the Czech Republic, which
is a liberal democracy with a high-functioning democratic public sphere; and the 2022 election
campaigns of the “hybrid regimes” in Hungary and Serbia, where the political, economic and media
systems are institutionally dominated and distorted in favour of the ruling parties to restrict basic
political and human rights, including the freedom of speech or media. Therefore, the fundamental
role and functioning of the “white” or “grey” media is markedly different in these countries. Whereas
the “grey zone” media represent a rather small niche, as compared to the robust and mostly
independent mainstream “white” media, operated by fringe actors in the Czech Republic, the Serbian
or Hungarian governments use “grey zone” media to further expand their already dominant positions

in their respective media spaces by targeting unaffiliated or even opposition-minded audiences.



Likewise, opposition actors or parties in hybrid regimes or autocracies are also reliant on the use of

“grey zone” media to compensate for the lack of a strong, independent “white” media.
DEFINITION OF THE “GREY ZONE” MEDIA

Our research distinguished between “white,” “grey” and “black” propaganda and related
communication infrastructures. While “white” propaganda would be open about their intent, sources
etc., “black” propaganda would pretend to be a source other than themselves. Between the white
and black propaganda is the “grey zone” media and propaganda which differs in four key aspects
from independent mainstream media: (1) they primarily disseminate party or some sort of political
propaganda; (2) their content-production relies extensively on the use of disinformation, not adhering
to any journalistic ethical standards; (3) they do not establish traditional media organisations; finally,
(4) they hide or somehow manipulate the transparency of authorship, or their editorial or financial

backgrounds.

We consider websites or social media pages “grey zone” media if they either explicitly or implicitly
seek to promote the governmental parties’ or the opposition parties’ political messages through the
aggressive use of new or social media. A media outlet was classified as part of the “grey zone” if the
nature and content of the site met the two predefined mandatory criteria (hyper-partisanship or news
manipulation) and at least two of the five secondary criteria (time of establishment; reproduction of
partisan content; hyper-partisan memes; editorial or financial opacity; intermediary funding) - for
the full list and explanation of the selection criteria please see Annex 1. In this respect, we regarded
official think tanks, GONGOs or other organisations financed by parties as part of the “grey zone”
strategy of a party if they were engaged in the coordinated dissemination of party propaganda
before the elections.' As these media can also convey external, malign Russian or Chinese influence
due to their editorial policy or ownership,? or general anti-West and Eurosceptic political platforms,
we have examined their rhetoric about the war between 1 January and 1 March 2022 in the wake

of the Russian invasion of Ukraine.

1 We did not consider, however, governmental, organisational or individual webpages, blogs, YouTube channels etc.
fringe media since these are communication or public relations channels of certain individuals or organisations without
the need or expectation to report on any other matter than their individual activities or interests.

2 We specifically included local pro-Kremlin or pro-Beijing outlets that had been established to convey specific
geopolitical positions in our initial list of media for each country under investigation.



METHODOLOGY

Our research employed both qualitative and quantitative methodology to monitor and collect
historical media data present on Hungarian “grey zone” webpages and Facebook pages, Twitter or
YouTube accounts. We have monitored the pre-election period between September 1and October
31in the Czech Republic, and the November 1- December 31 period for Serbia and Hungary. Given
the unexpected invasion of Ukraine by Russia on February 24, 2022, we also monitored narratives
about the war between January 1and March 1, 2022 in all three countries under investigation. The
quantitative dataset used in the analysis was generated using the SentiOne social media listening
platform, which allowed us to access the data of websites, public Facebook pages and groups to
conduct trend, sampling, statistical and network analysis of media content production. For more on

methodology see please Annex 2.

Our main hypothesis asserted that the “grey zone” has been created either to directly manipulate
the electorate or will be used indirectly by domestic or foreign actors to shape the electoral outcome

and the public debate around essential issues on the political agenda during the elections.

To test our assumption and reveal the “grey zone” media, we have defined five research goals:

1. Mapping the size of the “grey zone” network in terms of numbers and their interconnectedness
- based on the networks generated using the hyperlinks in elections-related messages.

2. Revealing the main political, economic or other reason behind the establishment and modus
operandi of the sites under consideration.

3. Identifying influence operations orchestrated by certain actors or mostly uncoordinated media
campaigns and narratives around central issues that have been carried out before, during or
after the elections.

4. Establishing the possible links between the “grey zone” media and other domestic or foreign
pro-Kremlin or pro-Beijing media.

5. Raising awareness of the presence and manipulative nature of the “grey zone”, the actors behind
these media in all the three countries under consideration among journalists, local policymakers,

the foreign and domestic general audiences.

To adequately measure media and their networks employing a “grey zone” media strategy, we
have defined seven categories of media to be measured that meet our initial set of criteria and
are engaged in a specific type of media production in each country: (1) anonymous hyper-partisan
sources; (2) the top 10 conspiracy sources;? (3) the top 10 clickbait sites; (4) the top 10 GONGOs
sources; (5) the top 10 pro-Kremlin local sources; (6) the top 10 pro-Beijing local sources; (7) other

types of sources. For a detailed explanation of our media categories, please see Annex 1.

3  We defined a minimum number of sites, which could be extended by our research partners in each country.



THE HUNGARIAN POLITICAL SYSTEM AND MEDIA SPACE

The chapters on the political system, the media space and the political campaigns in each country
serve as a context to understand how and why each “grey zone” functions, and how grey zone media
communication is dependent (in a negative or positive way) on the communication of mainstream

media, political parties and politicians.

The current shape of the Hungarian political system can be traced back to 2010 when the second
Orban cabinet took office. Supported by a two-thirds supermajority in the Hungarian National
Assembly between 2010 and 2022,4 the ruling Fidesz-KDNP used its extraordinary mandate to
fundamentally transform the Hungarian political landscape dominated by one party, centred around
the formal and informal personal power of the Prime Minister. To this end, the coalition has changed
all the major elements of the institutional and legal system, starting with the enactment of a new
Act on Media Services and Mass Media (the “Media Act”) in 2010, followed by the new constitution,
called the “Fundamental Law of Hungary,” enacted in 2011. In a series of acts dubbed “cardinal laws”
(sarkalatos térvények in Hungarian),® the ruling Fidesz-KDNP gradually “reformed” the regulations
on all the major legal and/or political-institutional areas, from, for example, the Hungarian citizenship
statute to the powers of the Constitutional Court or the functioning of the electoral system - all
ensuring that the government concentrated and exercised power directly or indirectly through long-
term political appointees heading the most important political institutions. PM Orban called the
resulting new political reality and asymmetric status quo of parties a “central political forcefield” in
which the ruling Fidesz-KDNP coalition dominated the political system in terms of institutional and/
or financial power against a fragmented opposition on the left and the right - providing the coalition
with simple or supermajority wins in a highly disproportionate electoral system in the longer run.
The April 2022 elections have once again reinforced Fidesz's domination of the Hungarian party
structure, with Fidesz-KDNP winning 53% electoral support (on the national party list), followed by
the centrist-leftist United for Hungary’s 34%, and the 5.8% result of the far-right Our Homeland

movement.""

Alongside the transformation of the political structures, the Hungarian state, in cooperation with
pro-government businessman and oligarchs, has “nationalised” several business or service sectors
from banking to agricultural or energy production, redirecting economic resources to a pro-
government economic ecosystem that further skewed the asymmetric balance of power between
the governmental and oppositional parties in the Hungarian society. When it comes to foreign
policy, the second Orban government started a gradual shift to the East by prioritising a diplomatic
and economic relationship with Russia and China based on a multilateral and an explicit “Hungarian
interests-based” approach to international relations. As time went by and the new Hungarian

hybrid regime was established, the Hungarian cabinet began to rely even more on the “Eastern

4 Except for the period 2015 and 2018, when the ruling coalition lost its supermajority as a result of a by-election.

5 ‘Sarkalatos Térvények - Orszaggydlilés', accessed 2 February 2022, https://www.parlament.hu/sarkalatos-torvenyek



https://www.parlament.hu/sarkalatos-torvenyek

partnerships” to politically legitimise the Hungarian “illiberal” political system and counterbalance
Hungary’s increasing isolation among its democratic peers in the European Union or the Euro-
Atlantic community. The fifth Orban cabinet, however, started to readjust, to a certain point,
Hungary’s foreign policy orientation after the Russian invasion of Ukraine, which has made the
continuation of high-level relations with the Kremlin impossible so far, especially under increasing
pressure from the Hungarian government’s regional allies, such as Poland, for Hungary to change

its pro-Eastern foreign policy course.

Although it seemed at first that the Hungarian media market will be transformed through changes
in the legal framework after 2010, the ruling coalition has, in fact, relied more on market tools and
informational power to exert its dominance over independent media in Hungary. The National
Media and Infocommunications Authority (NMHH) and the Economic Competition Office (GVH),
both led by Fidesz appointees, have thus allowed the government and pro-government oligarchs
to establish an unprecedented concentration of private electronic and print media, after a series of
buyouts that closed down outlets or turned local and national independent media into government
mouthpieces. As a result, over 500 media outlets have come under the direct or indirect control of
political actors related to Fidesz-KDNP, amounting to around 50% control of the Hungarian media
space,® with a clear dominance in the submarkets of regional newspapers, radio and television.” The
crown jewel of the pro-government media empire is clearly the non-profit umbrella organisation
Central European Press and Media Foundation® (KESMA),? established in 2018 with hundreds of
media assets valued at over EUR 88 million, and the MTVA public broadcaster operating 7 radio
and 5 television channels, 4 online portals, as well as MTI, the main Hungarian news agency, with a
yearly public budget of HUF 130 billion (EUR 377 million). The government has also established a
commanding position in the advertising market, pressuring private companies and media agencies
to limit their advertisements in the dozen or so independent outlets," forcing some of them to put

up a paywall for their financial viability.

The concentration in media markets has resulted in the creation of a pro-government “propaganda
machine” on the content-production side that has mainstreamed the use of political conspiracy

theories since 2010 about, for example, independent media or NGOs being “foreign agents” or the

6 ‘A NER mar a sajté 50 szazalékat kontrollalja - itt a nagy médiatérkép | Valasz Online’, accessed 3 February 2022,
https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/

7 ‘Grafikonokon és diagramokon mutatjuk, hogyan alakult 4t a magyar média az elmdilt tiz évben | atlatszo.hu', 7
August 2020, https://atlatszo.hu/kozpenz/2020/08/07/grafikonokon-es-diagramokon-mutatjuk-hogyan-alakult-at-
a-magyar-media-az-elmult-tiz-evben/

8 ‘'Kozép Eurdpai Sajtéd Es Média Alapitvany’, accessed 3 February 2022, https://cepmf.hu/
9 The government has designated KESMA as being of “national strategic importance.”

10 Zrt HVG Kiadd, 130 millidrd forintra néhet a kézmédia biidzséje’, hvg.hu, 19 October 2021, https://hvg.hu/
kkv/20211019 kozmedia budzse torvenyjavaslat

1 ‘Allami Reklamkéltés 2006-2018', Mérték (blog), accessed 3 February 2022, https://mertek.atlatszo.hu/allami-
reklamkoltes-2006-2018/



https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/
https://atlatszo.hu/kozpenz/2020/08/07/grafikonokon-es-diagramokon-mutatjuk-hogyan-alakult-at-a-magyar-media-az-elmult-tiz-evben/
https://atlatszo.hu/kozpenz/2020/08/07/grafikonokon-es-diagramokon-mutatjuk-hogyan-alakult-at-a-magyar-media-az-elmult-tiz-evben/
https://cepmf.hu/
https://hvg.hu/kkv/20211019_kozmedia_budzse_torvenyjavaslat
https://hvg.hu/kkv/20211019_kozmedia_budzse_torvenyjavaslat
https://mertek.atlatszo.hu/allami-reklamkoltes-2006-2018/
https://mertek.atlatszo.hu/allami-reklamkoltes-2006-2018/

European Union striving to establish a new supranational “empire.” All the public or private media
under the thumb of the Fidesz-KDNP is informally or formally controlled by the Minister of the
Prime Minister’s Cabinet Office, Antal Rogan, who orchestrates well-coordinated media campaigns
across all outlets using copy-and-paste news items, outright censorship, blacklisting or attacking
the “political enemies” of the government. The closure or takeover of independent media left only a
handful of mainstream independent outlets standing, which ultimately resulted in Hungary ranking
at 92 of 180 countries in the 2021 RSF World Press Freedom Index, down from 23rd place in 2010

The government’s central propaganda communication covers its pro-Eastern foreign policy
orientation as well, which resulted in increasingly positive coverage of Russia or China - at least
until the current war -, as well as a long-term Eurosceptic voice and negative views of the West
or the United States. In the first half of 2022, pro-government mainstream media adapted to the
diplomatic U-turns by employing a double-layered approach: most of the leading pro-government
outlets provided a generally fact-based, objective minute-by-minute report on the conflict itself,
while pro-Russian narratives were “outsourced” to pro-government institutions and experts
publishing opinion pieces or appearing on shows in pro-government media.”” For example, the
foreign policy editor of the main state-run M1 channel declared that “Putin has stepped up to defend

the Russian-majority population of Donetsk and Luhansk oblasts.”™



CAMPAIGN COMMUNICATION BEFORE THE ELECTIONS

The chapter outlines the state of the mainstream campaign and campaign communication, political
strategies, main political scandals and issues or narratives that might be used by the “grey zone”
media to push their messages, and either to reinforce or to weaken the mainstream campaign

communication of political parties.

The collapse of the “central force field,” up until the April 2022 elections at least, that has re-established
the two-faction or two-sided political system which was typical of the Hungarian election landscape until
2010, has fundamentally changed at least some of the rules of the political game in Hungary. Even though
the ruling Fidesz-KDNP has maintained its dominance across the political, legal-institutional, economic
and media systems, even more so after the 2022 elections, most of the opposition has created a common

political platform that they wish to sustain in some shape or form in the next political cycle as well.

The relative success of the united opposition’s political strategy was proven during the unofficial
opposition primaries, which mobilised some 850,000 opposition voters in September and October
2021, electing Péter Marki-Zay, the non-affiliated, conservative mayor of the mid-sized city of

Hédmez&vasarhely, as a surprise candidate for PM.X!

The very process of the opposition primaries enabled the opposition parties to dominate the
Hungarian political discourse for months, while the unexpected victory of a PM candidate (defeating
all party-affiliated nominees) who did not come from the establishment reinforced the opposition’s
election program and the message that the opposition has set out to restore “Hungarian democracy”,
the rule of law and the checks and balances of the Hungarian political system. The opposition’s
campaign messages, therefore, centred mostly on symbolic issues, such as the change of the new
constitutional system tailored to the needs of the ruling coalition, the restoration of the freedom of
media, removal of the attorney general from his position and upending systemic corruption related

to governmental oligarchs.

Although, Fidesz-KDNP once again did not release a concise campaign platform, Hungarian Prime
Minister Viktor Orban made many campaign promises about the continuation of the government’s
current programs, and handed out cash to major electoral groups. Among others, pensioners received
an additional monthly allowance for the “13th month,” families with minor children were able to reclaim
their personal income tax for 2021,*" while employed young persons under the age of 25 need not
pay income tax from February 1, 2022.X" Fidesz-KDNP has also mounted a strong symbolic campaign
focusing on “family values” after the adoption of the Anti-Paedophilia Act in June 2021, which, in
fact, targeted the LGBTQI+ community by limiting their activities and representation in media and in
certain institutions, such as churches or schools.XV The subsequent governmental propaganda used
the act to label and persecute the LGBTQI+ community as paedophiles, while Fidesz-KDNP will hold
a referendum on the day of the general election of April 3, 2022 on the ban of gender assignment

surgeries of minors and unrestricted access provided to minors on sexually explicit media contents.



The united opposition has launched its own successful counter referendum on two key issues:
the establishment of a campus in Budapest of the Chinese Fudan University and the extension of
unemployment benefits - although the referendum may take place well after the general elections.
The presence of the issue of the Fudan University on the domestic political agenda means that the
campaign addressed, and continues to be addressed by, an outcome of the new war: Hungary’s
geopolitical stance and foreign policy decisions. The democratic opposition is fundamentally
challenging the Hungarian government’s pro-Kremlin and pro-Beijing foreign policy and anti-
Ukrainian positions, while stressing the importance of the country’s strong and loyal standing
within the EU and the Euro-Atlantic Community.*"

Overall, the campaigns of the governmental forces and the opposition included plenty of traditional
symbolic and “pocketbook” issues up until at least the invasion of Ukraine. Based on various public
opinion polls, the political race between the two political sides had been perceived as quite balanced
until the war.*¥! The tectonic shifts in regional, European and global (geo)politics caused by the war
forced all major Hungarian parties to change their campaign messaging, which ultimately favoured
the ruling Fidesz-KDNP coalition. While the coalition communicated to their electorate and the
Hungarian public that they are “on the side of peace,” despite supporting the European sanctions
regime against Russia, or the EU’s armament of Ukraine, the pro-government media conglomerate
successfully painted the united opposition as “warmongers,” who would upend Hungarian economic
activity by turning off natural gas or oil deliveries coming from Russia, and willingly send Hungarian
soldiers - “kids” - to directly fight Russia on the side of Ukraine. Regardless of the clear falsehood
of these war-related allegations, most Fidesz, and about one-third of opposition, voters believed the
opposition parties’ pro-war position, which translated into enormous support in favour of Fidesz-
KDNP on top of their systemic and resource-advantages against their political competitors. The
pro-government “grey zone” media clearly served as a secondary amplifier of the ruling coalition’s
latest war-related campaign messages, which helped PM Orban Viktor quickly regain control of
the domestic political campaign agenda despite day-to-day changes in international politics and
Hungary’s position within these processes. Moreover, the grey zone sources further enabled the
geopolitical balancing act between the East and the West of the Hungarian government,"" which
tried not to condemn Russia too harshly and maintained some of its anti-Ukrainian diplomatic and

communication lines despite voting for anti-Russian measures on the European level.



THE HUNGARIAN “GREY ZONE” MEDIA ECOSYSTEM

The summary of the “grey zone” media provides an overview and a basic understanding of the “grey
zone” ecosystem in Hungary, its background, modus operandi in relation to mainstream politics or
media, including the local pro-Russian or pro-Chinese media in each country. We used investigative
methods, quantitative and qualitative analyses of narratives, time-trends of message dissemination
and finally network analysis to understand the basic composition and content-production of all

media under investigation.

In addition to dominating mainstream political communication and media, Fidesz-KDNP has devised
an elaborate media strategy to reach out to non-affiliated voters or apolitical audiences, found mainly
among the Hungarian youth. Fidesz-KDNP resorted to new media tactics at least in part due to
wavering support for the alliance among higher educated and younger city-dwellers, who are
more likely to visit independent online news portals, while rejecting governmental propaganda.
The 2022 election results have proven for Fidesz that it had made a good strategic decision to
focus more on propaganda outreach on social media platforms both in the mainstream and the
grey zone media, since the cabinet’s electoral support has increased across the board in almost

all population segments.

This new kind of media strategy is a special kind of mass-manipulation that may be characterised as
a “grey zone” approach to content production and dissemination: media consumers are kept in the
dark about who or what is the original source of the media content presented, thereby deliberately
trying to hide or mask the connection between political actors and their messages in a “grey zone”

of media production.
THE FUNCTIONING AND MAIN CHARACTERISTICS OF THE TOP GREY ZONE OUTLETS

Given the unhealthy concentration of media in the Hungarian media market, some of the leftist
opposition parties, mainly the Hungarian Socialist Party and the Democratic Coalition, founded by
the former PM Ferenc Gyurcsény, have also resorted to using the same grey zone media and tactics
in order to compensate for the weaknesses of independent media and the lack of party-affiliated

media on the opposition side.

Among the seven categories of the grey zone media, the most important Hungarian category,
without a doubit, is a group of “anonymous hyper-partisan” sources that is not only the most numerous
category with 30 sources, but also represents the most well-defined grey zone content production
and dissemination tactics. Anonymous hyper-partisan sources produce partisan content that is

filled with hearsay, political conspiracy theories and vulgarity without displaying any affiliation with



parties or media organisations, hiding the identity of the editorial staff, founders or financiers.”? We
can find both pro-government and anti-government media sources in our first category; however,
most of the sources and leading sources express a pro-government political bias. As we will detail
in the investigative chapter of our report, the opposition sources in this category seem more
easily traceable to leftist politicians or parties, while the organisational or financial background
of the pro-government side is more difficult to see. As seen in Table 1, 2 of the top 3 anonymous
hyper-partisan sources belong to the governmental side. Both Szamok - a baloldali hirek ellenszere
(Numbers - the antidote to left-wing pseudo-news) and Patriéta Eurépa Mozgalom (Patriotic
Europe Movement) follow the governmental campaign communication line to a tee, while keeping
financial, editorial or organisational structures completely hidden. Their presence, as demonstrated
in the network analysis chapter, is not only significant in terms of the large size of their audience:
they are also among the main centres or nodes organising and mobilising the grey zone media
ecosystem. The only opposition media in our top list is Nyugati Fény (Western Light), an outlet that
is fairly transparent when it comes to its ownership or editorial team.*Y""" However, its owner, Viktor
Mandula, vehemently denies the site’s links to the leftist Democratic Coalition, despite presenting
the propaganda of DK and cultivating a high-level relationship with the party’s leaders, detailed in

the investigative section.

Table 1- Top 3 hyper-partisan sources according to the number of followers on Facebook on March 1, 2022

Name Organisation Political Number of followers

type orientation on Facebook
Patriéta Eurépa Mozgalom Unknown Pro-government 208 695
Nyugati Fény Private media Opposition (DK) 18 538
Szamok - a baloldali hirek Unknown Pro-government 66 068
ellenszere

A comparison of leading right- and left-leaning sites reveals that anonymity is primarily a dissemination
strategy for pro-government media, and that the sites that publish the most on geopolitical issues
are not the ones with the largest reach - further increasing the advertising budget available for the
media on the government’s side. For example, the pro-government propaganda centre Megafon

has spent nearly HUF 1 billion on advertisements on Facebook during the course of the campaign.™

12 We have also called sources anonymous if they display no affiliation or editorial staff on their websites or social
media sites, even if the media’s direct or indirect political affiliation can be identified after some desktop research,
using investigative reports.

13 Maérk Herczeg, Bence Gaspar Tamas, ‘Még mindig tébbet kdlt a korményoldal a Facebookon, mint mindenki mas
egyltt’, 444, 23 March 2022, https://444.hu/2022/03/23/meg-mindig-tobbet-kolt-a-kormanyoldal-a-facebookon-mint-
mindenki-mas-egyutt



https://444.hu/2022/03/23/meg-mindig-tobbet-kolt-a-kormanyoldal-a-facebookon-mint-mindenki-mas-egyutt
https://444.hu/2022/03/23/meg-mindig-tobbet-kolt-a-kormanyoldal-a-facebookon-mint-mindenki-mas-egyutt

In the second and third most important categories of Hungarian grey zone media we find mainly
conspiracy and clickbait outlets that deal with campaign issues more rarely. Either because their
content production strategy is geared towards reaching the widest possible audience with a variety
of different news items, or because they were not founded, to begin with, for the sole task by
unknown or identifiable political actors to push party lines. As seen in Table 2, the top 3 conspiracy
sites with the most Facebook followers are Hihetetlen Magazin (Incredible Magazine) headed by
Rébert Szlics as the owner and Gabor Dombévéri as a former presenter of the state-owned M1
channel, the anonymous Rejtélyek Szigete (Island of Mysteries), and Titkok Szigete (Island of Secrets),

which is part of a small network of clickbait sites, as explained in the investigative section later.

Table 2 - Top 3 Conspiracy sources according to the number of followers on Facebook on March 1, 2022

Name Organisation Political Number of followers

type orientation on Facebook
Hihetetlen Magazin Private media Extremist-conspiracy 114 584
Rejtélyek Szigete Private media Non-aligned 76 490
Titkok Szigete Private media Non-aligned 65 627

The top clickbait sources, as seen in Table 3, include mostly apolitical anonymous webpages and their
social media accounts, such as the biggest Hungarian clickbait site Mindenegyben (Everything in
one) with over 697 000 followers. To maximise their reach and revenues, they usually stay away from
politics, and publish articles about lifestyle, miracle cures, “paranormal phenomena” or Nostradamus'’
predictions. Their well-established position is reflected in their original media form, since they were

all founded as blog platforms years ago, and have moved onto new social media platforms since.

Table 3 - Top 3 Clickbait sources according to the number of followers on Facebook on March 1, 2022

Name Organisation Political Number of followers

type orientation on Facebook
Mindenegyben blog Blog Non-aligned 697 227
Tudnod Kell Blog Non-aligned 364 991
Tudtad-e? Blog Non-aligned 354 023

Although the top conspiracy and clickbait sites are mostly apolitical, they may be considered an
integral part of the Hungarian grey zone political communication for two main reasons: (1) they tend
to disseminate all kinds of conspiracy theories, including political ones, to reach their conspiracy-
minded audiences or earn more clicks; (2) these pages have a strong link to and an overlapping
audience with the vibrant Hungarian far-right subculture, consuming and producing all kinds of

political, anti-vax, social etc. conspiracy theories on an industrial scale.



We considered the prominent pro-government GONGOs also parts of the grey zone media to some
extent, since even though their media campaigns, political experts, influencers or messages can
be easily identified and connected to specific organisations, they usually claim not to represent the
government or to be a part of the governmental media campaign, to make their messaging appear
more independent and trustworthy in the eyes of the Hungarian public. Of course, they do represent
another segment of the pro-government media empire and campaign machinery. For example,
the organisation behind leading pro-government political expert Daniel Dedk, as seen in Table 4
below, is Megafon Centre, which was created by Istvan Kovacs, the strategic director of the third
most significant pro-government GONGO in our list, specifically to train social media influencers
or “professional Facebook warriors” to win the 2022 elections.** The influencers of the Megafon
Centre proved to be integral parts of the ruling parties’ campaign machinery. Still, Megafon has
vehemently denied having received any public funding, despite having presided over a campaign

war chest of over HUF 1 billion in the run-up to the elections.**

Table 4 - Top 3 GONGO sources of governmental propaganda according to the number of followers
on Facebook on March 1, 2022

Name Organisation Political Number of followers

type orientation on Facebook
Deék Déniel (Megafon) GONGO Pro-government 72 000
Szézadvég GONGO Pro-government 49 272
Alapjogokért Kézpont GONGO Pro-government 42 099

Although the pro-government GONGOs have much fewer followers than conspiracy or clickbait
sites, their role should not be underestimated in the grey zone ecosystem, since their opinions or
data are widely used both by the mainstream and grey zone pro-government sites to formulate and
support various disinformation narratives or conspiracy theories about the opposition, the European
Union or the West. For example, Daniel Deédk opined after the elections that the united opposition’s
historical defeat meant that the leftist Democratic Coalition, led by former PM Ferenc Gyurcsany,
will consume all other smaller opposition parties.** This is nonsense in political terms. The main
governmental think tank Szazadvég Foundation, established in 1985, claimed at the same time that
the EU’s rule of law procedure triggered against Hungary, in fact, pursues “political goals” by trying
to cover up European institutions” and politicians’ lack of transparency, and is unjustified when it

comes to alleging corruption on the part of the Hungarian regime **"

While China has no relevant or impactful local media assets in Hungary, save for the Hungarian
version of the China Radio International (Kinai Nemzetkozi Radié) with only 100 000 followers of
Facebook,”™" there still exists a small local network of pro-Kremlin pages which have been active
in the dissemination of war-related disinformation narratives after Russia invaded Ukraine. Among
the top 3 local pro-Kremlin sources, as seen in Table 5, we can list the anonymous Orosz Hirek

(Russian News), the anonymous webpage Orientalista (Orientalist) with a focus on the Middle East,



and the Facebook page “Vladimir Vladimirovich Putin’s Official Hungary Website.” Besides being
non-transparent, all these pages share the most recent war-related Russian disinformation narratives,

for example, about Poland preparing to “reunite” Western-Ukrainian territories with its own.**V

Table 5 - Top 3 Pro-Kremlin sources according to the number of followers on Facebook on March 1, 2022

Name Organisation Political Number of followers
type orientation on Facebook
Orosz Hirek Unknown Pro-Russian/ 79108

pro-government

Orientalista Unknown Pro-Russian/ 16 658

pro-government

Vlagyimir Vlagyimirovics Unknown Pro-Russian/ 6 900

Putyin Hivatalos pro-government

Magyarorszagi Oldala

Still, the relevance or impact of the local pro-Kremlin network is negligible compared to the pro-
Russian communication present in the mainstream or grey zone pro-government media. Their
function is more about disseminating the most horrendous hate speech or amplifying mainstream
pro-Kremlin voices. Additionally, Russian News was one of the forums organising a pro-Russian rally

in support of the war in Budapest at the end of April 2022.%*Y
INVESTIGATIVE RESEARCH RESULTS

The investigative research component aimed to conduct a number of in-depth interviews with
journalists, editors and financiers behind the grey zone media ecosystem or media experts, so
as to move beyond an exclusive reliance on open-source information, and to acquire a deeper
understanding of the background of certain actors and events. Expert opinions can, therefore,

support or refine some qualitative or quantitative research results of our media research.

We were able to conduct three interviews to reveal the background of the grey zone media in
Hungary." We interviewed Viktor Marsai, research director of the pro-government NGO Migration
Research Institute (Migracidkutatd), one of the owners of the leftist outlet Pesti Bulvar and one of

the editors of a pro-Kremlin Facebook page who requested anonymity.

14 All three interviews used the same line of questions to acquire comparable research results.

18



RIGHT-WING SOURCES

The right-wing, pro-government sites fall into different categories in terms of their transparency and
discernible links to the Fidesz-KDNP alliance. There are several anonymous Facebook pages, such
as Szamok - a baloldali alhirek ellenszere, or ELEG Fidesz-KDNP 2021, that share meme-like pictures
and short videos echoing the government’s actual campaign narratives. An investigation led by the

Hungarian Tax authority against the anonymous hyper-partisan ELEG has found that the site was

registered using the Fidesz Central Office’s email address, kapcsolat@fidesz.hu,' just before the
investigation was suspended.” Otherwise, we were unable to find any concrete evidence of who

the owners of the other pro-Fidesz anonymous domains and social media are.

Another type of semi-transparent pro-government websites, such as Bennfentes.net, owned by
Karoly Pdsa, an artist and journalist of the pro-government mouthpiece Magyar Nemzet,” serves
mostly to discredit opposition politicians.’”® Extreme right-wing Vadhajtasok gained fame when its
founder, Zsolt Bede, a well-known far-right activist, disrupted opposition events while live-streaming
his performance.” Despite the fact that the owners of Bennfentes and Vadhajtasok are known, their
articles are mostly authored by anonymous persons, and their finances are hidden. Another prime
example of financial opacity is the newly established pro-government media centre called Megafon.
The founder of Megafon is Istvan Kovécs?®, who also serves as the Strategic Director of the Centre for
Fundamental Rights (Alapjogokért Kozpont), a pro-government think-tank?. The aim of Megafon is,
according to its credo, to ‘counterbalance the predominantly left-liberal voices on social media.’ Since
its foundation in 2020, Megafon has spent nearly HUF 1 billion on advertisements on Facebook.?
The source of their budget is probably public money;** however, Megafon declares that they finance

their activities from donations.

15 ‘Contact FIDESZ', accessed 28 March 2022, https://fidesz.hu/contact-us

16 https://azonnali.hu/cikk/20210126 fideszes-e-mailcim-all-az-azonnali-videojat-ellopo-memoldal-mogott-allapitotta-
meg-a-nav-majd-felfuggesztette-a-nyomozast

17  https://bennfentes.net/impresszum

18 https://bennfentes.net/2021/07/18/rejtelyes-leleplezest-iger-egy-video-ki-lehet-a-kettos-jatekot-uzo-politikus
https://www.origo.hu/itthon/20210719-bennfentes-leleplezes-unios-tamogatas-4-5-milliard-forint.html
https://www.origo.hu/itthon/20210729-cseh-katalin-momentum-cegek-palyazat-unios-penz.html
https://mandiner.hu/cikk/20211209 hollik_istvan_cseh_katalin_botrany korrupcio_belfold

19  https://www.vadhajtasok.hu/2021/08/04/rendkivuli-bede-zsolt-egyedul-szetverte-a-jakabek-forumat-budapesten

20 https://mandiner.hu/cikk/20200626 unom _mar a ballib_gozhengert_itt az_ideje hogy megallitsuk kovacs_istvan_a
megafon_kozpont alapitoja_a_Mandinernek

21 https://alapjogokert.hu/rolunk-2/

22 Mark Herczeg, Bence Gaspér Tamas, ‘Még mindig tobbet kolt a kormanyoldal a Facebookon, mint mindenki méas
egyUtt), 444, 23 March 2022, https://444.hu/2022/03/23/meg-mindig-tobbet-kolt-a-kormanyoldal-a-facebookon-mint-
mindenki-mas-egyutt

23  https://telex.hu/belfold/2021/11/25/kozpenz-milliardok-a-kormany-szakertoire-alapjogokert-kozpont-batthyany-
lajos-alapitvany



mailto:kapcsolat@fidesz.hu
https://fidesz.hu/contact-us
https://azonnali.hu/cikk/20210126_fideszes-e-mailcim-all-az-azonnali-videojat-ellopo-memoldal-mogott-allapitotta-meg-a-nav-majd-felfuggesztette-a-nyomozast
https://azonnali.hu/cikk/20210126_fideszes-e-mailcim-all-az-azonnali-videojat-ellopo-memoldal-mogott-allapitotta-meg-a-nav-majd-felfuggesztette-a-nyomozast
https://bennfentes.net/impresszum
https://bennfentes.net/2021/07/18/rejtelyes-leleplezest-iger-egy-video-ki-lehet-a-kettos-jatekot-uzo-politikus
https://bennfentes.net/2021/07/18/rejtelyes-leleplezest-iger-egy-video-ki-lehet-a-kettos-jatekot-uzo-politikus
https://www.origo.hu/itthon/20210729-cseh-katalin-momentum-cegek-palyazat-unios-penz.html
https://www.origo.hu/itthon/20210729-cseh-katalin-momentum-cegek-palyazat-unios-penz.html
https://www.vadhajtasok.hu/2021/08/04/rendkivuli-bede-zsolt-egyedul-szetverte-a-jakabek-forumat-budapesten
https://mandiner.hu/cikk/20200626_unom_mar_a_ballib_gozhengert_itt_az_ideje_hogy_megallitsuk_kovacs_istvan_a_megafon_kozpont_alapitoja_a_Mandinernek
https://mandiner.hu/cikk/20200626_unom_mar_a_ballib_gozhengert_itt_az_ideje_hogy_megallitsuk_kovacs_istvan_a_megafon_kozpont_alapitoja_a_Mandinernek
https://alapjogokert.hu/rolunk-2/
https://444.hu/2022/03/23/meg-mindig-tobbet-kolt-a-kormanyoldal-a-facebookon-mint-mindenki-mas-egyutt
https://444.hu/2022/03/23/meg-mindig-tobbet-kolt-a-kormanyoldal-a-facebookon-mint-mindenki-mas-egyutt
https://telex.hu/belfold/2021/11/25/kozpenz-milliardok-a-kormany-szakertoire-alapjogokert-kozpont-batthyany-lajos-alapitvany
https://telex.hu/belfold/2021/11/25/kozpenz-milliardok-a-kormany-szakertoire-alapjogokert-kozpont-batthyany-lajos-alapitvany

There are also other GONGOs involved in Hungarian public life that openly support the government.
Leaders of the Civil Unity Public Benefit Foundation (COF-COKA)** are frequent guests of pro-
government media (just to name a few: Laszlé Csizmadia, Tamés Fricz and Zoltéan Lomnici, Jr.).?
After some investigative work and FOIA requests, it became public that the main founders of COF

are major state-owned companies, such as Hungarian Electrical Works (MVM).?

Other GONGO:s, like Szazadvég Foundation?, the Migration Research Institute (Migraciokutaté
Intézet)?® or the Centre for Fundamental Rights,?? publish opinion polls, analysis and other professional
publications to support the government’s political agenda with “hard data.” Viktor Marsai, research
director of the Migration Research Institute, explained in his interview that their main scope of
activities is about publishing professional analyses and reports about migration. “Western migration
studies generally use a pro-migration approach, even when it comes to economics or humanitarian

questions,” he said. In contrast, their approach to immigration is a “realist” one:

“There has not been much discussion about the relationship between migration and security, for
example, or about the possible links between migration and terrorism, or the fact that not all migration
is fundamentally positive, even for economic processes. The Migration Research Institute wanted to
fill this gap in 2015,” said Viktor Marsai.

At the same time, the institute retains professional connections to independent NGOs assisting
asylum seekers. The institute’s communication aims to reach “everybody from university students
to pensioners” through different channels, Marsai said. They still claim, as their scope is focused on

the research of migration, that the institute “does not want to influence the electoral campaign.”

24 https://civilosszefogas.hu/about-us/

25 https://civilosszefogas.hu/szovivok/

26 https://atlatszo.hu/kozadat/2021/12/21/titkolja-a-cof-nek-adott-40-millios-tamogatas-reszleteit-a-szerencsejatek-
ceqg/ , https://atlatszo.hu/kozpenz/2018/09/10/a-felmilliardos-mvm-tamogatasbol-433-milliot-negy-nyulfarknyi-
imazsvideora-koltott-el-a-cof/ , https://atlatszo.hu/kozugy/2021/08/26/a-cof-nek-6-honap-alatt-kell-felhasznalnia-az-
mfb-tol-kapott-25-millio-forintot/

27 https://szazadveg.hu/en

28 Co-founded by Szdzadvég and Matthias Corvinus Collegium https://www.migraciokutato.hu/en/about-us/

29 https://444.hu/2017/04/13/az-alapjogokert-kozpont-civil-szervezet-igazgatoja-megmosolyogta-hogy-
kormanykozelinek-nevezik-oket-majd-elarulta-honnan-van-penzuk

20


https://civilosszefogas.hu/about-us/
https://civilosszefogas.hu/szovivok/
https://atlatszo.hu/kozadat/2021/12/21/titkolja-a-cof-nek-adott-40-millios-tamogatas-reszleteit-a-szerencsejatek-ceg/
https://atlatszo.hu/kozadat/2021/12/21/titkolja-a-cof-nek-adott-40-millios-tamogatas-reszleteit-a-szerencsejatek-ceg/
https://atlatszo.hu/kozpenz/2018/09/10/a-felmilliardos-mvm-tamogatasbol-433-milliot-negy-nyulfarknyi-imazsvideora-koltott-el-a-cof/
https://atlatszo.hu/kozpenz/2018/09/10/a-felmilliardos-mvm-tamogatasbol-433-milliot-negy-nyulfarknyi-imazsvideora-koltott-el-a-cof/
https://atlatszo.hu/kozugy/2021/08/26/a-cof-nek-6-honap-alatt-kell-felhasznalnia-az-mfb-tol-kapott-25-millio-forintot/
https://atlatszo.hu/kozugy/2021/08/26/a-cof-nek-6-honap-alatt-kell-felhasznalnia-az-mfb-tol-kapott-25-millio-forintot/
https://szazadveg.hu/en
https://www.migraciokutato.hu/en/about-us/
https://444.hu/2017/04/13/az-alapjogokert-kozpont-civil-szervezet-igazgatoja-megmosolyogta-hogy-kormanykozelinek-nevezik-oket-majd-elarulta-honnan-van-penzuk 
https://444.hu/2017/04/13/az-alapjogokert-kozpont-civil-szervezet-igazgatoja-megmosolyogta-hogy-kormanykozelinek-nevezik-oket-majd-elarulta-honnan-van-penzuk 

LEFT-WING OR OPPOSITION SOURCES

Unlike right-wing grey zone media, several of the leftist or opposition sources are openly linked to or
support a party. Websites Nyugati Fény, Ellenszél, Ez A Lényeg and the Facebook page Europalya
publish pieces that favour not only the opposition in general, but specifically the Democratic Coalition
party (DK).*° Viktor Mandula is founder, owner and editor-in-chief of Nyugati Fény®. In a 2016
interview, Viktor Szigetvari, then president of the Egyutt Party, announced that he was attacked by
Nyugati Fény, and these attacks only stopped when he complained to Ferenc Gyurcsany, president
of DK.32 Mandula declares himself to be independent, but we were able to link him directly to DK,

based on his presence at the party’s events alongside other party officials.

The owner of Ez a Lényeg (which operates 77 local versions) is Zoltan Pava, who® has a company that has
a contract with the Democratic Coalition for social media consulting tasks in 2021/2022%4. Anonymous
Europalya is present only on Facebook and shares photos with quotes that are anti-government or pro-
DK. According to news site 444.hu, Europélya has provided the address of the Hungarian Parliament

as their mailing address to Facebook.’®* DK nonetheless denies having any connection to Europalya.

Several similar sites can be linked to the Hungarian Socialist Party (MSZP) as well. Pesti Bulvar is co-
owned by Gabor Veres®. Veres is a local representative in the municipality of Budapest’s 8th district,
is the chair of MSZP’s organisation in Budapest's 8th district, and also serves as vice-chair of the
party’s National Committee®”. Anonymous opposition sites HirHugé and Balramagyar also publish
articles that favour MSZP,?® while are also re-posting each-others’ contents on their Facebook pages.
According to 444.hu, these sites are “a project of the young socialists”, while Hirhugé’s domain was

owned by an activist of the party:*

30 https://www.szabadeuropa.hu/a/nyugati-feny-ezalenyeg-ellenszel-zsurpubi-bulvar/31497954.html

31 https://nyugatifeny.hu/impresszum

32 https://hvg.hu/itthon/20160719_politikai vallasokbol nem_epul kormanyvaltas__interju_szigetvari viktor ellenzek
kormanyvaltas_botka

33 https://ezalenyeg.hu/impresszum

34 https://telex.hu/direkt36/2021/09/08/iden-is-bevetettek-meg-a-pegasust-tavasszal-megfigyeltek-egy-ellenzeki-
mediatulajdonost

35 https://444.hu/2021/09/06/a-parlamentet-adta-meg-postacimekent-az-a-karacsonyt-tamado-fb-oldal-amirol-a-
dk-azt-allitja-hogy-nem-az-ovek

36 https://pestibulvar.hu/impresszum/

37 https://jozsefvaros.hu/onkormanyzat/kepviselok/107/veres-gabor

38 https://www.szabadeuropa.hu/a/pesti-bulvar-hir-hugo-balra-magyar-hirklikk-jovotv-mszp-Imp-media/31503226.html

39 https://444.hu/2017/10/09/az-mszp-titkos-fegyvere-egy-weboldal-halalos-rohogtetessel-csinalja-ki-a-fideszt-es-
az-olvasot-a-hir-hugo

21


https://www.szabadeuropa.hu/a/nyugati-feny-ezalenyeg-ellenszel-zsurpubi-bulvar/31497954.html
https://nyugatifeny.hu/impresszum
https://hvg.hu/itthon/20160719_politikai_vallasokbol_nem_epul_kormanyvaltas__interju_szigetvari_viktor_ellenzek_kormanyvaltas_botka
https://hvg.hu/itthon/20160719_politikai_vallasokbol_nem_epul_kormanyvaltas__interju_szigetvari_viktor_ellenzek_kormanyvaltas_botka
https://ezalenyeg.hu/impresszum
https://telex.hu/direkt36/2021/09/08/iden-is-bevetettek-meg-a-pegasust-tavasszal-megfigyeltek-egy-ellenzeki-mediatulajdonost
https://telex.hu/direkt36/2021/09/08/iden-is-bevetettek-meg-a-pegasust-tavasszal-megfigyeltek-egy-ellenzeki-mediatulajdonost
https://444.hu/2021/09/06/a-parlamentet-adta-meg-postacimekent-az-a-karacsonyt-tamado-fb-oldal-amirol-a-dk-azt-allitja-hogy-nem-az-ovek
https://444.hu/2021/09/06/a-parlamentet-adta-meg-postacimekent-az-a-karacsonyt-tamado-fb-oldal-amirol-a-dk-azt-allitja-hogy-nem-az-ovek
https://pestibulvar.hu/impresszum/
https://jozsefvaros.hu/onkormanyzat/kepviselok/107/veres-gabor
https://www.szabadeuropa.hu/a/pesti-bulvar-hir-hugo-balra-magyar-hirklikk-jovotv-mszp-lmp-media/31503226.html
https://444.hu/2017/10/09/az-mszp-titkos-fegyvere-egy-weboldal-halalos-rohogtetessel-csinalja-ki-a-fideszt-es-az-olvasot-a-hir-hugo
https://444.hu/2017/10/09/az-mszp-titkos-fegyvere-egy-weboldal-halalos-rohogtetessel-csinalja-ki-a-fideszt-es-az-olvasot-a-hir-hugo

“There was a young office manager in the MSZP office [in the 8th district], and he runs these two

sites. | think he still has access to MSZP’s organisational website,” one source told us.

Moreover, our investigation was able to prove that the same Google Analytics account is to be
found behind Hirhugd, Balramagyar and the website of MSZP’s organisation in the 8th district of
Budapest. We managed to secure an interview with one of the owners of Pesti Bulvar's publisher,
who said that they wanted to counterbalance the government-friendly media and give a voice to all

the political scandals that frustrate people:

“There are many important things in Hungary that were not mentioned in pro-government media,

and not even by MTI (the Hungarian national news agency),” he reasoned.

According to the owner, Pesti Bulvar intentionally uses tabloid language to attract readers; he
claimed, however, that “we never lie to our readers, nor do we give misleading titles to our pieces.”
According to him, the majority of their readers are between 50 and 65 years old. Their staff works

for free, as the site earns income only from Google ads:

“Real advertisers are afraid to come to us,” he said.
CONSPIRACY AND CLICKBAIT SOURCES

Most of the conspiracy outlets included on our Hungarian grey zone list have three main
characteristics: they operate in a clickbait-manner to reach as many people as possible; these
sites are a part of the Hungarian far-right subculture that is one of the main consumers of political
or other types of conspiracy theories; and, finally, the leading sites can be linked to well-known

conspiracy theorists, unlike most of the hyper-partisan pro-government outlets.

One of the leading conspiracy theory sources is Hihetetlen Magazin (Incredible Magazine), which
appears as a monthly print publication, runs a YouTube channel and is also active on social media.“°
Their online content usually promotes articles from their print magazine. The magazine's owner
and editor-in-chief is Rdbert Szlics, while its YouTube channel’s main anchor is Gabor Dombdvari, a
well-known television and radio journalist, and a former veteran presenter of the main state-owned

channels.

40 http://www.hihetetlenmagazin.hu, https://www.facebook.com/Hihetetlen.Magazin, https://www.youtube.com/
channel/UChV|jFénlrl2N7I6vWQ66Lnw , https://www.facebook.com/hihetetlentv/

22


http://www.hihetetlenmagazin.hu
https://www.facebook.com/Hihetetlen.Magazin
https://www.youtube.com/channel/UChVjF6nIrI2N7I6vWQ66Lnw
https://www.youtube.com/channel/UChVjF6nIrI2N7I6vWQ66Lnw
https://www.facebook.com/hihetetlentv/

Leleplezé Magazin (Unveiling Magazine) is a very similar conspiracy outlet, with a print magazine
and an online presence?. Its owner is Péter Téke, while the main figure and deputy editor-in-chief is
Janos Drabik#?, a well-known conspiracy-theorist,** who runs his own Facebook-page.** Hir Aréna“

is the website of F. Arpad Molnar, also a well-known conspiracy theorist.*

Conspiracy or clickbait sites often operate in a tight-knit network. Such a network can be identified
around Titkok Szigete (Island of secrets), Titok terminal (Terminal of secrets) and Kimondott igazsagok
(Truth has been said)¥. Their Facebook pages often share each other’s articles and are operated
by the same people“®. Part of this network is a Facebook page and a YouTube channel under the
name of Mildn Zavatszki, whose real-world role or activities in organising the network could not be

revealed even through further investigation.*

A similar network can be revealed around the site A Vilag Titkai (The secrets of the world)*°. We were
able to link other websites to A Vilag Titkai. These two other sites are Men’s World and N6i Magazin
(Women magazine)®. As their name suggests, these are classic men's and women'’s magazines about
cars, cosmetics or lifestyle choices, and they all use the same Google Ad user ID, and have the same
layout and logo. While the conspiracy site is anonymous, the other two list>? Likegroup Kft. as their
owner, and their domain user is Euro Sport Média Kft. The owner of Likegroup and the head of Euro
Sport Média is Attila Machalek, a football player and trainer recognised by the Hungarian Football
Federation (Magyar Labdarigd-szovetség), and both companies are in the process of liquidation.
When it comes to the wider Hungarian political scene, Machalek is the director of ESM Security,

owned by Szabolcs Botond, who has ties to the business world around the ruling Fidesz party.5

41  https://www.leleplezo.eu/ , https://www.facebook.com/leleplezomagazin

42  https://www.leleplezo.eu/impresszum/

43 https://www.valaszonline.hu/2019/01/31/darbik-janos-trianon-ablonczy-balazs/

44 https://www.facebook.com/drabikjanos

45 http://hirarena.com/ , http://hirarena.com/molnar-f--arpad , https://vk.com/molnararpad

46  https://www.facebook.com/molnarf.arpad.eli.1, https://index.hu/belfold/2011/02/25/lekapcsoltak_a_hirhatteret/,

47 http://titkokszigete.hu/, https://www.facebook.com/titkokszigete.hu/ , https://www.facebook.com/titokterminal ,
http://kimondottigazsagok.com/ , https://www.facebook.com/kimondottigazsagok/

48  Ari Géza Kiss, Tamés Nagy, Kornél Csepeli, http://kimondottigazsagok.com/kapcsolat/, http://titkokszigete.hu/kapcsolat/

49 https://www.youtube.com/channel/UCLkPF8WNwWRVtZ6SxWMEt4C , https://www.facebook.com/
zavatszkimilanhivatalos/

50 https://avilagtitkai.com/, https://www.facebook.com/avilagtitkai/

51 https://mensworld.hu, https://www.facebook.com/MensWorldHungary/ , https://noimagazin.hu, https://www.

facebook.com/noimagazin.hu/

52 https://mensworld.hu/page/view?slug=impresszum , https://noimagazin.hu/page/view/impresszum

53 Szabolcs Botond directs a company called Visual Europe, that is owned by New Land Media. New Land is the PR
company responsible for Hungarian government’s political campaigns.

23


https://www.leleplezo.eu/
https://www.facebook.com/leleplezomagazin
https://www.leleplezo.eu/impresszum/
https://www.valaszonline.hu/2019/01/31/darbik-janos-trianon-ablonczy-balazs/
https://www.facebook.com/drabikjanos
http://hirarena.com/
http://hirarena.com/molnar-f--arpad
https://vk.com/molnararpad
https://www.facebook.com/molnarf.arpad.eli.1
https://index.hu/belfold/2011/02/25/lekapcsoltak_a_hirhatteret/,
http://titkokszigete.hu/, https://www.facebook.com/titkokszigete.hu/
https://www.facebook.com/titokterminal
http://kimondottigazsagok.com/
https://www.facebook.com/kimondottigazsagok/
http://kimondottigazsagok.com/kapcsolat/
http://titkokszigete.hu/kapcsolat/
https://www.youtube.com/channel/UCLkPF8wNwRVtZ6SxWMEt4C
https://www.facebook.com/zavatszkimilanhivatalos/
https://www.facebook.com/zavatszkimilanhivatalos/
https://avilagtitkai.com/, https://www.facebook.com/avilagtitkai/
https://mensworld.hu
https://www.facebook.com/MensWorldHungary/
https://noimagazin.hu
https://www.facebook.com/noimagazin.hu/
https://www.facebook.com/noimagazin.hu/
https://mensworld.hu/page/view?slug=impresszum
https://noimagazin.hu/page/view/impresszum

Other anonymous clickbait sites that worth mentioning include: The network around Ot perc pihend
(Five minutes of rest)®*, another network around Alternativ hirek (Alternative news)%®, and some
other, seemingly standalone sites®. These conspiracy or clickbait sites mostly base their revenues
on online advertisements provided by big platforms, such as Google’s AdSense, while the print

magazines have income from subscriptions.
PRO-KREMLIN SOURCES

In Hungary, pro-Kremlin propaganda sites are marginal and RT or any other Russian state-
controlled media are not present in the country. However, there are some pro-Russian news sources
in Hungarian. While most of the Hungarian pro-Russian sites are anonymous, some journalists,

politicians and organisation can still be identified behind them.

Moszkvatér (Moscow square)¥ is operated by journalists®® who also work for the independent
Hungarian weekly Magyar Hang®. Its editor-and-chief, Gdbor Stier, was a Moscow correspondent of
the pro-government Magyar Nemzet, and he is a board member of the Tolstoy Society for Hungarian-
Russian Cooperation Association - an organisation funded by the Hungarian and Russian states®.
One of the most important pro-Kremlin sites is “Russian News” (Orosz Hirek),* which operates not
only a website, but is present on several social media platforms. The site is anonymous, and none of
the articles have any authors indicated. In addition to the Hungarian version of News Front,** another
pro-Russian site, this is the only pro-Kremlin site in our database that uses Yandex Metrica Plugin

and has a Yandex.ru email address, which indicate some form of Russian operational background.

54 Otpercpihené’, https://otpercpiheno.com/ , https://www.facebook.com/otpercpiheno/ + Rendkiviili
Hirek, https://erdekescikkek.otpercpiheno.com/ , https://www.facebook.com/Rendk%sC3%ADv%C3%BCli-
H%C3%ADrek-100576768203255/ , Kézszolgélat https://www.facebook.com/kozszolgalatoldal

55 Alternativ Hirek https://www.alternativhirek.com/, Vilag Helyzete https://www.vilaghelyzete.com/ , https://www.
facebook.com/AWAKENINGtheWORLD/ , Felfedés https://felfedes.hu , https://www.facebook.com/felfedes.hu/

56 Rejtélyek szigete https://rejtelyekszigete.com/ , https://www.facebook.com/rejtelyekszigete Mindenegyben
https://www.minden-egyben.com/ , https://www.facebook.com/Mindenegybenblog/, UJ vilagtudat https://ujvilagtudat.
blogspot.com/, https://www.facebook.com/ujvilagtudat/ , Tudnod kell https://tudnodkell.info , https://www.facebook.
com/tudnodkell.info

57 www.moszkvater.com

58 https://moszkvater.com/impresszum/ Editor-in-chief Gébor Stier and journalist Roland Majlath work for both

outlets

59 https://hang.hu/informacio/impresszum-25069

60 https://moszkvater.com/szerzo/stier-gabor/

61 www.oroszhirek.hu , https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/ , https://twitter.com/oroszhirek , https://

www.instagram.com/oroszhirek/ , https://vk.com/oroszhirek , https://www.youtube.com/channel/UCKLQn xADé-
hfHvconR4xLA , https://t.me/s/oroszhirek

62 Although, the Hungarian version of News Front has been inactive for quite some time, it has been an important
outlet for Russian revisionism and separatism in the last couple of years.

24


https://otpercpiheno.com/
https://www.facebook.com/otpercpiheno/
https://erdekescikkek.otpercpiheno.com/
https://www.facebook.com/Rendk%C3%ADv%C3%BCli-H%C3%ADrek-100576768203255/
https://www.facebook.com/Rendk%C3%ADv%C3%BCli-H%C3%ADrek-100576768203255/
https://www.facebook.com/kozszolgalatoldal
https://www.alternativhirek.com/
https://www.vilaghelyzete.com/
https://www.facebook.com/AWAKENINGtheWORLD/
https://www.facebook.com/AWAKENINGtheWORLD/
https://felfedes.hu
https://www.facebook.com/felfedes.hu/
https://rejtelyekszigete.com/
https://www.minden-egyben.com/
https://www.facebook.com/Mindenegybenblog/
https://ujvilagtudat.blogspot.com/
https://ujvilagtudat.blogspot.com/
https://www.facebook.com/ujvilagtudat/
https://tudnodkell.info
https://www.facebook.com/tudnodkell.info
https://www.facebook.com/tudnodkell.info
http://www.moszkvater.com
https://moszkvater.com/impresszum/
https://hang.hu/informacio/impresszum-25069
https://moszkvater.com/szerzo/stier-gabor/
http://www.oroszhirek.hu
https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/
https://twitter.com/oroszhirek
https://www.instagram.com/oroszhirek/
https://www.instagram.com/oroszhirek/
https://vk.com/oroszhirek
https://www.youtube.com/channel/UCKLQn_xAD6-hfHvc9nR4xLA
https://www.youtube.com/channel/UCKLQn_xAD6-hfHvc9nR4xLA
https://t.me/s/oroszhirek

The page “We stand for Russia” (Kiallunk Oroszorszag Mellett)®® indicates MIKSZ (Hungarian Youth
Community Organisation, Magyar Ifjusag Kozosségi Szervezete) as its owner. MIKSZ is an official
association founded in 2011. MIKSZ defines itself as “a left-wing, anti-fascist political movement??,
and their official goal is “to promote left-wing unity among young people”. According to official
documents, MIKSZ held no assets and produced no income in the last years. Still, MIKSZ also
operates other Facebook pages involved in the current war, such as “We stand for Novorossiya” %

and “We stand for Belarus,”® which also list MIKSZ as their owner.

The website Orientalista is another pro-Kremlin outlet, and its editor-in-chief is Kassab Adonis?’.
Kassab formerly contributed to the far-right Vasarnap.hu®®, a Catholic website with close ties to the
Hungarian government’s junior coalition party®. Kassab himself is a former politician of far-right
Jobbik, and a member of the military group Magyar Garda, who has posted pro-terrorist and anti-

Semitic content on his Facebook page’. Other contributors of Orientalista use pseudonyms.

One editor of the pro-Russian sites talked to us on condition of anonymity. He said his media is not
a news site, and it does not even try to be objective: they publish their openly pro-Russian opinions.
They started the site during the 2014 “Ukrainian crisis, when Russia was sanctioned. We wanted to
express our support towards Russia”. According to our source, among the editors of pro-Kremlin
content there are both right- and left-wing persons, but they have few resources, so they cannot

run a proper editorial team.

63 https://www.facebook.com/kiallunkoroszorszagmellet/

64 https://mikszblog.wordpress.com/

65 https://www.facebook.com/support.novorossiya.hungary

66 https://www.facebook.com/support.lukashenko.hungary

67 http://orientalista.hu/rolunk/

68 https://vasarnap.hu/author/kassab-adonis/

69 Publisher of vasarnap.hu is KDNP’s party foundation: https://444.hu/2021/02/03/kozpenzbol-szallitja-
nagyuzemben-a-meleg-es-az-abortuszellenesseget-a-kereszteny-portal

70 https://neokohn.hu/2021/08/09/zsidokat-gyilkolo-ongyilkos-merenylore-emlekezett-a-vasarnap-hu-ujsagiroja/

25


https://www.facebook.com/kiallunkoroszorszagmellet/
https://mikszblog.wordpress.com/
https://www.facebook.com/support.novorossiya.hungary
https://www.facebook.com/support.lukashenko.hungary
http://orientalista.hu/rolunk/
https://vasarnap.hu/author/kassab-adonis/
https://444.hu/2021/02/03/kozpenzbol-szallitja-nagyuzemben-a-meleg-es-az-abortuszellenesseget-a-kereszteny-portal
https://444.hu/2021/02/03/kozpenzbol-szallitja-nagyuzemben-a-meleg-es-az-abortuszellenesseget-a-kereszteny-portal
https://neokohn.hu/2021/08/09/zsidokat-gyilkolo-ongyilkos-merenylore-emlekezett-a-vasarnap-hu-ujsagiroja/

PRO-BEIJING SOURCES

Unlike Russia, China has not increased its presence in mainstream or the grey zone media so far
in Hungary.”” The Chinese Embassy in Hungary is present on both Facebook’ and Twitter’>. State-
owned China Radio International (CRI) is also present in Hungary with a website’ and Facebook
page; the latter has more than 83 thousand followers’. Igazi Kina (Real China) is an anonymous

Facebook page that shares political pro-Beijing content, but has a very limited follower base.”

There are several pages promoting the various aspects of Chinese culture. The Facebook page
of the China Cultural Center in Budapest”” and Tusolé also promote Chinese culture’. Napi Kinai
(Daily Chinese)” shares YouTube videos about Chinese culture. The website ‘Contemporary Chinese
Writers®® promotes contemporary literature. The Hungarian-Chinese Friendship Society is an NGO
founded in 1959 by sinologists, its current members are China experts®'. On their online platforms®?
they share articles and information about their offline events, mostly dealing with general knowledge
about Asia and Chinese culture. There are also several China Studies institutions that have their
online presence sharing information about their activities: one is the Confucius Institute of the
University of Szeged®, and the Oriental Business and Innovation Center that specialises in business

studies®.

71 Tamas Matura: Hungary: no need for a Chinese soft-power strategy https://www.jstor.org/stable/
resrep32152.147seqg=1#¥metadata_info tab_contents

72 https://www.facebook.com/ChinaEmbHungary

73 https://twitter.com/ChineseEmbinHU

74  http://hungarian.cri.cn

75 https://www.facebook.com/crihungarian/

76  https://www.facebook.com/RealChinaHUN/

77 https://www.facebook.com/CCCBudapest/

78  https://kulturzuhany.blogspot.com/ , https://www.facebook.com/Kulturzuhany/

79  https://www.facebook.com/napikinai/

80 https://kortars-kinai-irok.webnode.hu/ , https://www.facebook.com/Kort%C3%Airs-k%C3%ADnai-
%C3%ADr%C3%B3k-Kort%C3%Airs-k%C3%ADnai-irodalom-105628171741971/

81 https://www.mkbt.hu/rolunk/

82 https://www.mkbt.hu/, https://www.facebook.com/Magyar-K%C3%ADnai-BareC3z%A1ti-TeC3%A1rsas%C3%A1g-
MKBT-710080362438136/

83 http://konfuciuszintezet.u-szeged.hu/ , https://www.facebook.com/szegedikonfuciuszintezet/

84 https://www.obic-bbs.hu, https://www.facebook.com/obicbbs/

26


https://www.jstor.org/stable/resrep32152.14?seq=1#metadata_info_tab_contents
https://www.jstor.org/stable/resrep32152.14?seq=1#metadata_info_tab_contents
https://www.facebook.com/ChinaEmbHungary
https://twitter.com/ChineseEmbinHU
http://hungarian.cri.cn
https://www.facebook.com/crihungarian/
https://www.facebook.com/RealChinaHUN/
https://www.facebook.com/CCCBudapest/
https://kulturzuhany.blogspot.com/
https://www.facebook.com/Kulturzuhany/
https://www.facebook.com/napikinai/
https://kortars-kinai-irok.webnode.hu/
https://www.facebook.com/Kort%C3%A1rs-k%C3%ADnai-%C3%ADr%C3%B3k-Kort%C3%A1rs-k%C3%ADnai-irodalom-105628171741971/
https://www.facebook.com/Kort%C3%A1rs-k%C3%ADnai-%C3%ADr%C3%B3k-Kort%C3%A1rs-k%C3%ADnai-irodalom-105628171741971/
https://www.mkbt.hu/rolunk/
https://www.mkbt.hu/
https://www.facebook.com/Magyar-K%C3%ADnai-Bar%C3%A1ti-T%C3%A1rsas%C3%A1g-MKBT-710080362438136/
https://www.facebook.com/Magyar-K%C3%ADnai-Bar%C3%A1ti-T%C3%A1rsas%C3%A1g-MKBT-710080362438136/
http://konfuciuszintezet.u-szeged.hu/
https://www.facebook.com/szegedikonfuciuszintezet/
https://www.obic-bbs.hu
https://www.facebook.com/obicbbs/

NARRATIVE ANALYSIS OF THE REPRESENTATIVE SAMPLE

With the help of the platform SentiOne, we generated a representative sample of 651 website
articles and Facebook posts to reveal and categorise the main types of campaign narratives present
in our dataset. The representative sample of all the messages’ and sources’ distribution within
our timeframe between November 1 and December 31, 2021 allowed researchers to identify and
categorise the main types of election- or campaign-related narratives in each country without the
need to read through thousands of articles. Narrative analysis of samples revealed the differences
between the “grey zone” and mainstream interpretation of the same topics, and the use of country-
specific manipulation techniques employed by specific actors to influence the public discourse

before the general elections.

The Hungarian sample contained mostly relevant messages, with only 6.5% of the sample being

unrelated to the campaign communication under review, as seen in Table 6.

Table 6 - The number and ratio of the top 5 Hungarian narratives in the representative sample

between November 1 - December 31, 2021

Narrative Frequency %
Migration 80 12,3
Government failures 64 9,8
Péter Marki-Zay is unfit to be Prime Minister 63 9,7
The opposition is incompetent or treasonous 52 8,0
Management of the COVID-19 epidemic 40 6,1

We were able to identify altogether 27 relevant narratives that either reflected on more general
political issues on the campaign agenda, such as political corruption or the state of the Hungarian
democracy, or conspiracy theories, such as about the European Union allegedly trying to create an
“empire” against nation states, or narratives about specific scandals or political figures. Most of the
“general” narratives contemplated the Hungarian government’s or the united opposition’s political
performance, as seen in Table 7, about the top 5 main campaign narratives disseminated - amounting
to 64% of all the messages in the sample. Since we sampled messages in 2021, prior to the war,
the leading narratives of 2022 could not yet be featured in this part of our analysis. While pro-
government media tried to tout the Orban-cabinet’s successes in keeping down the utility prices or
keeping migrants out of the country and the fight against the COVID-19 epidemic, narratives of the
opposition promised the restoration of the rule of law and Hungarian democracy by holding those in
office accountable and cracking down on political corruption related to the pro-Fidesz oligarchs. Two
of the most extreme narratives presented the two sides of the same coin by accusing the opposition
parties of a “constitutional coup” in trying to change the constitutional political system created by
the Fidesz-KDNP through the use of simple majority laws; the other side accused the government

using unsubstantiated claims of future electoral fraud to stay in power. Conspiracy theories were

27



most pushed by pro-government mouthpieces about the European Union’s “empirical ambitions,”

¥V and finally foreign powers, specifically the

XXVII

members of the opposition being foreign agents,
United States, preparing for illegal “intervention” in the Hungarian elections™"" - a claim reiterated
many times by Hungarian Foreign Minister Péter Szijjarté in mainstream media as well.**Y!" There
have been only four narratives addressing political leaders, most prominently praising PM Orbén’s
personal political qualities or presenting former PM Ferenc Gyurcsény as the “puppet master” behind
the scenes controlling the entire opposition. The attack levied against the former PM allowed the
pro-government campaign to refer to the pre-2010 era of political and economic crises, such as
the brutal police crackdown ordered by Gyurcsany against anti-government protesters in 2006 and
the 2008 great economic recession that almost caused Hungary to default on its debt. Among the
most current and leading political scandals, the criminal investigation against Pal Vélner, a former
MP and State Secretary for Justice from 9 October 2015 to 8 December 2021, revealed the
presence of corruption in the highest echelons of the Fidesz-led political elite, while the Pegasus
surveillance scandal affirmed the illegal state-surveillance of independent journalists and members
of the opposition. In contrast, the pro-government campaign tried to whip up semi-public plans to
entertain the selling of the town hall of the city of Budapest as some kind of illegal corruption headed
by the former opposition candidate for prime minister, the current Mayor of Budapest, Gergely
Karacsony. Ironically, the scandal of the Budapest City Hall was based partly on “leaked footage”
acquired through illegal surveillance and published via an unknown pro-government source called
“Anonymous,” which could not, so far, prove Karécsony’s active role in any of the “secret talks” which

also turned out to have been staged by pro-government businessmen.***

If we look at the top 5 sources in our list, as displayed in Table 7 below, it is evident that the opposition
and pro-government sources were pushing a very distinct political communication agenda when it

comes to the top narratives disseminated.

Table 7 - Main sources and their coverage of main narratives in the Hungarian representative sample

between November 1 - December 31, 2021

Source Frequency Migration | Government | MZP unfit Opposition COVID-19

failures for PM incompetent epidemic
treasonous

OLKT.net 100 2 25 12,3

Vadhajtasok 54 13 3 13 9,8

Elemi 53 1 5 6 9.7

Ez alényeg 37 1 15 - - 8,0

Hirextra.info

28




While the anonymous hyper-partisan sources of the opposition (OLKT.net, Ez a [ényeg) stressed the
failures of governance and the mismanagement of the COVID-19 epidemic by the health authorities,
anonymous pro-government outlets (Vadhajtasok, Elemi, Hirextra.info) focused on immigration and
the opposition’s political scandals. For example, they accused the opposition, the Mayor of Budapest
Gergely Karacsony and the opposition’s prime ministerial candidate Péter Marki-Zay of political
incompetence or outright treason in service of a “global network (...) trying to overturn the Orbén-
government (...) to appoint an unstable puppet-government in its place, as Daniel Deék, a leading
expert of the pro-government XXI Century Institute and Megafon put it.***' In response, leading
opposition narratives faulted the government for a high level of corruption, highlighting the role of
Pal Volner, inflation, societal inequalities or the erosion of the Hungarian democratic institutional
system. Interestingly, only a few specific scandals, for example, the case of the Budapest City Hall
or Pal Volner, made it into the top 10 narratives, while the government’s favourite topics about the
abolition of the utility price reduction by the opposition or former PM Ferenc Gyurcsany's role as a
“puppet master” of the opposition got less traction. The same is true for main opposition narratives

about the Pegasus surveillance case or claims of electoral fraud on the side of the government.

We were able to identify two major influence campaigns during our timeframe of November 1and
December 31, 2021. The first one had to do with the success of the opposition primaries that not only
mobilised around 850,000 people, but also succeeded in setting the agenda of the entire political
discourse from October until November. As a result, the ruling Fidesz-KDNP and the pro-government
media began to attack the surprise opposition candidate for PM Péter Marki-Zay (“MZP"), a mayor of
the town of Hédmezdvasérhely, after weeks of communications disarray. Their narrative tried to frame

MZP as an incompetent politician known for rhetorical gaffes,”**" corruption,”!"

ill-preparedness
for the position or simply treasonous behaviour for calling on the European Union to investigate
corruption cases in Hungary. The second manipulation attempt was launched together by one of
the leading pro-government news portals, index.hu, and quasi-grey zone media outlet bennfentes.
net (Insider), founded by a journalist of Magyar Nemzet, accusing the Mayor of Budapest Gergely
Kardcsony of corruption. The portals published a series of “leaked” documents and voice recordings
disseminated by an “anonymous” source, which were in fact some form of surveillance operations,
about the capital officials’ alleged plans to sell most of the City Hall of Budapest and the land
that surrounds it for some form of a corrupt “commission fee.””**V The influence operation was
clearly planned months prior to the opposition primary to attack then-candidate for PM Gergely
Kardcsony, if he had won the primary elections - subsequent investigations,®® so far, could not prove
the allegations of an active role in the business discussions of several businessmen close to the

ruling coalition.**V

85 Gergely Kardcsony has admitted to having ordered a preparatory study in October 2020 on the monetisation
options of the properties of the capital city, however, they have eventually ruled out the selling of any properties in
November 2020. For more please see: https://24.hu/belfold/2021/11/12/varoshaza-eladas-karacsony-hangfelvetel-

hatter/

29


https://24.hu/belfold/2021/11/12/varoshaza-eladas-karacsony-hangfelvetel-hatter/
https://24.hu/belfold/2021/11/12/varoshaza-eladas-karacsony-hangfelvetel-hatter/

TREND ANALYSIS OF THE “GREY ZONE” MEDIA DISCOURSES

The trend analysis focused on general dissemination patterns of all the grey zone media and social
media under review in terms of news peaks, top sources and drivers of discussions about the political
campaign leading up to the elections. The examination of message distribution over time provided
us, as seen in the Hungarian time-trend table below, with valuable insight into the grey zone media’s
dissemination tactics that tried to reach out to hyper-partisan and/or conspiracy-minded audiences

in each country based on the aforementioned main types of narratives.

The weekly number of relevant media content (social media posts/website articles) dealing with

the campaign in the Hungarian grey zone media between 1/11/2021 - 31/12/2021 (7 day rolling sum)

1400 A
1200 A
1000 A
800 A
600 A
400 A

200 A

T T T T
o7/1 4/ 21/1 28/1 05/12 12/12 19/12 26/12

The analysis of the general trend of Hungarian messages revealed two news peaks during the second
weeks of November and December 2021. During the first peak, between November 8 and 15, 2021, the
campaign discourse was mostly dominated by pro-government sources that were either pushing the new
Budapest City Hall scandal or attacking the new opposition candidate for PM Péter Marki-Zay - trying

to portray him as a “pawn” of former PM Ferenc Gyurcsany,*!

or as an anti-Hungarian politician who:
“(...) went to Brussels and swore an oath of allegiance to everyone. He swore an oath to every
political group, to every pro-immigration politician. The only thing he did not say was that he would

be loyal to Hungary,” Deék Daniel from Megafon declared. V!

Among the main narratives, immigration was featured heavily as well during the first period. Hyper-
partisan pro-government anonymous sites used the immigration crises on the Polish-Belarus border
to either promote the government’s hard-line and successful anti-immigration policies or accuse
the European Union’s alleged pro-immigration stance for the crisis to begin with. The anonymous
Szamok - a baloldali &lhirek ellenszere Facebook site (Numbers - the antidote to left-wing pseudo-

news) went as far as to accuse Poland and the EU for their Russophobic foreign policy:

30



“It was a mistake to interfere in the internal affairs of other countries! (...) Both Brussels and Poland
are responsible for the situation (on the border, Lorant Gyori) (...) We are seeing the result of Poland’s
Russophobic, irresponsible policy! It is sad that we must write this, but our Polish friends are making
a serious mistake by constantly trying to thwart Russia and Belarus! The EU, led by Poland, has not

recognised the results of the Belarusian elections {(...).” V!

Some Hungarian-speaking pro-Russian portals also tried to capitalise off the confrontation
between Poland and Belarus. For example, the Facebook page Orosz Hirek (Russian News) accused
the West of causing the immigration waves, and quoted President Putin’s statement about the wars
in Iraq and Afghanistan that caused people to flee, “which has nothing to do with Belarus.”****
Consequently, opposition politicians and media strangely presented a more pro-Polish stance in
the stand-off than the pro-government communication, oftentimes defending Lukashenka’s system

and its hybrid war waged against the European Union.

At the same time, hyper-partisan opposition sites, such as Gondolkodé (Thinker) or Hirhugé
(Newswire), bashed the government for large scale corruption scandals,*" illegal surveillance
conducted using the Pegasus software,* or the utility cost-reduction financed, in fact, by the
Hungarian taxpayers.*"" Still, the analysis of the most viral opposition messages has also revealed
that the opposition’s campaign could not really counter the allegations surrounding the Budapest

City Hall case or point out the government’s problematic stance on the Polish-Belarus crisis.

The second news peak produced a more balanced competition between the pro-government and
anti-government sources, between December 6 and 12, 2021. The leftist media was successful in
linking two of the most significant political scandals of the Fidesz-KDNP, the Pegasus surveillance
scandal and the corruption case of Pal Vélner, the former State Secretary for Justice from 9
October 2015 to 8 December 2021. What Nyugati Fény (Western Light), close to DK, alongside
the anonymous Facebook sites Tizmillidan a 2022-es kormanyvaltasért (Ten million people for a
change of government in 2022) and Gondolkodé (Thinker), stressed was that 1) Pal Volner is part of
the Fidesz political elite, and that he was, for example, wining and dining together with PM Orban
a few weeks before his arrest,*"" and that 2) he was also responsible for authorising the use of the

Pegasus software against independent journalists and opposition figures.*""

Pro-government narratives tried to undermine the united opposition’s credibility and political
legitimacy by claiming that they are agents of foreign powers,”" such as MP Timea Szabd, co-
president of the Dialogue for Hungary, allegedly being an “agent” of the CIA due to her past work
in Afghanistan with the UN, X" or they are preparing to repeal social measures of the Orban-cabinet,
such as the utility cost caps provided to Hungarian households for the reduction of the price of gas

and electricity.*™"

31



The top sources producing the most messages for the main Hungarian trend corresponded, for
the most part, with the list of top sources in our representative sample. Thus, beyond Facebook’s
social media platform, the most active sources proved to be anonymous hyper-partisan sites, such
as the pro-government vadhajtasok.hu, elemi.hu or mindenszo.hu, or on the opposition’s side OKT.
net. The only new source on the list proved to be the anonymous hyper-partisan site kuruc.info that
is allegedly operated by a politician of the far-right Mi Hazank (Our Homeland) Movement that is in

agreement with the government on many issues, such as anti-immigration and xenophobic policies.
HUNGARIAN NARRATIVES ON THE WAR IN UKRAINE

We monitored campaign messages published in the grey zone media between January 1and March
1, 2022 to detect the emergence and evolution of the Kremlin's war narratives based on a specific
set of keywords.® Our research results revealed if and how pro-Kremlin narratives were picked up,
as seen below in the time-trend table, reiterated, or localised by the diverse set of hyper-partisan,
conspiracy, clickbait, pro-Kremlin and anti-COVID sources to formulate their geopolitical stance

and formulate pretexts for the war.

If we look at the Hungarian trend of the “war rhetoric” displayed below and measured using the
aforementioned keywords, it is evident that two news peaks dominated the period between January

1and March 1, 2022.

The number of weekly relevant media content items (social media posts/website articles) dealing

with the war in the Serbian grey zone media between 1/1-28/2, 2022 (7 day rolling sum)

400 A
350 T
300 A
250 A
200 A
150 A
100 A

50 A

(0]

o7/01

14/01 -
21/01 -
28/01 -
04/02
11/02 -
18/02 -
25/02

86 Inorder to collect all relevant narratives, we used a wide set of keywords to capture all messages containing any
of the following keywords: Ukraine, Russia, Putin, Kremlin or Zelenskyy.

32



The first spike in the grey zone sources’ news trend (01.31-02.07.2022) reflected the geopolitical tensions
before the war, such as Russian demands to withdraw NATO forces from Eastern Europe or the warning

of US intelligence services of an imminent attack against Ukraine, """

and the bilateral meeting between
PM Orbén and President Putin on February 1,2022 in Moscow. Despite the Hungarian pro-government
media, including the hyper-partisan sources on our list, exhibiting a strong pro-Russian and anti-
Ukrainian stance in general, Viktor Orban’s official visit prevented most of them from the dissemination
of Russian narratives used to prepare the domestic and international audience for the war. They
therefore tried to deny the threat posed by Russia to frame the meeting between the two leaders as
some sort of a successful “peace mission” that achieved pragmatic and positive outcomes for the world,
the Hungarian government and the Hungarian people. Both Daniel Deék, a geopolitical expert from

the pro-government media centre Megafon,*-*

and the biggest pro-governmental policy think-tank or
GONGO Széazadvég praised the Hungarian PM for conducting peace talks and successfully pursuing
Hungarian interests in Moscow! in the form of long-term Russian-Hungarian energy deals that provide
energy security for Hungary and the “utility cost reduction” for Hungarian households. Obviously,
the pro-government rhetoric tried to avoid the impression that the ill-scheduled meeting somehow
legitimised the aggressive Russian posture and presented the Hungarian PM as one of the last “allies”
of President Putin within the Western Alliance. A small pro-Kremlin page called balrad.ru went so far
as to ask Viktor Orban to publicly acknowledge “Russia’s right to secure borders and to conclude a
separate agreement on mutual guarantees of security between the two countries.”” The same pro-
government sources also attacked the opposition’s candidate for PM, Péter Marki-Zay, of being unable
to pursue a decisive and delicate foreign policy stance, especially when it comes to Russia under such
volatile international conditions now and in the future."! Only a handful of mostly pro-Kremlin sites
repeated Russia’s justifications for the war. The pro-Russian civic organisation Békekor (Peace Circle)
accused the United States of warmongering in the service of “armament and incitement of hatred”

U while the anonymous far-right website Kuruc.info interpreted the geopolitical turmoil

against Russia,
as a deliberate power-play on the part of the West to “halt the association between Russia and China
as long as it is not too late for the (Western, the editors) globalist forces."""Y The anonymous hyper-
partisan Flag Polgéari Magazin quoted one of the best-known pro-government publicists and party
members, Zsolt Bayer, about today’s Ukraine being “a puppet state established and operated by the
CIA" to regain American influence against the EU, Russia and China.'¥ Others accused Ukraine or the
Western media of warmongering and wartime propaganda levied against a peaceful Russia.""' Leftist

t"L\/II

sources resorted mainly to scolding PM Orban for being a "puppe of President Putin and not

doing enough to represent the security interests of Hungary or the EU in the face of an increasingly

assertive Russia.t""

In contrast, the all-out Russian assault against Ukraine activated a variety of the Kremlin’s
disinformation narratives in the pro-government grey zone during the second peak on the day of
the invasion on February 24, 2022. Most of the narratives disseminated primarily by anonymous hyper-
partisan media made Ukraine responsible for the events. The anonymous pro-government Facebook

LIX and

site Szamok - a baloldali 4lhirek ellenszere ( Numbers - the antidote to left-wing pseudo-news),
the site Patriéta Eurépa Mozgalom (Patriotic European Movement) basically run the same story word-

by-word about the “real background” on the war, translating and publishing President Putin’s speech

33



about “stopping the Ukrainian attack against Eastern Ukraine” and countering NATO's illegitimate
expansion Eastward that threatens the basic security needs of Russia."* Interestingly, the Facebook
page Szamok - a baloldali alhirek ellenszere started spreading posts about Ukraine’s alleged aggression
and attack against its own people two days prior to the Russian attack - highlighting the presence of
a long-term Russian strategic approach to the war and the use of disinformation as a pretext."*' Other

X or tried

narratives accused Ukraine of serving Western interests, even during the Maidan Revolution,
to legitimise Russia’s security concerns as part of big powers’ well-known historical rivalry."*"" Most of
the communication on the grey zone spectrum, however, mirrored the governmental efforts to position
itself and Hungary as a “neutral” actor between the West and Russia, longing for peace and trying to
stay out of the war for the sake of “Hungarian interests.” The Hungarian government’s pro-Russian
“neutrality” is, in fact, to this day a double-faced communication effort to offer a gesture towards the
Kremlin, despite supporting all Western sanctions on the international stage, whilst falsely accusing
the united opposition of trying to lead Hungary into the war by offering Ukraine direct Hungarian
military assistance. While the opposition’s candidate for PM Péter Marki-Zay did say that he would
consider sending arms and men to Ukraine under the umbrella of NATO, the anonymous Facebook
pages Szamok - a baloldali alhirek ellenszere and"*" Elég (Enough),** along with pro-government
influencer Dévid Filep's media pages (A kopasz oszt Facebook page, Aktualis supported by the Megafon
Centre)*"' falsely stated that the opposition would like to start a direct war between Hungary and
Russia against the clear case of the Hungarian interest being to stay out of the conflict. To make the
“pro-peace” communication of the government even stronger, governmental think-tank and GONGO
Szazadvég published a representative poll, showing that about 77% of Hungarians reject the idea of
Hungary as a NATO country sending armaments and troops into Ukraine “were Russia to take hold
of Ukraine,” while 95% support the use “of all means necessary to preserve peace between Russia
and Ukraine” - a rather misleading question given Russia’s unilateral, illegal and unprovoked military

aggression against Ukraine."*"!

Still, the government’s dominance over the Hungarian media space and its message about “peace” and
“neutrality” did the trick, and apparently contributed to Fidesz-KDNP winning another supermajority
during the April 2022 elections, since even about one-third of the opposition’s electorate believed

the narrative about the opposition’s pro-war stance."*"!!

34



NETWORK ANALYSIS

Based on hyperlinks found in the texts of webpage articles or Facebook posts, we created a network
database of interlinked domains to see how our “grey zone” sources linked to each-other or to
third-party domains to produce campaign messages.®” The network database allowed us to create a
directed graph® using the software Gephi® to analyse which domains or groups of domains played
a central role in the formulation of disinformation narratives, how the “grey zone” media ecosystem
organised itself into clusters and reached out to other media, and how the pro-Kremlin or pro-Beijing
media tried to influence the campaign discourse in each of the countries under investigation. Using
modularity class-ranking to group the nodes,’® we were able to identify several subgroups or clusters
of nodes which occupy a statistically similar network position in terms of their interconnectivity.
Clusters or subgroups of nodes highlight how the graph is organised around specific nodes, what
types of media serve as a “bridge” between different parts of the Hungarian network, how the
Hungarian grey zone is situated in the Hungarian media in particular, and the European or global

media in general.

The complete Hungarian network of the “grey zone” media was made up of 613 nodes and 947
edges, as displayed below on the full graph on Figure 1. It revealed that the political campaign
communication is organised by and around mainly rightist anonymous hyperpartisan pages. Among
those we can find the website and Facebook page of pro-government Szamok - a baloldali alhirek
ellenszere (Numbers - the antidote to left-wing fake-news) marked in purple, and another pro-

government anonymous outlet Vadhajtasok marked in bright green, both with alleged ties to the
ruling Fidesz-KDNP.

87 Since we have expanded our initial list of grey zone media, our final databases contained political campaign-related
messages that were either produced by our initial or by the extended list of grey zone media as source domains,
whereas the target domains contain both grey zone media and third-party media that were referenced by media
contents produced by our final grey zone list.

88 In mathematics, and more specifically in graph theory, a directed graph (or digraph) is a graph that is made up
of a set of vertices connected by directed edges.

89 ‘Gephi- The Open Graph Viz Platform’, accessed 12 October 2021, https://gephi.org/.

90 Modularity (community detection) is a measure of network structure. It was designed to measure the strength
of division of a network into modules. Networks with high modularity have dense connections between the nodes
within modules but sparse connections between nodes in different modules.

35



Figure 1. The complete Hungarian network diagram and its main clusters displayed in different

colours (node size is proportional to the number of connections or edges)

[
—
ey
e =
JER
- -
e
———
L
e
o
A

Source: Political Capital’s and International Republican Institute’s network analysis

based on SentiOne data. Click here to download this image in high resolution.

36


https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/HU_greyzone_network_full_20220323_figure_1.pdf

The third biggest rightist node belongs to the anonymous extremist website Kuruc.info, which
allegedly has close ties to the far-right and anti-Semitic Our Homeland Movement Party (Mi Hazank
Mozgalom). Interestingly, the network is organised by only one major hyperpartisan source on the
left, the domain OLKT.net, close to the DK party, which is accompanied by two smaller anonymous
leftist media: Gondolkodé (Thinker), closer to the Hungarian Socialist Party’s line (MSZP), and the
Facebook site Hirek a szinfalak mogil (News from behind the scenes), with some ties to DK. An
overview of the Hungarian graph has reinforced our previous perception that the communication of
the Hungarian grey zone media ecosystem is indeed dominated by the hyperpartisan sources with
some proven or unproven affiliation to Hungarian parties, rendering the other types of sources, such
as mainstream media or the clickbait, conspiracy, pro-Kremlin, pro-Chinese media, secondary in the

execution of the “dirty campaign” pursued by Hungarian parties before the April 2022 elections.
CLUSTERS AND CENTRAL NODES

The cluster analysis revealed many smaller subgroups, of which the top 10 are worth mentioning
and the top 5 deserve a somewhat deeper analysis. The quick overview of the top 10 clusters, as
seen on the full graph above, exposed even more openly the dominant position of pro-government
and/or rightist sources in the graph, as the biggest purple cluster (34.58% of all nodes) is
organised around Szamok - a baloldali alhirek ellenszere, the second most significant light green
group (19.09%) is established by the pro-government anonymous Vadhajtasok and the extremist
anonymous Kuruc.info, while the fourth yellow cluster is another pro-government group of nodes
around the pro-government anonymous hyperpartisan website Minden szé (Every word) and the
anonymous Facebook page Balfakenews (8.31% of all nodes). The clusters from five to ten are
also situated on the right side of the political spectrum: the orange group led by one of the most
significant conspiracy pages, Leleplez6 Magazin (Revealing Magazin) (5.55%); the red cluster of
almost exclusively conspiracy pages (3.1% of all nodes), such as Alternativ Hirek (Alternative News);
the blue cluster of pro-government GONGOs (Migracidkutatd, MCC) (3.1%); the small deep-blue
group of some of the pro-Kremlin mouthpieces (2.45%), such as balrad.ru or Békekor (Peace Circle);
another small cluster of mainstream pro-government outlets organised around the anonymous
hyperpartisan pro-government Flag Polgéari Magazin (Flag Citizen's Magazine) (2.44%); finally, a
small cluster of eleven nodes connected through the anonymous pro-government campaign site
of Elemi.hu (Elementary), amounting to just 1.79% of the total Hungarian graph. All these clusters
are either directly or indirectly connected to the rightist politics due to their embeddedness in the
pro-government media bubble or the extremist far-right or pro-Kremlin subculture formed around
the Mi Hazank Party.

If we look at the top 5 clusters more closely, we can see that the only leftist or opposition-leaning
group is formed around the anonymous hyperpartisan OLKT.net marked in turquoise colour. The
OLKT cluster is the third most significant one, encompassing a little over 15% of all the nodes.
Within this group, we can find Gondolkodé (Thinker) and Hirek a szinfalak mogul (News from behind
the scenes), two other leftist anonymous sites that are connected to each-other through a series

of independent outlets serving as “bridge nodes” between them, such as Szabad Eurépa Radié

37



(Radio Free Europe), atv.hu, Klubradié or Telex, founded by the former editorial staff of the leading
pro-government outlet Index. Compared to the leftist cluster, the leading purple subgroup organised
around Szamok - a baloldali alhirek ellenszere (Numbers - the antidote to left-wing fake-news) is
much more centralised, mostly unilaterally referencing the Facebook or domain pages of the most

important Fidesz politicians, as seen below on Figure 2.

Figure 2. The purple cluster of nodes of the Hungarian grey zone media graph (node size is

proportional to the number of connections)

bdda lgetudepad huy
facdcck camd@mctor calkia gav
ook o R
[

falgen
el R g b

#4032 G O3 TH L A A
[T —————————— [ —
st comiwadl e W MR iy Meatiach comiiktaimadancant
fastzcch camOem-Lait
facebook.com/Va it Mini sterofJusti o cam g sty ” .l
acebook.com, Irgja 1T M N ster ustice R bk hu
P— gadu B e T
R —— facsscch cmkragaoriag
apiagont i Kl p” Jesbogk gt R et oo o -
ik oo b bl Mok oo griciaine P N ——— nadalgzmmngianhy
facehuuk.cn?mrhan\ﬂIﬂULm e - s n
A i e G- T
\ g

facbcok s U gl
o I R e st

D N ——

‘yautsla camiy e W CAST U

fasbcck comigiatod mmsitn

facat ook comic camagm

s - R —

tactah som it Adw

T -

facatoa comiuyYhatetadt
i
an e

G oo ook o e

g
A by

awicxmfcga hu hus cam 1l gk
' " - m:-?:'n"" st SR B iy b
Elogardinek hu -
“ a - magpakdiricny ha i
I gt o M T ins
tacstcch camivgh. o 01 LTMLG by congBe P
| o prama—
[r——
o L
[ —— [——
canagaca ﬂin-l'wv.!-mni-hu
fosbook comSEAgE. 2301 pipRpbe i Tmucma TR ook coungpy b -
e i
facab ook com P cral Kandiy O ey g yloe Kepa:
facebook.comM722969024662464
- facscch oy crttandce
Enslagst i ek comr st

Enghhu

facsitoch comifritm izt
facsbcch comr wsla

bzl comwrc W OLNRIIE B

i zzgicg
tascch copcigmims
RIEERRE g

Source: Political Capital’s and International Republican Institute’s network analysis

based on SentiOne data. Click here to download this image in high resolution.

38


https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/hu_gz_klaszter2_lila_0325_figure2.pdf

It is noteworthy that the purple group relies in its communication on the Facebook page of PM Viktor
Orban or Minister of Justice Judit Varga, while also referencing mainstream pro-government outlets,
such as Hir TV, Origo.hu, Hirado.hu, Mandiner - all marked in red on the graph above. The second most
important cluster, marked in light green, seen on the full graph above, exemplifies how pro-government
hyperpartisan sources are integrated into Hungarian or international extremist communications by
referencing the main Hungarian neo-Nazi and anti-Semitic site Kuruc.info, which has its own connection
to, for example, the leading neo-Nazi Daily Stormer, or other international accounts, such as the
American disinformation site The Gateway Pundit or the Twitter account of Italian politician Matteo
Salvini. The fourth and fifth clusters in the top 5 list reinforce the dominant positions of smaller pro-
government anonymous sites in the graph, such as Minden szé or Balfakenews part of the fourth cluster,
while the fifth orange cluster revealed that the leading conspiracy site Leleplezé Magazin (Revealing
Magazin) led by the most prolific conspiracy theorist Dr. Janos Drébik is channelling the new Hungarian
antivax movement's central figures and platforms - namely, the movement'’s leader, the Facebook page
of Gyorgy Gédény and the page Orvosok a Tisztanlatasért (Doctors for Clarity) Association. Although,
the new antivax movement'’s position is inherently anti-establishment and anti-government, the reason
they could not have been integrated more with the hyperpartisan sources in our graph, is that they
still fit the (geo)political platform of most of the pro-government sites by sharing a large amount of

anti-West, more specifically anti-US conspiracy theories about the COVID-19 epidemic in Hungary."**

NETWORKED CONTENT PRODUCTION

Bridge-nodes connect different subgroups or clusters in order to produce content and/or direct

audiences to similar media contents or outlets, reinforcing their messaging and political position.

If we look at some of the actual links within and between our clusters, it becomes evident that the
main rightist nodes have been pushing the governmental campaign narratives or scandals already
present in the mainstream media. The page Szamok - a baloldali alhirek ellenszere (Numbers - the
antidote to left-wing fake-news), organising the purple rightist grey zone cluster, was pushing and
praising the government’s hard-line anti-immigration stance in its reflection on the 2021 Belarus-
European Union border crisis. To defend the Hungarian government’s anti-immigration measures,
including the construction of a border fence on the Hungarian-Serbian border, Szamok - a baloldali
alhirek ellenszere referenced in its post a Euronews article about the fence built on the Greek-Turkish
border, along with the main pro-government news outlet Origo.hu about another border fence built
by the Danish government,"** while reiterating Minister of Foreign Affairs Péter Szijjartd’s previous
message to Brussels why Hungary “will not become a country of immigration.”"* When it comes
to the other green rightist cluster organised by the anonymous hyperpartisan domain Vadhajtasok,
the portal referenced both the government’s close political ally, the Twitter account of the Slovenian
PM Janez Jansa, and the French ideological ally of the far-right, French presidential candidate Eric
Zemmour, about the threat posed by the left-wing and anti-Fascist Antifa’s “international terrorist
organisation."” " Another Origo.hu article was used to prove the alleged corruption of the Mayor of
Budapest Gergely Karacsony, who was accused by pro-government “anonymous sources” of trying
to sell the City Hall of Budapest."*X!"

39



THE ROLE OF THE PRO-KREMLIN MEDIA

The same clusters also proved to be instrumental in disseminating pro-Kremlin narratives, one about
Poland’s and Brussels’ responsibility for the “intervention” into Belarusian affairs that caused the

XV another on NATO's allegedly threatening

immigration conflict on the border in the first place,
Russia, forcing the Kremlin to station 120,000 troops alongside its border with Ukraine in December
2021 - a statement first published by the mainstream pro-government portal Mandiner."**V Still,
genuine local pro-Kremlin outlets included in our initial grey zone media list either did not turn up
on the Hungarian graph or they occupied a rather marginal position, such as the website Balrad.ru

and its small deep blue cluster of pro-Kremlin sources, displayed below on Figure 3.

Figure 3. The deep blue cluster of pro-Kremlin nodes of the Hungarian grey zone media graph

(node size is proportional to the number of connections)

magyarmegyeradasert hu

[ s =

[/ munkagpart hu youtube com/watc@v=08TWT4ZXGde

u o ~waliF hu
Lrlube.mrn..'wa}:'Fh ’EZEE-_I]A Shu
-

L
o

%?fanghmk.mndi.nagyne.ﬁ
[/ e
| hir 2 hu

Iy e
-~
[

facebook.c adomahazamat

Source: Political Capital’s and International Republican Institute’s network analysis

based on SentiOne data. Click here to download this image in high resolution.

All this proves that the grey zone’s pro-Russian communication is produced entirely by pro-
government sources, which formulate their messages based on either the mainstream governmental
communication or the Kremlin’s own Russian mouthpieces, Sputnik or Russia Today, not needing

any assistance from the small number of Hungarian-speaking local pro-Kremlin outlets.

40


https://www.politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/hu_gz_klaszter5_sotetkek_0325_figure3.pdf

ANNEX 1
DEFINITION OF THE “GREY ZONE” MEDIA

We considered websites or social media pages “grey zone” media if they either explicitly or implicitly
seek to promote the governmental parties’ or the opposition parties’ political messages through
the aggressive use of new or social media - even though they are not official platforms of parties,
and cannot be considered mainstream media outlets. We regarded official think tanks, GONGOs
or other organisations financed by parties as part of the “grey zone” strategy of a party if they are
engaged in the dissemination of party propaganda or propaganda campaigns that met our selection
criteria for media detailed below. We did not, however, consider governmental, organisational, or
individual webpages, blogs, YouTube channels etc. media of interest, since these are communications
or public relations channels of certain individuals or organisations without the need or expectation

to report on any other matter than their individual activities or interests.

We have defined two compulsory and several additional criteria that are used to define and identify
“grey zone” media. These media need to meet two of the compulsory and at least one of the

additional/other criteria defined below.
Compulsory criteria

1. Hyper-partisanship: a site that has been created, either explicitly or implicitly, to support a
political party or ideological side, and/or produces specific types of messages almost exclusively
to reinforce the narrative of that side/party through the posts it shares.

2. Manipulated content(s): the media manipulates its contents through hyperboles, re-
contextualisation, the use of dis- or misinformation etc. to reinforce a party line or campaign
message either directly or indirectly. Manipulation in itself does not necessarily mean that the
site is spreading disinformation, but it does prove that the messages or narratives are presented

in a way to follow or reformulate party lines of communication.
Additional criteria

1. Time of establishment: media accounts and pages were set up in 2020 and 2021 to influence
specific and current public debates during the election campaigns in the three countries.

3. Reproduction of content: sharing content that is similar to video or photo content shared on any
party’s official or social media pages.

4. Hyper-partisan memes: the use of innovative memes mocking or mimicking the political enemies
of a party without a sarcastic intention.

5. Editorial or financial opacity: the site does not have a proper editorial board or financial

information displayed; items are either not signed or signed under pseudonyms.

A1



6. (Partial) funding coming from parties/government/governmental figures: media is financed
by parties through intermediary channels, organisations, shell-companies etc. to produce
manipulated content

7. Ads targeting specific electoral or audience segments: a media outlet which targets specific
audiences or political target groups to promote a particular hyper-partisan narrative, using social

media ad services based on audiences’ geolocation, age, gender, profession etc.
The seven basic categories of “grey zone media”

To adequately measure fringe media and their networks that employ a “grey zone” media strategy,
we have defined seven categories of media to be measured that meet our initial set of criteria and

are engaged in a specific type of media production:

1. Anonymous hyper-partisan sites specifically set up to convey a specific agenda often in line with
certain political parties and attempting to play a role and influence audiences during election
campaigns in 2020 or 2021.

2. The top 10 conspiracy sites/country that also dealt with campaign issues or messages during
the campaign. The ranking of these sites is based on a) ratio of conspiratorial content, c) Alexa
page ranking, b) the number of followers on Facebook or Twitter or other social media accounts.

3. The top 10 clickbait sites/country that also dealt with campaign issues or messages during the
campaign. Clickbait media is any site that links with a headline that encourages people to click
to see more, without telling them much information about what they will see or over-promising
or otherwise misrepresenting — in a headline, on social media, in an image, or some combination
— what they are going to find when they read a story on the web.1**V!

4. The top 10 GONGO s sites/country that are established by the government, any party, oligarch,
or public figures to push and/or finance hyper-partisan messages during the campaign and whose
content or finances are not easily/directly retraceable to the original political/party actors. The
ranking of these sites is based on a) the significance of the founder or financier, b) the number
of followers on Facebook or Twitter or other social media accounts.

5. The top 10 pro-Kremlin sites/country that have been established by foreign entities, such as
governments, parties, media, NGOs, local pro-Kremlin political actors or unknown actors to
represent and spread the Kremlin's geopolitical narratives or political stances in a one-sided,
biased way. The ranking of these sites is based on a) the significance of the founder or financier,
b) the number of followers on Facebook or Twitter or other social media accounts.

6. The top 10 pro-Beijing sites/country that have been established by foreign entities, such as
governments, parties, media, NGOs, local pro-China political actors or unknown actors to
represent and spread China's geopolitical narratives or political stances in a one-sided, biased
way. The ranking of these sites is based on a) the significance of the founder or financier, b) the
number of followers on Facebook or Twitter or other social media accounts.

7. Other webpages or social media pages that have met our initial set of criteria, however, they

cannot be categorised as previously mentioned types of media.

42



ANNEX 2
RESEARCH METHODOLOGY

Our research employed both qualitative and quantitative methodology to monitor and collect
historical media data present on Hungarian “grey zone” webpages and Facebook pages, Twitter or
YouTube accounts. We have monitored the pre-election period between September 1and October
31in the Czech Republic, and the November 1 - December 31 period for Serbia and Hungary. Given
the unexpected invasion of Ukraine by Russia on February 24, 2022, we also monitored narratives
about the war between January 1and March 1, 2022, in all three countries under investigation. The
quantitative dataset used in the analysis was generated using the social media listening platform
SentiOne, which allowed us to access the data of websites and public Facebook pages and groups

to conduct trend, sampling, statistical and network analyses of media content production.
Steps of methodology

First, we collected data between September 1and October31 for the Czech Republic, and between
November 1 and December 1, 2021 for Serbia and Hungary, to create the final list of “grey zone”
media in each country that met our initial set of criteria. These media were coded as part of one of
the 7 categories mentioned above in separate databases following the same structure (for example,
name, webpage URL, social media accounts, organisation type, political content, political leaning
etc.). The different periods had been selected to reflect on the Czech elections and the second

round of the opposition primary in Hungary.

Second, we collected campaign-related media data for the same periods, namely webpage articles
and Facebook posts produced by the media on our lists, to generate the final databases used for

narrative sampling, campaign analysis and network analysis:

a. We filtered only political campaign-related messages (webpage articles or Facebook posts)
based on a similar set of keywords in each country using the syntax of the SentiOne platform.
The keyword-combination included in part the same words, such as “election,” “campaign” and

“candidate” for the sake of comparability or keywords for local political actors or scandals.

b. Filtered content was used to (a) generate representative message samples for each country
for the identification and analysis of narratives in each sample; (b) analyse the main trend and
sources’ data for the messages disseminated in each country in each period under investigation;
(c) generate network graphs based on the hyperlinks found in in the campaign-related messages
for the periods under investigation. Network analysis was carried out using the Gephi software
and Microsoft’s data visualisation tool Power Bl provided by the International Republican Institute’s

Beacon Project.”**V!

43



c. We conducted additional collection of data on war-related messages in our SentiOne project for
each country for the period of January 1- March 1, 2022. Data produced by the grey zone media
on our list was then used for the analysis of trends and sources to identify the main narratives

disseminated by the leading sources in the grey zone media ecosystems of each country.

Third, local partners in cooperation with local investigative journalists conducted online and offline
investigative research into the organisational, financial or editorial background of the “grey zone”
media. Researchers used desktop research and investigations of private or state registries, and
conducted in-person interviews with the owners, editors or authors of the media to obtain a deeper

understanding of the modus operandi of the grey zone media in each country.

44



ANNEX 3.
REFERENCES

| ‘Team | Beacon Project IRI', accessed 30 April 2022, https://www.iribeaconproject.org/who-we-are/team

[l ‘Orban Viktor moszkvai Utja a parbeszédet és a fenntarthatd rezsicsokkentést szolgélja’, accessed 10 March 2022,

http://szazadveg.hu/hu/2022/02/01/orban-viktor-moszkvai-utja-a-parbeszedet-es-a-fenntarthato-rezsicsokkentest-

szolgalja~n2328
[l ‘Putyin a Nyugatnak’, Szdmok - a baloldali dlhirek ellenszere - Posts | Facebook, accessed 15 April 2022, https://

www.facebook.com/watch/?v=833205734234660

IV ‘Pristojna Srbija | Facebook’, accessed 15 April 2022, https://www.facebook.com/pristojnasrbija/?ref=page_internal

V  ‘Zastavme Zlodéje | Facebook’, accessed 15 April 2022, https://www.facebook.com/zastavmezlodejecz

VI ‘Otevieme Cesko - Chcipl PES | Facebook’, accessed 15 April 2022, https://www.facebook.com/chciplpe

VIl ‘Nemzeti Valasztasi Iroda - Orszaggydlési Valasztas 2022, accessed 28 April 2022, https://vtrvalasztas.hu/

0gy2022
VIl ‘Index | RSF’, accessed 28 April 2022, https://rsf.org/en/index

X ‘Putin’'s Propagandists: How Russian Information Warfare Succeeded in Hungary’, VSQUARE.ORG (blog), 17 March

2022, https://vsquare.org/putins-propagandists-how-russian-information-warfare-succeeded-in-hungary/

X ‘Szakérté: Az Orosz Lakossdg Haromnegyede Tamogatja Putyin Lépéseit | Hirado.Hu', accessed 28 April 2022,
https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/24/szakerto-az-orosz-lakossag-haromnegyede-tamogatja-putyin-lepeseit?fb
clid=IwAR3rZMutgrMNWgy4bUR3FKpQfcVNoZSglLYzpezcj6tORHdnDhrésSd4mPVk

Xl ‘The victory of the laughing third’, accessed 5 February 2022, https://politicalcapital.hu/library.php?article id=2883

XII - “Itt van, mikor és mennyi befizetett adét kapnak vissza a csalddosok’, https://www.origo.hu/, accessed 5 February

2022, https://www.origo.hu/itthon/20210922-szemelyi-jovedelemado-visszaterites-2022.html

Xl ‘Adémentesség a 25 Ev Alatti Fiatalok Szamara, https://kormany.hu, 25 October 2021, https://kormany.hu/hirek/

adomentesseqg-a-25-ev-alatti-fiatalok-szamara

XIV ‘Hungary’s Decree Sets Terms Of New Anti-LGBT Legislation’, Radio Free Europe/Radio Liberty, 08:54:37Z,
sec. Hungary, https://www.rferl.org/a/hungary-Igbt-orban-pride/31399109.html

XV ‘Népszavazast indit a kormany a pedofiltdrvény miatt’, Napi.hu, accessed 5 February 2022, https://www.napi.hu/

magyar-gazdasag/orban-viktor-bejelentes-2021-julius-21.733284.html

XVI  ‘Vélasztas: fej-fej mellett az ellenzék és a kormanypartok, kidbrandulds Marki-Zay Péterb81?’, Napi.hu, accessed

5 February 2022, https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/valasztas-fej-fej-mellett-az-ellenzek-es-a-kormanypartok-

kiabrandulas-marki-zay-peterbol.744998.html
XVII  ‘The Orban Split: Siding with Both, Simultaneously - VSQUARE.ORG Viktor Orban after Russian Invasion of
Ukraine’, VSQUARE.ORG (blog), 4 March 2022, https://vsquare.org/the-orban-split-siding-with-both-simultaneously/

XVII  ‘Nyugati Fény Impresszum’, Nyugati Fény, accessed 29 April 2022, https://nyugatifeny.hu/impresszum

XIX  www.webuzem.hu, ‘Ismeretlen pénzbdl, ,digitalis inkubatorban” keltetik a fideszes Facebook-katonékat |

K-Monitor’, accessed 29 April 2022, https://adatbazis.k-monitor.hu/hirek/magyar-hirek/ismeretlen-penzbol-bdigitalis-

inkubatorbanr-keltetik-a-fideszes-facebook-katonakat

XX ‘Atlépte Az1Millidrd Forintos Hatért a Megafon Koltése a Facebookon | Medial), accessed 29 April 2022, https://

medial.hu/2022/03/28/atlepte-az-1-milliard-forintos-hatart-a-megafon-koltese-a-facebookon/

45


https://www.iribeaconproject.org/who-we-are/team
http://szazadveg.hu/hu/2022/02/01/orban-viktor-moszkvai-utja-a-parbeszedet-es-a-fenntarthato-rezsicsokkentest-szolgalja~n2328
http://szazadveg.hu/hu/2022/02/01/orban-viktor-moszkvai-utja-a-parbeszedet-es-a-fenntarthato-rezsicsokkentest-szolgalja~n2328
https://www.facebook.com/watch/?v=833205734234660
https://www.facebook.com/watch/?v=833205734234660
https://www.facebook.com/pristojnasrbija/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/zastavmezlodejecz
https://www.facebook.com/chciplpe
https://vtr.valasztas.hu/ogy2022
https://vtr.valasztas.hu/ogy2022
https://rsf.org/en/index
https://vsquare.org/putins-propagandists-how-russian-information-warfare-succeeded-in-hungary/
https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/24/szakerto-az-orosz-lakossag-haromnegyede-tamogatja-putyin-lepeseit?fbclid=IwAR3rZMutgrMNWgy4bUR3FKpQfcVNoZSqLYzpezcj6tORHdnDhr6sSd4mPVk
https://hirado.hu/kulfold/cikk/2022/02/24/szakerto-az-orosz-lakossag-haromnegyede-tamogatja-putyin-lepeseit?fbclid=IwAR3rZMutgrMNWgy4bUR3FKpQfcVNoZSqLYzpezcj6tORHdnDhr6sSd4mPVk
https://politicalcapital.hu/library.php?article_id=2883
https://www.origo.hu/
https://www.origo.hu/itthon/20210922-szemelyi-jovedelemado-visszaterites-2022.html
https://kormany.hu, 25 October 2021, https://kormany.hu/hirek/adomentesseg-a-25-ev-alatti-fiatalok-szamara
https://kormany.hu, 25 October 2021, https://kormany.hu/hirek/adomentesseg-a-25-ev-alatti-fiatalok-szamara
https://www.rferl.org/a/hungary-lgbt-orban-pride/31399109.html
https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/orban-viktor-bejelentes-2021-julius-21.733284.html
https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/orban-viktor-bejelentes-2021-julius-21.733284.html
https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/valasztas-fej-fej-mellett-az-ellenzek-es-a-kormanypartok-kiabrandulas-marki-zay-peterbol.744998.html
https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/valasztas-fej-fej-mellett-az-ellenzek-es-a-kormanypartok-kiabrandulas-marki-zay-peterbol.744998.html
https://vsquare.org/the-orban-split-siding-with-both-simultaneously/
https://nyugatifeny.hu/impresszum
https://adatbazis.k-monitor.hu/hirek/magyar-hirek/ismeretlen-penzbol-bdigitalis-inkubatorbanr-keltetik-a-fideszes-facebook-katonakat
https://adatbazis.k-monitor.hu/hirek/magyar-hirek/ismeretlen-penzbol-bdigitalis-inkubatorbanr-keltetik-a-fideszes-facebook-katonakat
https://media1.hu/2022/03/28/atlepte-az-1-milliard-forintos-hatart-a-megafon-koltese-a-facebookon/
https://media1.hu/2022/03/28/atlepte-az-1-milliard-forintos-hatart-a-megafon-koltese-a-facebookon/

XXI ‘A Baloldal Torténelmi Vereséget Szenvedett’, accessed 28 April 2022, https://www.facebook.com/

deakdanielemez/videos/1141072600016303/

XXII' ‘Brusszel Politikai Okokbdl, Alaptalanul Vadol Tagallamokat’, Szazadvég - Posts | Facebook, accessed 28 April
2022, https://www.facebook.com/Szazadveg/posts/2488226274653776

XX ‘Kinai Nemzetkozi Radi6 | Facebook’, accessed 29 April 2022, https://www.facebook.com/crihungarian

XXIV ‘A Mlvelet Részleteir6l Most Folynak a Targyaldsok Varsé Es Az Amerikai Kormény Kozott., Orosz Hirek,

accessed 29 April 2022, https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/posts/5319811714738403

XXV ‘Fejezzlk Ki Szolidaritasunkat Oroszorszédggal., Orosz Hirek - Posts | Facebook, accessed 29 April 2022, https://
www.facebook.com/oroszhirek.hu/posts/5320638907989017

XXVI  https://vadhajtasok.hu, ‘Ujabb foték: Arannyal bevont ételeket tolt az iigynékhazaspar a vendégsereg poféjaba’

accessed 18 February 2022, https://www.vadhajtasok.hu/2021/11/04/ujabb-fotok-arannyal-bevont-eteleket-tolt-az-

ugynokhazaspar-a-vendegsereg-pofajaba

XXVIlI  ‘Durva valasztasi kampany johet’, Elemi (blog), 6 December 2021, https://www.elemi.hu/durva-valasztasi-

kampany-johet/

XXV ‘Szijjartd szerint nagyon durva kilfoldi beavatkozasok varhatdak a magyar vélasztasba’, 24.hu (blog), 18

February 2022, https://24.hu/belfold/2022/02/18/szijjarto-peter-valasztas-ebesz-megfigyeles/

XXIX  Nyugati Fény, ‘Egy neves jogdsz szerint 10 év borton is vérhat a papirzacskéban kendpénzt elfogadd

fideszblinozdre’, Nyugati Fény, 8 December 2021, https://nyugatifeny.hu/2021/12/08/egy-jogasz-szerint-10-ev-bortont-

is-kaphat-a-papirzacskoban-kenopenzt-elfogado-fideszbunozo

XXX NAPI {rta: SZM | 2021 dec 21|, ‘Anonymus karacsonyi ajdndékot kildott a rendérségnek!’, 2022 Plusz, 21

December 2021, https://2022plusz.hu/2021/12/21/anonymus-karacsonyi-ajandekot-kuldott-a-rendorsegnek/

XXXI  ‘Durva vélasztasi kampany johet’
XXXII' hirextra2, ‘Marki-Zay Péter olyan j6l ismeri a harcostarsat, hogy a nevét sem tudja - vided’, Jobboldali

Médiahirek, 13 December 2021, https://hirextra.info/2021/12/marki-zay-peter-olyan-jol-ismeri-a-harcostarsat-hoqy-

a-nevet-sem-tudja-video/

XXX ‘Mérki-Zay vérosa: padléra kildott kereskedék, 10 évre eladédsitott varos, hogy a ségor zsebét megtdmje

kardcsony el6tt), Elemi (blog), 12 December 2021, https://www.elemi.hu/marki-zay-varosa-padlora-kuldott-kereskedok-

10-evre-eladositott-varos-hogy-a-sogor-zsebet-megtomje-karacsony-elott/

XXXIV  https://bennfentes.hu, ‘Ujabb Anonymus-vided: a Varoshaza eladasardl egyeztet Kardcsony beosztottja, a
befektets és az ingatlanos | BENNFENTES', accessed 19 February 2022, https://bennfentes.net/2021/11/09/ujabb-

anonymus-video-a-varoshaza-eladasarol-egyeztet-karacsony-beosztottja-a-befekteto-es-az-ingatlanos

XXXV ‘Véroshaza-lgy: befejezte a munkéat a vizsgéldbizottsdg, megvan az eredmény’, 24.hu (blog), 24 January 2022,

https://24.hu/belfold/2022/01/24/varoshaza-ugy-eladas-vizsgalobizottsag-fovaros-onkormanyzat-karacsony-gergely-

soproni-tamas/
XXXVI  ‘Marki-Zay Més, Mint a Tobbi', accessed 19 February 2022, https://www.facebook.com/

watch/?v=860979457948622

XXXVIlI  ‘Hajra, Brisszel?’, accessed 19 February 2022, https://www.facebook.com/291029969047707/

posts/437806631036706

XXXVIIl ‘Hiba Volt Beavatkozni Mas Orszagok Beligyeibe!, accessed 19 February 2022, https://www.facebook.

com/109117190565423/posts/437683341042138/

XXXIX  ‘Putyin: A Migransvélsagokat Maguk a Nyugati Orszagok Hoztak Létre’, accessed 19 February 2022, https://
www.facebook.com/117847394934887/posts/4781816521871261/

46


https://www.facebook.com/deakdanielemez/videos/1141072600016303/
https://www.facebook.com/deakdanielemez/videos/1141072600016303/
https://www.facebook.com/Szazadveg/posts/2488226274653776
https://www.facebook.com/crihungarian
https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/posts/5319811714738403
https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/posts/5320638907989017
https://www.facebook.com/oroszhirek.hu/posts/5320638907989017
https://www.vadhajtasok.hu/2021/11/04/ujabb-fotok-arannyal-bevont-eteleket-tolt-az-ugynokhazaspar-a-vendegsereg-pofajaba
https://www.vadhajtasok.hu/2021/11/04/ujabb-fotok-arannyal-bevont-eteleket-tolt-az-ugynokhazaspar-a-vendegsereg-pofajaba
https://www.elemi.hu/durva-valasztasi-kampany-johet/
https://www.elemi.hu/durva-valasztasi-kampany-johet/
https://24.hu/belfold/2022/02/18/szijjarto-peter-valasztas-ebesz-megfigyeles/
https://nyugatifeny.hu/2021/12/08/egy-jogasz-szerint-10-ev-bortont-is-kaphat-a-papirzacskoban-kenopenzt-elfogado-fideszbunozo
https://nyugatifeny.hu/2021/12/08/egy-jogasz-szerint-10-ev-bortont-is-kaphat-a-papirzacskoban-kenopenzt-elfogado-fideszbunozo
https://2022plusz.hu/2021/12/21/anonymus-karacsonyi-ajandekot-kuldott-a-rendorsegnek/
https://hirextra.info/2021/12/marki-zay-peter-olyan-jol-ismeri-a-harcostarsat-hogy-a-nevet-sem-tudja-video/
https://hirextra.info/2021/12/marki-zay-peter-olyan-jol-ismeri-a-harcostarsat-hogy-a-nevet-sem-tudja-video/
https://www.elemi.hu/marki-zay-varosa-padlora-kuldott-kereskedok-10-evre-eladositott-varos-hogy-a-sogor-zsebet-megtomje-karacsony-elott/
https://www.elemi.hu/marki-zay-varosa-padlora-kuldott-kereskedok-10-evre-eladositott-varos-hogy-a-sogor-zsebet-megtomje-karacsony-elott/
https://bennfentes.net/2021/11/09/ujabb-anonymus-video-a-varoshaza-eladasarol-egyeztet-karacsony-beosztottja-a-befekteto-es-az-ingatlanos
https://bennfentes.net/2021/11/09/ujabb-anonymus-video-a-varoshaza-eladasarol-egyeztet-karacsony-beosztottja-a-befekteto-es-az-ingatlanos
https://24.hu/belfold/2022/01/24/varoshaza-ugy-eladas-vizsgalobizottsag-fovaros-onkormanyzat-karacsony-gergely-soproni-tamas/
https://24.hu/belfold/2022/01/24/varoshaza-ugy-eladas-vizsgalobizottsag-fovaros-onkormanyzat-karacsony-gergely-soproni-tamas/
https://www.facebook.com/watch/?v=860979457948622
https://www.facebook.com/watch/?v=860979457948622
https://www.facebook.com/291029969047707/posts/437806631036706
https://www.facebook.com/291029969047707/posts/437806631036706
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/437683341042138/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/437683341042138/
https://www.facebook.com/117847394934887/posts/4781816521871261/
https://www.facebook.com/117847394934887/posts/4781816521871261/

XL “Juszt Laszlé', accessed 19 February 2022, https://www.facebook.com/455897077948365/

posts/1950290605175664/
XLl ‘A Mai Nap Legviccesebb Mondésa Szijjarté Pétertdl Szarmazik', accessed 19 February 2022, https://www.
facebook.com/455897077948365/posts/1948173738720684/

XLII - ‘Miért ,veszik Be” a Rezsicsokkentés Meséjét Az Emberek?’, accessed 19 February 2022, https://www.facebook.

com/455897077948365/posts/1950803405124384/

XL Nyugati Fény, ‘Leleplez8 vided: Par hete Orban Viktorral borozott a maffia-kenépénzbe belebuké fideszb(inézd',

Nyugati Fény, 7 December 2021, https://nyugatifeny.hu/2021/12/07/leleplezo-video-par-hete-orbannal-borozott-a-

maffia-kenopenzbe-belebuko-fideszbunozo

XLIV ‘Az a Volner P4l Akit Hénapok Ota Lehallgattak., accessed 19 February 2022, https://www.facebook.

com/455897077948365/posts/1971429106395147/

XLV ‘Kalfsldi Erék Allnak Az Ellenzék Mogott', accessed 19 February 2022, https://www.facebook.

com/184272521594541/posts/4753831831305231/

XLVI ‘Bajnai “Harcostdrsa™: “Szabé Timea a CIA Embere”, accessed 19 February 2022, https://www.facebook.

com/109117190565423/posts/455175372626268/

XLVIl  ‘Nemcsak a Rezsicsokkentést, Hanem a Minimalbért Is Eltdrolné Marki-Zay Péter!’, accessed 19 February 2022,

https://www.facebook.com/108988364887786/posts/134408432345779/

XLVIIlI ‘Nato and US Say No to Putin’s Ultimatum’, EUobserver, accessed 10 March 2022, https://euobserver.com/

world/154217
XLIX ‘Orbén Viktor Es Szijjarté Péter Ma Dé&lutan Vlagyimir Putyin Orosz EIndkkel Targyal’, accessed 10 March 2022,

https://www.facebook.com/291029969047707/posts/489392102544825

L ‘Orban Viktor moszkvai Utja a parbeszédet és a fenntarthaté rezsicsokkentést szolgalja’, accessed 10 March 2022,

http://szazadveg.hu/hu/2022/02/01/orban-viktor-moszkvai-utja-a-parbeszedet-es-a-fenntarthato-rezsicsokkentest-

szolgalja~n2328
LI Szerzd, ‘Orban-Putyin Talalkozé - Kivételes Alkalom a Magyar Hidszerepre’, Bal - Rad (blog), 31 January 2022,

https://balrad.ru/2022/01/31/orban-putyin-talalkozo-kiveteles-alkalom-a-magyar-hidszerepre/

LIl ‘Teljesen Elképzelhetetlen, Hogy Példaul Putyinnal Egy Olyan Zavaros Feji Ember Targyaljon, Mint a Marki-Zay
Péter.’, 2022plusz, accessed 10 March 2022, https://www.facebook.com/105502298248126/posts/337724735025880/
LIl ‘Hazank Es Eurépa Szdméra Csak Egy Ut Marad: A BEKE', Magyar Békekér - Posts | Facebook, accessed 10 March

2022, https://www.facebook.com/1488213324804250/posts/2849308762028026/

LIV ‘Kuruc.info - Az irdnyitott kdosz mint a globdlis birodalom leghatékonyabb fegyvere’, Kuruc.info hirportél, accessed

10 March 2022, https://kuruc.info/r/20/239467/

LV ‘Bayer Zsolt: Ehhez a Nyugathoz? (6.), www.flagmagazin.hu, 1 February 2022, https://www.flagmagazin.hu/

jobbegyenes/bayer-zsolt-ehhez-a-nyugathoz-6

LVI ‘A moszkvai vendég | #moszkvater’, 1 February 2022, https://moszkvater.com/a-moszkvai-vendeg/

LVII  ‘Orbén Putyin Babjavéa Valt., accessed 10 March 2022, https://www.facebook.com/100401808007704/

posts/704652210915991/

LVIII  Karoly G. Kovacs, ‘Két valasztdsa maradt Orbannak: Behddol Putyinnak, vagy kiall Magyarorszédg érdekeiért!’,

31 January 2022, https://pestibulvar.hu/2022/01/31/ket-valasztasa-maradt-orbannak-behodol-putyinnak-vagy-kiall-

magyarorszag-erdekeiert/

LIX ‘Kedves Orosz Allampolgérok, Kedves Barataim!’, Szamok - a baloldali 4lhirek ellenszere - Posts | Facebook,

accessed 10 March 2022, https://www.facebook.com/109117190565423/posts/501447577999047/

47


https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1950290605175664/
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1950290605175664/
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1948173738720684/
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1948173738720684/
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1950803405124384/
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1950803405124384/
https://nyugatifeny.hu/2021/12/07/leleplezo-video-par-hete-orbannal-borozott-a-maffia-kenopenzbe-belebuko-fideszbunozo
https://nyugatifeny.hu/2021/12/07/leleplezo-video-par-hete-orbannal-borozott-a-maffia-kenopenzbe-belebuko-fideszbunozo
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1971429106395147/
https://www.facebook.com/455897077948365/posts/1971429106395147/
https://www.facebook.com/184272521594541/posts/4753831831305231/
https://www.facebook.com/184272521594541/posts/4753831831305231/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/455175372626268/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/455175372626268/
https://www.facebook.com/108988364887786/posts/134408432345779/
https://euobserver.com/world/154217
https://euobserver.com/world/154217
https://www.facebook.com/291029969047707/posts/489392102544825
http://szazadveg.hu/hu/2022/02/01/orban-viktor-moszkvai-utja-a-parbeszedet-es-a-fenntarthato-rezsicsokkentest-szolgalja~n2328
http://szazadveg.hu/hu/2022/02/01/orban-viktor-moszkvai-utja-a-parbeszedet-es-a-fenntarthato-rezsicsokkentest-szolgalja~n2328
https://balrad.ru/2022/01/31/orban-putyin-talalkozo-kiveteles-alkalom-a-magyar-hidszerepre/
https://www.facebook.com/105502298248126/posts/337724735025880/
https://www.facebook.com/1488213324804250/posts/2849308762028026/
https://kuruc.info/r/20/239467/
https://www.flagmagazin.hu/jobbegyenes/bayer-zsolt-ehhez-a-nyugathoz-6
https://www.flagmagazin.hu/jobbegyenes/bayer-zsolt-ehhez-a-nyugathoz-6
https://moszkvater.com/a-moszkvai-vendeg/
https://www.facebook.com/100401808007704/posts/704652210915991/
https://www.facebook.com/100401808007704/posts/704652210915991/
https://pestibulvar.hu/2022/01/31/ket-valasztasa-maradt-orbannak-behodol-putyinnak-vagy-kiall-magyarorszag-erdekeiert/
https://pestibulvar.hu/2022/01/31/ket-valasztasa-maradt-orbannak-behodol-putyinnak-vagy-kiall-magyarorszag-erdekeiert/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/501447577999047/

LX ‘Kedves Orosz Allampolgérok, Kedves Barataim!’, Patriéta Eurépa Mozgalom - Posts | Facebook, accessed 10

March 2022, https://www.facebook.com/178803562238471/posts/4843635072421940/

LXl ‘A Tervezett Nyugati Szankcidk Margéjéra..., Szamok - a baloldali alhirek ellenszere - Posts | Facebook, accessed

10 March 2022, https://www.facebook.com/109117190565423/posts/499907224819749/

LXIl  ‘Menjiink Tovabb a Megkezdett Uton!’, Szdmok - a baloldali 4lhirek ellenszere - Posts | Facebook, accessed 10

March 2022, https://www.facebook.com/109117190565423/posts/501312221345916/

LXIIl  ‘Jatszma a fejink felett, www.flagmagazin.hu, 23 February 2022, https://www.flagmagazin.hu/mondom-a-

magamet/jatszma-a-fejunk-felett

LXIV  ‘Marki-Zay Péter Magyar Katonékat Es Fegyvereket Kildene Ukrajndba. Ez a Baloldal Politikaja: Habord.,

Szadmok - a baloldali alhirek ellenszere - Posts | Facebook, accessed 10 March 2022, https://www.facebook.

com/109117190565423/posts/501345138009291/

LXV  ‘Magyar Katonakat Es Fegyvereket Kiildene Ukrajndba Marki-Zay Péter’, ELEG - Posts | Facebook, accessed
10 March 2022, https://www.facebook.com/184272521594541/posts/5043858175635927/

LXVI ‘BREAKING! Kitért a Habord Ukrajna Es Oroszorszag Kozott., Aktudlis - Posts | Facebook, accessed 10 March
2022, https://www.facebook.com/103239152025517/posts/243653587984072/

LXVIl  ‘Ukran-orosz konfliktus - A magyarok elsopré tobbsége a békét szorgalmazza', accessed 10 March 2022, http://

szazadveg.hu/hu/2022/02/24/orosz-ukran-konfliktus-a-magyarok-elsopro-tobbsege-a-beket-szorgalmazza~n2481

LXVIII ‘Az ellenzéki szavazdk 30 szazaléka is elhitte, hogy Marki-Zay haboruba vinné az orszagot|, 24.hu (blog), 13

April 2022, https://24.hu/belfold/2022/04/13/marki-zay-peter-haboru-ellenzek-kutatas-alhir/

LXIX Lérant Gyéri, ‘COVID-9.11 The Transformation and Anti-West Radicalisation of the Hungarian Antivax
Movement, n.d., 40

LXX ‘Lengyelorszédg Bajban van, Fokozédik a Migraciés Nyomas', accessed 1 April 2022, https://szamokadatok.hu/

Post/4277/Lengyelorszag_bajban_van_fokozodik_a_migracios_nyomas

LXXI  ‘Szijjarté Péter Brisszelnek’, accessed 1 April 2022, https://www.facebook.com/watch/?v=357644402574152

LXXIl  https://vadhajtasok.hu, Janez Jansa: Az Antifa egy nemzetkdzi terrorszervezet’, accessed 1 April 2022, https://

www.vadhajtasok.hu/2021/11/01/janez-jansa-az-antifa-egy-nemzetkozi-terrorszervezet

LXXII ‘Anonymus Ujra Jelentkezett - Maffiamddszerek a Varoshazan!', Szdmok - a baloldali alhirek ellenszere - Posts
| Facebook, accessed 1 April 2022, https://www.facebook.com/109117190565423/posts/445680636909075
LXXIV  ‘Hiba Volt Beavatkozni Mas Orszagok Bellgyeibe!’

LXXV ‘A NATO-s Agresszorok Fenyegetik Oroszorszagot', Szdmok - a baloldali lhirek ellenszere - Posts | Facebook,
accessed 1 April 2022, https://www.facebook.com/109117190565423/posts/459908935486245

LXXVI  ‘What Is Clickbait?’, Nieman Lab (blog), accessed 30 April 2022, https://www.niemanlab.org/2014/08/what-
is-clickbait/

LXXVIl  ‘Home | Beacon Project IRI', accessed 30 April 2022, https://www.iribeaconproject.org/

48


https://www.facebook.com/178803562238471/posts/4843635072421940/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/499907224819749/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/501312221345916/
https://www.flagmagazin.hu/mondom-a-magamet/jatszma-a-fejunk-felett
https://www.flagmagazin.hu/mondom-a-magamet/jatszma-a-fejunk-felett
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/501345138009291/
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/501345138009291/
https://www.facebook.com/184272521594541/posts/5043858175635927/
https://www.facebook.com/103239152025517/posts/243653587984072/
http://szazadveg.hu/hu/2022/02/24/orosz-ukran-konfliktus-a-magyarok-elsopro-tobbsege-a-beket-szorgalmazza~n2481
http://szazadveg.hu/hu/2022/02/24/orosz-ukran-konfliktus-a-magyarok-elsopro-tobbsege-a-beket-szorgalmazza~n2481
https://24.hu/belfold/2022/04/13/marki-zay-peter-haboru-ellenzek-kutatas-alhir/
https://szamokadatok.hu/Post/4277/Lengyelorszag_bajban_van_fokozodik_a_migracios_nyomas
https://szamokadatok.hu/Post/4277/Lengyelorszag_bajban_van_fokozodik_a_migracios_nyomas
https://www.facebook.com/watch/?v=357644402574152
https://www.vadhajtasok.hu/2021/11/01/janez-jansa-az-antifa-egy-nemzetkozi-terrorszervezet
https://www.vadhajtasok.hu/2021/11/01/janez-jansa-az-antifa-egy-nemzetkozi-terrorszervezet
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/445680636909075
https://www.facebook.com/109117190565423/posts/459908935486245
https://www.niemanlab.org/2014/08/what-is-clickbait/
https://www.niemanlab.org/2014/08/what-is-clickbait/
https://www.iribeaconproject.org/




