Rekorddöntögetés menetrendszerűen

2024-04-25

Ebben az elemzésben a 2024. április 7. és április 20. közötti hirdetéseket vizsgáljuk. Az elemzés első fele a költésekről, második fele az ellenségképző narratívákról szól. A részletes módszertani leírás, a korábbi elemzéseink és a választási hirdetésfigyelő projekt keretében készült további anyagok itt elérhetők.

  • Összesen 200 millió forintos költéssel, az április 7-20. közötti két hétben a Megafon, a CÖF és a Fidesz is megdöntötte a Facebook-hirdetéseinek idei rekordját.
  • A kormányzathoz köthető szereplőkön kívül alig költ más ellenségképző narratívák terjesztésére. 172,2 milliót költött a kormányoldal ilyen jellegű tartalomra, más hirdetők összesen 700 ezret.
  • A Magyar Péter támadására fordított összeg is folyamatosan nő: az előző időszak 120,9 millió forintja után a most vizsgált két hétben már 141,3 milliót költöttek rá.
  • Ha csak a pártok versenyét nézzük, egyre látványosabban nyílik az olló: évkezdettől a Fidesz már 116 milliónál jár (a KDNP-vel együtt 118 milliónál), a többi 13 párt együttvéve pedig mindössze 71-nél.
  • Szentkirályi Alexandra számlálója két héttel ezelőtt még alulról súrolta a 10 milliót, a vizsgált két hét végére pedig már a 30 milliót is átlépte. Vitézy Dávid 7,1 millióval a második, Karácsony Gergely 2,5 millióval a harmadik. Brenner Koloman pedig időközben visszalépett.

1. Heti hirdetési adatok elemzése – Határ a csillagos ég: tovább nőttek a kormányoldal hirdetési kiadásai

 

Így olvasd az infografikát! Érdemes teljes képernyős nézetre váltani. A grafikonok és táblázatok interaktívak, az egérrel lehet egyes adatsorokat kiválasztani, a táblázatokat sorba rendezni, az egyes szintek között váltani. A diák között az alsó vezérlőkkel vagy a jobboldali menüvel lehet mozogni. A kurzort az információs gomb fölé húzva az adott oldalhoz kapcsolódó módszertani magyarázat jelenik meg.

 

Az április 7-20. közötti két hétben a Megafon, a CÖF és a Fidesz is megdöntötte a Facebook-hirdetéseinek idei költési rekordját. A három szereplőhöz köthető hirdetői oldalaknak így összesen 200 milliós számlát nyújtott be a Meta.

  • Orbán Viktor április 22-én hétfőn írta ki, hogy berúgták a kampányt. A költési adatok azt jelzik, ez már jóval korábban megtörtént. Csak a vizsgált két hétben a Fidesz politikusai, jelöltjei, tagszervezetei 43,5 millióért hirdettek a Facebookon, amihez hozzájött még egy 3 milliós Google-hirdetés is.
  • 14 nap alatt a Megafon 113,5 millió, a CÖF 45,1 milliót forintot égetett el a Facebookon (utóbbi a Google-ön további 24,5 milliót).
  • Az ellenzéki pártok költései ezzel szemben nem ugrottak meg, így az olló a Fidesz és a többi párt között óriásira nyílt. Évkezdettől a Fidesz már 116 milliós összesített költésnél jár, míg a sorban második Momentum 20 milliósnál.

Pártok heti hirdetési költései a Facebookon (összesített adatok a hirdetéseket futtató politikusok, jelöltek, tagszervezetek pártkötődése alapján)

 

A Megafon és a CÖF után a kormányzati irányítású médiát is mozgósították a központi üzenetek fizetett terjesztésére.

  • A kormányzati irányítású média az év első hónapjaiban jellemzően nem vett részt a központi narratívák fizetett terjesztésében. Április elejétől ez látványosan megváltozott, amikor több médium egyszerre futtatott Magyar Pétert lejárató hirdetéseket, a korábbiakhoz képest lényegesen nagyobb összegekkel. Ahogy az alábbi ábra szemlélteti, a hónap második felére ez a lendület ki is fulladt, a költések visszatértek a korábbi volumenhez.

 A kormányzati irányítású média heti hirdetési költései a Facebookon

2. Narratívaelemzés – Világháború, Soros, Magyar

 

A leggyakoribb ellenségképző narratívák

Négy hete még újdonság volt, ma már megszokott, hogy a kormányzati irányítású szereplőkön kívül alig költ más ellenségképző narratívák terjesztésére.

  • Az április 7-20. közötti időszakban 475 olyan egyedi, politikainak megjelölt hirdetés futott a Facebookon, amelyre legalább 100 ezer forintot költöttek.
  • Arra a 319 hirdetésre, amelyek elemzői konszenzusunk szerint ellenségképző narratívát tartalmaztak, április 22-éig 172,9 millió forintot égettek el. Ez mintegy 10 millióval több az előző két hétben elköltöttnél.
    • Majdnem a teljes összeget, 172,2 millió forintot kormányzati irányítású szereplőknek számláztak ki: a Fidesz és politikusai mellett a Megafonnak, a CÖF-nek, a Mediaworksnek, a Borsonline-nak, a Metropolnak és a Ripostnak.
    • Az ellenségképző narratívákra költött összeg maradékából 125 ezer forintot költött a Mi Hazánk, 600 ezer forintot Vitézy Dávid.

A Magyar Péter támadására fordított összeg is folyamatosan nő: az előző időszak 120,9 millió forintja után a most vizsgált két hétben már 141,3 milliót költöttek rá. Ez az ellenségképzésre költött összeg 82%-a.

  • Az Ukrajnában dúló háború eszkalálódásával való riogatásra ezúttal valamivel kevesebbet, 23,1 helyett „csak” 18 millió forintot költöttek. Érdekes, hogy a Megafon mellett kizárólag Orbán Viktor Facebook-hirdetései viszik a „Háború vagy béke” üzenetet.
  • A tisztán dollárbaloldalozó narratívára ezúttal csak 7,9 millió forint ment el, de ez azért csalóka, mert az elsősorban Magyar Péter hiteltelenítését célzó hirdetéseket is átitatják a külföldi támogatások vivőanyagával.

Így olvasd az infografikát! Érdemes teljes képernyős nézetre váltani. A grafikonok és táblázatok interaktívak, az egérrel lehet egyes adatsorokat kiválasztani, az egyes szintek között váltani. A diák között az alsó vezérlőkkel vagy a billentyűzet nyilaival lehet mozogni. Az Infogram első diáján látható, mely főbb témákat fedték le ezek az ellenségképzésre alkalmas tartalmak, és mennyit költöttek rájuk. A második dián a témák, illetve a hirdetők szerinti bontás böngészhető. A harmadik dián az ellenségképző narratívákat tartalmazó hirdetések közül válogatunk, feltüntetve azok legfőbb adatait.

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy – az Infogramban szereplő fő témákon belül – melyek voltak a hirdetésekben leggyakrabban alkalmazott ellenségképző narratívák. Minden blokkban felsoroljuk az adott hirdetésekből kigyűjtött ellenségképzésre alkalmas kifejezéseket, amelyek nagy száma és stílusa teszi igazán érzékelhetővé, mit is jelent a vizsgált fogalom.

Magyar Péter, a dollárbaloldali bántalmazó messiás

A Magyar Péter elleni kommunikációs össztűz még a korábbiaknál is intenzívebben zajlik. A fő üzenetek nem változtak, mára Magyar Pétert szinte teljesen beépítették a korábban már felépített „háborúpárti dollárbaloldalról” szóló narratívájukba, azzal igyekezve elvenni az általa okozott politikai turbulencia élét, hogy Márki-Zay Péterhez hasonlítják, előhívva a 2022-es választások emlékét.

Újdonságot legfeljebb az jelent, hogy a korábbi jelzők mellett a Megafon már „apakomplexusosnak” és „lopósnak” is nevezi Magyart, azért, mert szerintük Orbán Viktor korábbi beszédeiből merített. Ebből arra következtetnek, hogy Magyarnak nincsenek eredeti gondolatai. Az április 6-ai tüntetésen felszólalókon, illetve a TISZA párt alapítóin keresztül is igyekeznek fogást találni Magyaron, kiterjesztve a támadás alá vett célszemélyek sorát. A kormánypárti „influenszerek” a TISZA párt Európai Néppárthoz való csatlakozását is hevesen kritizálták, igyekezve a Fidesz korábbi – nem mellesleg a KDNP jelenlegi – otthonának számító pártcsaládot „baloldali” „háborús uszítók” gyülekezetének beállítani.

Magyar Pétert a DK, sőt, a Mi Hazánk is támadja. Gyurcsány Ferenc pártja – nevét nem említve – egy maffiából kilépő besúgónak bélyegzi, Toroczkai László pedig a kormányoldal narratíváihoz illeszkedően állítólagos külföldi kapcsolataival igyekszik hitelteleníteni.

Az európai háborúpárti politikusok ki akarják robbantani a harmadik világháborút, és elnémítják a békepárti hangokat

A megafonos influenszerek már hosszú ideje alaptalanul vádolnak „háborúpártisággal” és a „globalista érdekek kiszolgálásával” európai, köztük magyar ellenzéki politikusokat. A harmadik világháborús narratíva azt a fals üzenetet erősíti, miszerint az idei választáson (is) a háború és a béke között kell választani. Az érvelés szerint míg a „háborúpárti baloldal” és a legtöbb nyugati ország bele akarja rángatni Európát az orosz-ukrán háborúba, addig a Fidesz által fémjelzett jobboldal a béke pártján áll, és kizárólag ők akarnak véget vetni a katonai konfliktusnak. Ezt erősítve a békepárti hangok „elhallgattatásával”, „véleményterrorral” és szovjet módszereket idéző „cenzúrával” kezdték vádolni az európai vezetőket, miután az egyik brüsszeli kerület polgármestere – kétségkívül vitatható módon – az MCC helyi konferenciáját igyekezett ellehetetleníteni. A kormányoldal jogos kritikái ellenére a szovjet megszállás emlékeinek felidézése annyiban erősen sántít, hogy ebben az esetben a liberális belga miniszterelnök és a belga bíróság azonnali közbeavatkozása semmisítette meg az esemény betiltásáról szóló döntést, alkotmányellenesnek nyilvánítva azt.

A kormányellenes erők külföldi érdekeket képviselnek

A jól bevált recepten ezúttal sem változtattak: a kormányoldal továbbra is terjeszti azt az elmúlt másfél-két évben felépített narratívát, miszerint az ellenzéki pártokat és a szerintük velük együttműködő médiát Soros György, valamint a „nemzetközi globalista” „háború-, gender- és migrációlobbi” finanszírozza.

A vizsgált időszakban a korábbi elemzésekben azonosított narratívához képest különösebb tartalmi újdonság nem lelhető fel, a CÖF új „Brüsszel alázatos szolgái” kampánya csak egy jól felépített narratívát díszített tovább: a rövid videóban az Európai Bizottság vörösbe öltözött elnökét pincérként kiszolgáló ellenzéki politikusok szerepelnek.

Budapest ellenzéki vezetése korrupt és inkompetens

Szentkirályi Alexandra, a Fidesz budapesti főpolgármester-jelöltje és a megafonos influenszerek háborúpártisággal, korrupcióval és inkompetenciával vádolják Karácsony Gergelyt, aki szerintük Gyurcsány Ferenc „bábjaként” a város problémáinak megoldása helyett azzal volt elfoglalva, hogy a „Gyurcsány-fiókákat” etesse, és „kirabolják a Városházát”. Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője pedig azzal támadta a VIII. kerületi vezetést, hogy Jámbor András „erőszakos antifái” tették tönkre a Fidesz helyi plakátjait.

  • A Lakmusz friss cikkében Szentkirályi Alexandra kamuméter-kampányát tényellenőrzi.

Vitézy Dávid kampányában, ha nem is hangsúlyosan, de megjelennek ellenségképzésre alkalmas kifejezések. A budapesti közösségi közlekedés problémái kapcsán arról beszélt, hogy a „tömegközlekedés nem lehet hajléktalanszálló”, némileg összemosva a hajléktalanokat a bűnözőkkel, később „messziről bűzlő, szervezetten kolduló, nőket fogdosó, utastársaikat zaklató személyekről” beszélt, akikkel szemben rendészeti eszközökkel lépne fel. Az őt ért kritikára reagálva Vitézy kitartott álláspontja mellett, de következetesen hangsúlyozza azt is, hogy „aki segítségre szorul, annak a szociális ellátórendszeren belül segíteni kell”.

Más, kis számban megjelenő ellenségképző narratívák

A Mi Hazánk ebben a két hétben is több ellenségképző (végrehajtó maffiáról, a vendégmunkások általi lakosságcseréről vagy Magyar Péter állítólagos külföldi megrendelőiről szóló) narratívát hirdetett, a kormányoldal szereplőihez képest jóval kisebb összeggel megtámogatva.

Miről szól ez az elemzéssorozat?

2024. február 29-étől a június 9-ei választásig kéthetente közlünk elemzést az azt megelőző hetek olyan politikai-közéleti témájú tartalmairól, amelyek célba juttatásáért legalább tízezres nagyságrendben fizettek a hirdetőik.

  • Elemzésünk első fele a mennyiségről szól: azt vizsgáljuk, kik, mennyi idő alatt, mennyit költöttek arra, hogy az aktuális politikai üzenetüket célba juttassák. Mindig az utolsó két (vasárnaptól szombatig terjedő) hét, illetve az évkezdettől számított teljes időszak hirdetéseit elemezzük.
  • Az elemzés második fele a minőségre, azon belül is az úgynevezett ellenségképző narratívákra fókuszál: bemutatjuk, mely polarizáló narratívák vitték a prímet, és kik terjesztették ezeket.

A részletes módszertani leírás itt elérhető. Az összetett elemzés befogadását ezen kívül az ellenségképzésre alkalmas kifejezések listájával és látványos, interaktív infografikákkal segítjük.

Az elemzéssorozat korábbi cikkei:

  1. Ahhoz képest, hogy állítólag nem veszélyes a Fideszre, 121 milliós össztűzzel zajlik Magyar Péter lejáratása, 2024. április 12.
  2. Házassági vihar előtti világháborús csend, 2024. március 28.
  3. A Fidesz majdnem annyit költ, mint az őt követő négy ellenzéki párt összesen, a Megafon pedig még egy nagyságrenddel többet, március 14.
  4. A Megafon mögé bújva uralja a Fidesz a közösségi médiát, február 29.

Disclaimer

A választási dezinformációt vizsgáló projekt megvalósítására a Political Capital által vezetett, a Lakmusz és a Mérték Médiaelemző Műhely részvételével működő konzorcium 143 ezer eurós támogatást nyert a European Media and Information Fund (Európai Média és Információs Alap – EMIF) nyílt pályázatán. Az EMIF által támogatott bármely tartalomért kizárólag a szerző(k) felelősek, és az nem feltétlenül tükrözi az EMIF, valamint az Alap partnerei, a Calouste Gulbenkian Foundation és a European University Institute álláspontját.

 

 

Sajtókapcsolat:
+36 20 665-0384
Telefon:
+36 20 665-0384